سیر تحول اسلام در قزاقستان / بیش از ۲۵۰۰ مسجد واسطه صلح و گفتگوی میان ادیانی هستند

بیش از ۱۰۰۰ سال است که اسلام نقش بسزایی را در قزاقستان ایفا کرده و تاثیر بسیار زیادی بر روی تاریخ و فرهنگ این کشور گذاشته است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: برای بیش از 1000 سال، اسلام بر تاریخ و فرهنگ قزاقستان بسیار بیشتر از آنچه انتظار می رود تأثیر گذاشته است، از الفبای اول گرفته تا زبان، آداب و رسوم و ادبیات.

جمعیت مسلمان درصد زیادی از مردم قزاقستان را تشکیل می دهند. بر اساس گزارش کمیته امور مذهبی وزارت اطلاعات و توسعه اجتماعی قزاقستان از 3834 نهاد مذهبی ثبت شده در قزاقستان، 2695 یا 70 درصد آن ها اسلامی هستند.

داده های سرشماری قزاقستان در سال 2009 نیز نشان داد که 70 درصد از 16 میلیون نفر در قزاقستان خود را مسلمان می دانند.

مسلمانان که اکثریت جمعیت قزاقستان را تشکیل می دهند در هماهنگی با نمایندگان سایر ادیان زندگی می کنند.

هفتمین کنگره آتی رهبران مذاهب جهانی که قرار است در 14 تا 15 سپتامبر در نورسلطان برگزار شود، نشان می دهد که چگونه گفتگوی بین ادیان و صلح همیشه در اولویت قزاقستان بوده است.

تاریخ مختصری از اسلام در قزاقستان

حضور اسلام در قلمرو قزاقستان به قرن دهم میلادی برمی‌گردد و در زمان سلسله قراخانیان، اسلام جایگاه دین دولتی را به دست آورد.

قبل از اینکه اسلام در مناطق کم تحرک جنوبی قزاقستان کنونی گسترش یابد، مردم از ادیان دیگری از جمله تنگریسم و ​​زرتشتی پیروی می کردند که دارای عناصر شمنیسم و ​​پرستش نیاکان بودند.

خوجه اخمت یساوی، شاعر و عارف صوفی قرن یازدهم که اثر معروف خود به نام «دیوان حکمت» را به عنوان سفر به سوی نور نوشت، سهم بزرگی در گسترش اسلام در میان جمعیت عشایر قزاقستان جنوبی داشت.

یکی از اولین قوانین حقوقی به نام هفت منشور که توسط تاوکه خان در قرن هجدهم تصویب شد، گامی مهم در جهت معرفی اسلام به زندگی عمومی و اعمال حقوقی بود. هنجارهای حقوق اداری، کیفری و مدنی ثبت شده در این سند عمدتا بر اساس احکام شرع اسلامی بوده است.

در قرن 19-20، خواندن و نوشتن در میان جمعیت قزاق بیشتر توسط روحانیون آموزش داده می شد. روسیه نیز با فرستادن روحانیون تاتار به مناطق شمالی قزاقستان به افزایش سواد کمک کرد.

خط عربی خط اصلی نوشتن بسیاری از نویسندگان و شاعران برجسته قزاق بود. اولین الفبای قزاقستانی که توسط محقق قزاق آخمت بایتورسینولی در سال 1912 سیستماتیک شد، بر اساس حروف عربی بود.

اسنادی از مسلمانان قزاق وجود دارد که در اوایل قرن نوزدهم سفرهای زیارتی را با اسب و شتر انجام می دادند.

امسال حدود 4000 شهروند قزاقستان برای اولین بار پس از شیوع بیماری همه گیر برای انجام مراسم حج در ماه ژوئیه در مکه حضور یافتند.

بر اساس گزارش کمیته امور مذهبی، 2693 مسجد در کشور قزاقستان وجود دارد. در 12 آگوست افتتاحیه مسجد جامع، بزرگترین مسجد آسیای مرکزی که 30000 نفر را در خود جای می دهد، در نورسلطان برگزار شد و رئیس جمهوری قزاقستان نیز در این مراسم حضور داشت.

کد خبر 1206056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha