فصل، فصل عشق و نوبت، نوبت عاشقی است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان در خصوص برگزاری آیین های ماه محرم در منطقه کاشان و آران و بیدگل، یادداشتی منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان، میثم نمکی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشان در خصوص برگزاری آیین های ماه محرم در منطقه کاشان و آران و بیدگل، یادداشتی منتشر کرد.

 

متن یادداشت، چنین است:

 

سیه جامه گان سینه سرخ عاشق عاشورا، دیگر بار به استقبال محرم رفته اند تا به پاسداشت «قیام جاودانه ای» بنشینند که حماسه آفرینش لقب ثارالله داشت. مردی که برای احیاء دین جد بزرگش به پا خاسته بود و با سلاح ایمان و بندگی در برابر طایفه ای با لشکر کینه و نیرنگ و خیرگی صف آراست. «روز واقعه» فرا می رسـد، حسین، حجّ ابراهیمی را رها کرده، از سرزمین عرفات و مشعر می کوچد و در دیاری رحل اقامت می افکند که دردناک ترین قطعه تاریخ می شود. فدک فاطمه، عدالـت علی و مظلومیت خاندان رسول الله زیر چکمه های حکومت ظالمانه قرار گرفته و حسین برای احیاء دوباره حق، خود به قربانگاه می رود؛ نه تنها خود که خاندانش را و نه یک اسماعیل که اسماعیل هایش را به مسلخ عشق می کشاند.

 

او با خود علی اصغر شش ماهه دارد، رقیه سه ساله و علی اکبر هجده ساله دارد، ابوالفضل علمدار و زینبی دارد که پیام آور نهضت سرخ حسین برای همیشه تاریخ است. کاروان کوچک او، واقعه ای بزرگ در پیش دارند و حسین آمده است با همه آبرو و هستی اش، در مقابل همه بی شرمی و گستاخی یزیدیان، رسم عشق ورزی را در تاریخ جاودانه سازد. باری قیام حسین عاشقانه است، عشقی که ریشـه در ملکوت دارد و آسمانی ها می دانند حسین چه کرد.

 

اینک نوبت عاشقی است. عاشـقی مردمانی که هستی شان با نام حسین عجین شده است، «حسین» آبرومندترین بنده خداست و از این رو دردمندان، گرفتاران، نیازمندان و عاشقان واقعی او را واسطه فیض رحمت در درگاه قرب الهی قرار می دهند. هر کس به گونه ای حسین را می خواند و ارادت و دلدادگی را به نمایش می گذارد. او برای همه است اما؛ برای شیعیان، حسین، معنای دیگری دارد. حسین برای همه است، اما؛ ایرانیان این عشـق را بهتر و زیباتر فهمیده اند. بی دلیل نیست او را رها نمی کنند و آن می کنند که جهانی در حیرت این دلدادگی وامانده است.

 

و کاشان، شهر تدین و تشیّع، شـهر فضـل و فیض طلایه ترین منطقه جنبش مریدان آستان پاک حسین است. از بامداد تاریخ، این روح دلدادگی در مردم این سامان موج می زند. فرهنگ عاشورا بر همه چیز شهر تأثیر گذاشته است و همه حسینی اند. «تکیه»، «حسینیه»، «بیت الحسین»، «سقاخانه» ،«شفا خانه» و ... هر کدام محلّی برای ابراز این عاشقی است.

 

«خیمه کوبی»، «نحـل گردانی»، «تعزیه»، «شبیه خوانی»، «نقالی» و ... هر یک واگویه جلوه های غنی و عمیق ساکنان این خطه در مکتب حسین است. و ضیافت خانه های حسین و عباس با طبخ «آش حسین و حلوا» ،«نان عباس علی» و ... نمودهـای نذر و نیاز و پایبندی مردم به این خوان کریمانه به شمار می رود.

 

شعرهای محتشم کاشانی و صباحی بیدگلی - عاشورایی ترین شاعران این منطقه – در هر کوی و برزن و در هر نقطه عالم، چشم نوازی می کند و ذاکران این دیار، صوت داوودی خود را با مرثیه خوانی بر حسین و خاندان پاکش، بیمه کرده اند و جالب آن که در هر نقطه از این دیار، سبکی و آدابی خاص و با یکدیگر برای عزاداری آبرومند وجود دارد.

 

نیمروز، شیپور کاروان های عزادار شـهر کاشان در فضا طنین افکن می شـود. در «آران» - عصر گاهان - صدای سنج و دهل دستجات مذهبی در تکایای مختلف دل ها را کربلایی می کند. در «بیدگل» سال های متمادی است که با طلوع مـاه و تا امتداد سحر، در کوچه پس کوچه هایی که هنوز بوی معنویت و معرفت جاری است، نام حسین غریب ورد زبان کوچک و بزرگ است. «نوش آبادی ها» با نمایشی بزرگ از حادثه عاشورا در روز یازدهم و دوازدهم محرم طلایه دار تعزیه منطقه اند و بدین ترتیب ابوزیدآبادی هـا، راوندی ها، طاهـر آبادی ها، زیدی ها، لتحری ها، قمصری ها و نیاسری ها و ... نیز آن چه دارند در طبق اخلاص می نهند و بزم به پا می کنند که هر یک در نوع خود کم نظیر و پر شکوه است.

 

محرم در منطقه کاشان با یک نگاه، سراسـر کربلا غوغاست. فصل، فصل عشق و نوبت، نوبت عاشقی است.

 

کد خبر 1205010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha