آخرین وضعیت اجرای طرح ملی مسکن در شهر جدید سهند

اقبالی گفت: ماموریت فعلی شرکت عمران سهند ساخت و ساز عمده مساکن نهضت ملی بوده و سهم سهند در بین شهرهای جدید کشور از این بابت ۱۰ درصد و قابل توجه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «غلامرضا اقبالی» عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه توسعه، عمران و آبادانی شهر جدید سهند اظهار داشت: توجه به پیوست‌ فرهنگی پروژه های عمرانی و توسعه زیرساخت های مربوط به این حوزه در اولویت قرار دارد.

سرپرست شرکت عمران شهر جدید سهند افزود: خیانت بزرگی که برای شهر جدید سهند اتفاق افتاده است، سرمایه گذارانی هستند که دو قطعه بزرگ سینمایی را راکد گذاشته‌اند. مسئولان‌ وقت؛ زمینی را دلسوزانه در اختیار این سرمایه گذاران قرار داده و خیانت عده ای باعث شده تا مردم این شهر ۲۰۰ هزار نفری از داشتن سینما، سالن تئاتر، گالری و فضاهای فرهنگی و هنری محروم بمانند. 

وی با تأکید بر این‌که با پیمانکاران و سرمایه گذارانی که پروژه‌ها را اجرا نکنند؛ برخورد می‌شود، خاطرنشان کرد: زمین‌های بسیاری برای پروژه‌های مهم فرهنگی  هنری و ... در بهترین نقاط شهر اختصاص یافته اما متاسفانه سرمایه گذاران این پروژه‌ها را اجرا نمی‌کنند. 

اقبالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکل خانوارهایی که برای شهر شهریار در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند، گفت: نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم در ادامه بحث مساکن اقدام ملی دولت قبلی بوده و با بازگشایی سایت ثبتنام طرح نهضت ملی، دو شهر سهند و شهریار در اطراف تبریز جزو مقصد زندگی متقاضیان معرفی شدند.

سرپرست شرکت عمران شهر جدید سهند افزود: تعداد ۷۹ هزار خانوار برای شهر شهریار ثبت نام کرده بودند که حدود ۲۶ هزار نفر واجد شرایط بودند. با توجه به این‌که شهر شهریار در اختیار بخش خصوصی غیردولتی است، برای ۲۶ هزار خانوار تایید شده پیام فرستادیم و برای حضور در سهند به جای شهریار دعوت کردیم اما هیچ یک حاضر به انتقال نشدند.

وی ادامه داد: بنا بر دستور معاون وزیر برای بررسی زمین‌های شهریار رفتیم که بر اساس آن، ۲۲ هکتار زمین دولت و ۴۴.۸ هکتار تهاتر از زمین‌های شهر جدید شهریار و در مجموع حدود ۶۷ هکتار زمین برای این طرح شناسایی شد.

سرپرست شرکت عمران شهر جدید سهند گفت: در فاز نخست تعداد ۵ هزار خانوار ثبت نام کننده برای شهریار به بانک معرفی شده‌اند و ۷ هزار خانوار دیگر هم در ادامه اضافه شده و تلاش داریم تا عملیات اجرایی ساخت واحدهای ۱۲ هزار خانوار بر اساس اولویت ثبت نام برای شهریار بلافاصله بعد از تهاتر را انجام دهیم. ماموریت فعلی شرکت عمران سهند ساخت و ساز عمده مساکن نهضت ملی بوده و سهم سهند در بین شهرهای جدید کشور از این بابت ۱۰ درصد و قابل توجه است.

اقبالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی پروژه های در دست اجرای این شرکت اظهار داشت: پیمانکاری جهت احداث پل‌های هوایی از میدان شهید باکری تا میدان معلم سهند اعلام آمادگی کرده بود اما اختلاف در تعداد سال‌ها، ایراداتی در طرح پیمانکار و مغایراتی دیگر این پروژه منتفی شده اما طرح پل هوایی در سه نقطه حادثه خیز شهر به صورت مکانیزه و مناسب سازی برای افراد دارای معلولیت نهایی سازی شده است و پیگیر موضوع هستیم.

وی با تاکید بر این‌که پروژه‌های شهر سهند را از بخش مطالعات و تشریفات قانونی به سمت عملیات و اجرا سوق می‌دهیم، در خصوص آخرین روند احداث بیمارستان سهند، تشریح کرد: بخش اعظمی از وقت ما برای خلع‌ید پیمانکار قبلی این پروژه صرف شد. این پیمانکار با یک تیم و سوءاستفاده از نام خیریه و حمایت برخی دلسوزان استان برای ساخت بیمارستان آمده بود اما بعد از دو ماه هیچ اقدامی انجام نداد و در نهایت طی یک اقرارنامه‌ای اعلام کرد که می‌خواست به جای بیمارستان خیریه، بیمارستان خصوصی تاسیس کند.

اقبالی گفت: این بیمارستان به مساحت بیش از سه هکتار به شکل رایگان در اختیار سرمایه گذار قبلی قرار گرفته بود و حتی این سرمایه گذار در یکی از بنگاه‌های تبریز خود را به عنوان مالک زمین بیمارستان معرفی کرده و در حال معامله این زمین با قیمت ۲۰ میلیارد تومان بود، در حالی که سند این زمین به نام شرکت عمران و دولت است.

وی ادامه داد: اکنون یکی از شرکت‌های بخش خصوصی به شرط ارائه خدمات بیمارستان با تعرفه دولتی وارد مذاکره با ما شده و در حال توافق برای احداث این بیمارستان ۳۰۰ تخت خوابه هستیم. بیمارستان پلی کلینیک ۹۶ تخت خوابی نیز در فاز دو شهر در دست مطالعه و توافق است.

وی در خصوص مشکلات آزادراه تبریز-سهند نیز اظهار کرد: این آزادراه در اختیار شرکت سازنده و بهره بردار مشخص است که حدود چهار میلیارد تومان صورت وضعیت برای یک ماه تعطیلی عوارض آزادراه برای ما ارائه داده و خواستار پرداخت آن از سوی دولت شده است. 

سرپرست شرکت عمران شهر جدید سهند خاطرنشان کرد: تمامی مسئولان بزرگ استان در صدد هستند تا اصل سرمایه و سود این پروژه را به دست سرمایه گذار برسانند و سپس عوارض آزادراه برداشته شود اما فعلا اهالی سهند نیمی از مبلغ عوارض را باید تقبل کنند. 

وی در خصوص دلیل عدم وجود روشنایی در این آزادراه گفت: پیمانکار پروژه روشنایی آزادراه به دلیل راکد گذاشتن، خلع‌ید شده و فراخوان و مناقصه جهت جذب سرمایه گذار جدید انجام گرفته است و در تلاش هستیم تا حداقل ۵۰ درصد روشنایی آزادراه را تا هفته دولت به اتمام برسانیم. 

وی در خصوص معضل نبود دوربرگردان در این آزادراه نیز افزود: طرح شبدری تقاطع اتوبان و جاده امامزاده کججانی در حدود چهار کیلومتر بعد از تبریز جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری بوده که اجرا خواهد شد. در مسیر چهار کیلومتر بعد از شهر سهند به طرف تبریز نیز دوربرگردان دیگری در حال ساخت بوده و جزو طرح‌های آماده افتتاح در هفته دولت خواهد بود.

اقبالی در خصوص پروژه راکد دهکده ورزشی سهند گفت: پیمانکار این پروژه که از پیشرفت لازم برخوردار نبوده و پس از مدت‌ها تنها گودبرداری در آن انجام گرفته است، خلع‌ید شده و با یک سرمایه گذار ایرانی برای اجرای آن صحبت‌هایی شده است.

کد خبر 1205244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha