اولين تبيين كننده خداوند سبحان است/ جهاد تبیین از مهمترین وظایف هر فرد در رفع شبهات است

حجت الاسلام ایلکا جهاد تبیین را از مهمترین وظایف هر فرد در رفع شبهات دانست و گفت: اولين تبيين كننده خداوند سبحان است چنانچه در آیات متعددی به تبیین کنندگی خداوند اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، در این جهادی که وجود دارد، در این جنگ بی‌امانی که وجود دارد بین اسلام و کفر، بین حق و باطل، بین روایت دروغ و حقیقت -این جنگی است بین اینها- ما در کجای این جبهه قرار داریم و حضور داریم؟» ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ «جهاد تبیین» موضوعی است که ماه‌های اخیر در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بارها مورد تأکید و اشاره قرار گرفته است و رهبر انقلاب اسلامی ابعاد مختلف آن را توصیف کرده‌اند. ««جهاد تبیین» یک فریضه است. «جهاد تبیین» یک فریضه‌ی قطعی و یک فریضه‌ی فوری است و هر کسی که میتواند[باید اقدام کند].» ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ خطابی عمومی که همه افراد جامعه در جنگ رسانه‌ای دشمن علیه حقایق انقلاب اسلامی مردم ایران، مخاطب آن هستند و میتوانند ایفای نقش کنند؛ اگرچه مسئولین در این زمینه وظایف سنگین‌تری بر دوش دارند.

 

با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، گفتگویی با حجت الاسلام روح الله ایلکا استاد حوزه علمیه درباره جهاد تبیین انجام داده است که در ادامه می خوانید:

 

درباره تبیین و آیات مربوط به آن توضیح دهید؟

در مسئله تبيين اولين تبيين كننده خداوند سبحان است چنانچه در قرآن خداوند سبحان مي فرمايد: در آیه ۲۴۲ سوره بقره كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ؛ خدا آیات خود را برای شما این گونه روشن بیان می‌کند، شاید خردمندی کنید. و یا در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران می فرماید: كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ؛ بدین گونه خدا آیاتش را برای (راهنمایی) شما بیان می‌کند، باشد که هدایت شوید. همچنین در آیه ۲۲۱ سوره بقره وَ يُبَيِّنُ آياتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ؛ و خداوند برای مردم آیات خویش بیان فرماید، باشد که هشیار و متذکر گردند.

در آيه ۶ سوره حجرات نیز آمده است: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمِينَ یعنی ای مؤمنان، هر گاه فاسقی خبری برای شما آورد تحقیق کنید، مبادا از روی نادانی به قومی رنجی رسانید و سخت از کار خود پشیمان گردید.

 

با توجه به شرایط روز، جهاد تبیین چه جایگاهی در جامعه دارد؟

امروز در عرصه رسانه هاي استكباري، با توجه به سانسور و ايجاد و القاء هرگونه شبهه كه براي مخاطبين فضا سازي و سياه نمايي مي نمايند، جهاد تبيين يكي از مهمترين وظايف هر فرد در رفع شبهات مي باشد. همانگونه كه در قرآن خداي سبحان مي فرمايد : (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا ) امروزه سازمان هاي جاسوسي و اطلاعاتي دشمن با دادن اطلاعات غلط و نادرست سعي در خدشه ايجاد كردن باورهاي درست مردم دارند و با اين كار به اهداف شوم سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و نظامي دارند به عنوان مثال شهيد بزرگوار حسن تهراني مقدم با كار جهادي و بزرگي كه انجام دادند در عرصه موشكي هم بُرد و هم نقطه زني در ميان مردم القاء نموده اند كه وقتي مردم فقيرند چه نيازي به ساخت موشك مي باشد در حاليكه اين كار بازدارندگي در عرصه دفاعي مي باشد ، اگر ما قدرت بازدارندگي نداشتيم، دشمن تمام زيربناهاي اقتصادي ما را نابود مي كرد.

 

دشمن و استکبار جهانی چه اقداماتی برای سیاه نمایی در حوزه عفاف و حجاب انجام داده است؟

در مسئله اجتماعي و فرهنگي رسانه هاي استكباري جهان با سياه نمايي وانمود مي كنند كه زنان با عفت، پاكدامن و با حيا دنبال بي حجابي هستند در حاليكه قاطبه و اكثريت بانوان ايراني از اسلام عزيز تبعيت داشته و حجاب در فرهنگ ايران قبل از اسلام وجود داشته و تمام زنان نجيب ايراني با پيروي از اسلام عزيز و قرآن و سيره اهل بيت صلوات الله عليهم اجمعين و فرهنگ غني ايراني دنبال حجاب، عفت، پاكدامني و تربيت نسل هاي آينده براي تعالي ايران عزيز مي باشد و اگر چند نفر مغرض، جاهل و معاند كه تحت تأثير القاءات دشمن و اجانب حركاتي مذبوحانه در ترويج بي حجابي مي باشند محلي از اعراب نداشته و مواجب بگير و هدايت شده از سوي دشمنان اسلام عزيز در ايجاد شكاف براي جامعه اي كه سرشار از معرفت و معنويت مي باشند، هستند.

 

جهاد تبیین در عرصه مقاومت چه دستاوردهایی داشته است؟

اما در مسئله سياسي به عنوان مثال بهترين نمونه آن برجام مي باشد براي تبيين اين موضوع به دو روي سكه در عرصه سياسي در سوريه مي پردازيم مسئله مقاومت و مسئله ديپلماسی. اما مسئله مقاومت با حضور سردار دلها سپهبد شهيد حاج آقا قاسم سليماني و مدافعين مظلوم حرم تمام سياست هاي استكباري و غلط آمريكا و اذانب او با محور مقاومت به يأس و نقش بر آب شد و دست پرورده جنايتكارانشان داعش، القاعده، سلفي ها و تكفيري هاي وهابي را ناكام و سياست هاي استكباريشان را در نطفه خفه نموده ، اين هست حاصل محور مقاومت و در حاليكه در ديپلماسي جز با پاره كردن برجام توسط عاليترين مقام اجرايي استكبار توسط ترامپ چيزي به دست نياورد، در حاليكه محور مقاومت چند ماه قبل با سخنراني شهيد بزرگوار سردار دلها قاسم سليماني در پيامي به رهبر معظم انقلاب داده بودند، با قاطعيت گفتند شجره خبيثه داعش از صفحه روزگار محو مي شود.

 

حال شما در جهاد تبيين فرق بي نهايت محور مقاومت و ديپلماسي را مقايسه كني، در حاليكه رهبر معظم انقلاب امام خامنه اي فرمودند: اگر آنها برجام را پاره كنند ، ما برجام را آتش مي زنيم و اين در حالي بود كه محور مقاومت شهيد سليماني كاملا تابع و مطيع منويات رهبر معظم انقلاب بودند ضمنا رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه اي در خصوص مذاكرات فرمودند : من نسبت به مذاكرات خوش بين نيستم. اما در تبيين جهاد اقتصادي هم قرآن تبيين نموده به عنوان مثال آيه ١٠ سوره ضحي وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ و آيه ١٩ سوره ذاريات وَ فِي أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ و آيات ١٧ و ١٨ سوره فجر كَلاَّ بَلْ لا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ وَ لا تَحَاضُّونَ عَلى‏ طَعامِ الْمِسْكِينِ و هم در سيره و سنت اهل بيت صلوات الله عليهم اجمعين موجود مي باشد و هم حضرت امام خميني ( ره ) و امام خامنه اي در اين خصوص رهنمودهاي فراواني ارائه طريق نموده اند به عنوان مثال هم امام و رهبر معظم انقلاب دولت ها را به توجه رأس محروميت زدايي و دستگيري از مستضعفين ، مظلومين و محرومين توجه داشته اند .متأسفانه خيلي ها مشكلات اقتصادي را ناشي از تحريم مي دانستند اما گراني بعضي از اجناس ربطي به تحريم نداشته و ندارد و سوء مديريت و عدم نظارت سازمان ها و نهادهاي نظارت كننده مي باشد.

 

کد خبر 1204374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha