مهارت و تقوا پیش نیاز خبر و خبرنگاری

خبر، خبر رسانی و خبرنگاری حرفه‌ی پر توان و ضروری بوده که مهارت و تقوا پیش نیاز فعالیت در این حوزه است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: رسانه از جمله ظرفیت های فعال در حوزه اجتماعی و پل ارتباطی بین مردم و مسئولان بوده و از ارکان دموکراسی به حساب می آید.

خبرنگاران از ارکان‌ اصلی اطلاعات رسانی و رسانه ها بوده و باید آموزش های لازم حرفه ای را بیاموزند و با توشه تجربه پیشرفت کار را انجام دهند.

 

آموزش های حرفه ای متشکل از توانایی تولید محتوا و انعکاس خبر بوده ولی تعهد و تقوا هم از همان مولفه های حرفه ای است که باید کسب کرد و در درون خود تقویت کنند.

  تقوا و مهارت هر دو در کنار همدیگر پیشران موفقیت و اثرگذاری بیشتر خواهد بود و حذف هر یک از این دو تاثیر  را کاهش داده و جنبه و معنای خاصی پیدا می کند.

 

نبود مهارت کافی به پیکره اطلاع رسانی و چگونگی انعکاس اخبار آسیب می زند و باید مهارت افزایی و بازآموزی صورت بگیرد و همواره به روز شوند.

تقوا از نگاه معنوی منجر به حفظ اخلاقیات و دوری از بد اخلاقی شده و سو تفاهم ها کم می شود و آنگاه اطلاع رسانی در پرتو اخلاق، مدارا و به دور از حب و بغض انجام خواهد شد و آبروی افراد در معرض خطر و تهمت و توهین قرار نمی گیرد.

آنچه مهارت خبرنگاری را تقویت می کند، همین اخلاقیات است که افراد را برای مطالعه، شنیدن و دیدن اخبار ترغیب کرده و آنان را در مسیر تعالی و نشاط و مسیر واقعی و حقیقت قرار می دهد.

 

نکوهش بد اخلاقی رسانه ای

 

بهانه های مختلف در نشر برخی از اخبار کذب و بد اخلاقی های رسانه ای وجود دارد که به پایه های جامعه آسیب زده و امنیت و اعتماد اجتماعی را مورد تخریب قرار داده است.

بهانه هایی که برای رسانه ها دلیل ولی برای عقل و منطق بد اخلاقی تصور شده و در برخی از مواقع نوعی تخریب و تهمت و توهین ها یک شخص و حزب و گروه را در بر نگرفته بلکه جامعه را متزلزل کرده است.

 

اساتید اخلاق، فعالان رسانه ای و شخصیت های فرهنگی همواره از این بد اخلاقی ها انتقاد کرده و خواستار اصلاح روش و اطلاع رسانی دقیق و به دور از حواشی شده اند.

آیت الله العظمی «حسین مظاهری« از مراجع تقلید و رئیس حوزه علمیه اصفهان در درس اخلاق هفتگی خود بر موضوع مهم اخلاق در رسانه ها اشاره کرد و اظهارداشت: نگارش مطالب باید توام با ادب و احترام و به دور از رذایل اخلاقی باشد.

او از نویسندگان خواست تا  خشم خود را مدیریت و کنترل کرده و با آرامش اقدام به نوشتن مطالب کنند و نسبت به مردم و شخصیت ها ادب را رعایت نمایند.

 

آیت الله مظاهری ادامه داد: برخی از این رسانه های خبری فرصت اطلاع رسانی را به فحش و توهین و تهمت اختصاص داده اند.

به گفته وی، ناسزاگویی برکت و روزی را از زندگی انسان را دچار چالش می کند و فرد به حال خودش واگذار می شود و اهالی رسانه با توجه به جایگاهی که دارند مراقب رفتار خود باشند.

 

مهارت و تقوا راهبرد امنیت ساز

 

رسانه در ایجاد احساس امنیت در جامعه و برون رفت از نگرانی و ترس مردم نقش دارند و اگر فعالان حوزه خبر با بکارگیری قلم خود و رعایت تقوا الهی اقدام به فعالیت نمایند امنیت اجتماعی و آرامش عمومی افزایش یافته و بسیاری از فرصت های مجرمانه و نگران کننده از بین خواهد رفت.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به تعاملات رسانه ای با پلیس و همکاری دلسوزانه آنان در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی گفت: تعاملات رسانه های اصفهان کاهش جرائم را رقم زده که ش سرقت، نزاع و افزایش امنیت عمومی و کاهش تصادفات از مصادیق آن است.

سردار سرتیپ «محمدرضا میرحیدری« معتقد است، افزایش آگاهی عمومی و مراقبت ها در کاهش وقوع جرائم و افزایش احساس امنیت موثر بوده و اطلاع رسانی خبرنگاران اصفهانی امنیت اجتماعی و اعتماد عمومی را به حد بالایی رشد داده که سرمایه ای برای پلیس است.

وی از اصحاب رسانه خواست تا این همکاری ها را در مطالبه گری و پاسخ به موقع به دغدغه و سوالات مردمی ادامه بدهند و آرامش عمومی را حفظ کنند.

همین موضوع هم مورد تاکید شورای اطلاع رسانی استان اصفهان قرار گرفت و سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این خصوص گفت: ایجاد امنیت روانی در جامعه به منظور امیدآفرینی و جلوگیری از تنش‌های خبرهای منفی از جمله اقداماتی است که رسانه ها در عملکرد خود انجام می دهند.

 

«علی تمنایی« خاطرنشان کرد: فراهم سازی ظرفیت رسانه ای برای ایجاد فضای روانی آرام فراز جمله موضوعاتی است که خبرنگاران در این خصوص همکاری کنند و البته پیش بینی های لازم در شورای اطلاع رسانی مطرح شد.

وی اطلاع رسانی به موقع پیرامون اتفاقات و چالش های اجتماعی در پیشگیری از بروز تنش و ناامیدی ها در جامعه مهم خواند و یادآورشد: خبرنگاران با چنین اقداماتی به رشد جامعه کمک می کنند و تعاملات بین ادارات و نهادهای خدمت رسان و خبرنگاران لازم است.

 

جامعه چشم انتظار کار حرفه ای و اخلاق مدارانه رسانه ها

 

مردم در جوامع مختلف به رسانه نگاه جامع و کاملی دارند و در پیگیری های تیم های خبری احساس امیدواری به حل مشکل و اعتلای مملکت را داشته و از این رو آنان چشم انتظار کار حرفه ای و اخلاق مدارانه رسانه ها هستند.

تخریب افراد و بد اخلاقی ها را نپسندیده و از این گونه رفتارها بیزارند و همواره همراه با رسانه های خبری فعال جامعه رویدادها و اتفاقات نو را دنبال می کنند.

مهارت خبرنگاران توام با اخلاق فرصتی برای تعالی کشور خواهد شد و ارتباط مردم و مسئولان و ارتباطات اجتماعی و آرامش روانی در سایه همین دو فاکتور اساسی اخلاق و مهارت پدیدار می شود.

کد خبر 1204505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha