فرآیند آموزشی با موضوعات معنوی و فرهنگی همراه شود

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی کرمی گفت: هدف رویداد «آینده روشن» با هم دیده شدن و همراه کردن فرآیند آموزشی با موضوعات معنوی و فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران،ترم تابستانه فشرده ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی ورودی ۹۹ و ۱۴۰۰ دانشگاه تهران به صورت یک برنامه اردویی در کوی دانشگاه تهران آغاز شد.

دانشجویان شرکت‌کننده در این ترم تابستانه فشرده که تحت عنوان «آینده روشن» نامگذاری شده است، علاوه بر اینکه حداکثر ۲ درس (۴ واحد) از پنج درس اخلاق اسلامی، اندیشه اسلامی ۲، متون اسلامی، تاریخ امامت و انقلاب اسلامی را در یک بازه زمانی دو هفته‌ای در تابستان می‌گذرانند، فضایی اردویی را با مجموعه‌ای از برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و معرفتی در کوی دانشگاه تهران تجربه می‌کنند.

این ترم تابستانه فشرده با عنوان رویداد آینده روشن «دریچه‌ای به دانشگاه تمدن‌ساز» با همکاری مشترک نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، معاونت فرهنگی و اجتماعی، دانشکده اندیشه و معارف اسلامی و پشتیبانی بخش‌های مختلف دانشگاه برگزار می‌شود. بیش از ۶۰۰ دانشجوی دانشگاه تهران از رشته‌های مختلف در این رویداد حضور دارند که با توجه به رشته تخصصی و زمینه تحصیلی‌شان به ۱۰۰ گروه تقسیم می‌شوند و با رویکرد مسئله‌محوری ظهور و بروز پیدا می‌کنند.

این رویداد با استقبال مسئولان دانشگاه تهران از دانشجویان شرکت‌کننده کلید خورد. دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی کرمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، دکتر هادی بهرامی احسان معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر علیرضا وجهی رئیس سازمان خدمات دانشجویی و دکتر مهدی شهبازی رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی برای افتتاح این رویداد دانشجویی به کوی دانشگاه آمده بودند. همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دکتر متفکر آزاد رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی نیز در این جمع حاضر بودند. فرزندان شهید داریوش رضایی‌نژاد و شهید مدافع حرم حبیب‌الله شیری جعفرزاده هم در این مراسم دعوت بودند.

**فرآیند آموزشی با موضوعات معنوی و فرهنگی همراه شود

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدمهدی کرمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در آیین افتتاح رویداد «آینده روشن» در کوی دانشگاه تهران، متذکر شد که هدف اصلی این رویداد، فقط گذراندن یک ترم تابستانه فشرده و ۴ واحد درسی معارفی نیست بلکه طراحان و برگزارکنندگان آن به دنبال با هم دیده شدن و همراه کردن فرآیند آموزشی با موضوعات معنوی و فرهنگی هستند.

دکتر کرمی، شرکت‌کنندگان در این رویداد آموزشی - فرهنگی را کنشگران فرهنگی فعال در دانشگاه و جامعه و اصحاب جهاد تبیین خواند و تاکید کرد: جهاد تبیین فقط وظیفه یک گروه خاص نیست بلکه همه باید جهادگر تبیین باشیم.

**ماموریت تاریخی و ویژه دانشگاه تمدن‌ساز

دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران نیز در این مراسم، با بیان اینکه «آینده روشن» در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب ترسیم شده است، گفت: در نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نقش دانشگاه، علم، دانش و فرهنگ به عنوان نقشی کلیدی به چشم می‌آید. برای تمدن‌سازی، به تخصص‌ها و زمینه‌های علمی متنوع و متعددی نیاز داریم و در فضای تعاملی که بین دانشجویان رشته‌های مختلف تحصیلی شرکت‌کننده در رویداد آینده روشن ایجاد می‌شود، ماهیت میان‌رشته‌ای تمدن و شناخت مسیر تمدن‌سازی بهتر قابل درک خواهد شد.

وی افزود: زایش واقعیت آینده، از تغییر و تحولات امروز ما شکل می‌گیرد. وقتی به معادلات جهانی نگاه می‌کنیم، تمام توجهات دشمن این است که این واقعیت آینده را آنها شکل دهند و آنها تعیین کنند که ما چه مسیری را طی کنیم. این فشارها در فضای مجازی و واقعی قابل مشاهده است و این روزها به اوج خود رسیده است. بنابراین ما به عنوان یک دانشگاه تمدن‌ساز یک ماموریت تاریخی و ویژه‌ای را پیش روی خود داریم.

رئیس دانشگاه تهران از دانشگاه به عنوان مدخل ورود به تمدن نوین اسلامی نام برد و خاطرنشان کرد: از آنجا که دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور نقش ویژه‌ای در این زمینه ایفا می‌کند، نقش تک تک شما دانشجویان در ایجاد تمدن نوین اسلامی که شکل‌دهنده آینده بشریت است بسیار ویژه و منحصر به فرد است.

استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران بر بهره‌برداری از ظرفیت اجتماع دانشجویان شرکت‌کننده در ترم تابستانه فشرده، به اندازه‌ای فراتر از اجرای یک دوره درسی تاکید کرد و پیشنهاد نمود: کمیته مشترکی متشکل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، معاونت فرهنگی و اجتماعی و معاونت پژوهش و فناوری شکل بگیرد و همان‌طور که ماه‌ها پیش دبیرخانه دائمی نمایشگاه تخصصی تمدن نوین اسلامی در دانشگاه تهران شکل گرفت، از دانشجویان حاضر در رویداد «آینده روشن» به عنوان هسته‌های علمی و پژوهشی مطالعاتی و تحقیقاتی برای شکل دادن به مدل مفهومی دانشگاه تمدن‌ساز جهت دستیابی به تمدن نوین اسلامی استفاده بهینه صورت گیرد و گروه‌های پژوهشی در قالب رشته‌های مختلف بگیرد.

**برنامه دانشگاه تهران برای برگزاری کمپین‌های مهارتی

دکتر مقیمی ابراز امیدواری کرد: این نوع کمپین‌های مهارتی که امروز در قالب آینده روشن برای تحقق تمدن نوین اسلامی شکل گرفته است در طول سال تحصیلی بارها تکرار شود. منطقه‌ای در اشتهارد که در جوار یک منطقه صنعتی بزرگ که بالغ بر ۲ هزار شرکت موفق در آن مستقر هستند را بر اساس تفاهم‌نامه‌ای با وزارت کار، به زودی تحویل خواهیم گرفت. از مهر ماه دانشجویان برای ارتقای سطح مهارتی‌شان از آن ظرفیت بهره‌مند خواهند شد و گام‌هایی را برای اجتماعی شدن علم و پاسخگویی به مسائل جامعه و صنعت برخواهیم داشت.

**دکتر مقیمی: در بسته تحولی نظام آموزشی دانشگاه تهران از روش‌های سنتی آموزش فاصله می‌گیریم

رئیس دانشگاه تهران در پایان، ترم تابستانه فشرده در قالب رویداد «آینده روشن» را یک نمونه از اقدامات تحولی در آموزش دانست و اظهار داشت: در بسته تحولی نظام آموزشی دانشگاه تهران، روش‌های جدید آموزش جدید را به صورت رسمی در دانشگاه تهران پیاده خواهیم کرد و از روش‌های سنتی آموزش فاصله می‌گیریم. قطعاً این نوع تجربه‌ها به ما کمک می‌کند تا روش‌های جدید را مدون کنیم و به اجرا درآوریم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این مراسم گفت: ما کشوری هستیم که با کمک جوانان توانسته‌ایم در حوزه‌های مختلف دفاعی، پزشکی، سدسازی و مهندسی و فنی به صادرکننده دانش تبدیل شویم. ما چهل سال پیش یک هزارم دانش دنیا را تولید می‌کردیم، اما امروز نوزده هزارم دانش جهان را تولید می‌کنیم. ما می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که با کمک شما دانشجویان تمام آرزو‌های ملت ایران را عملی کنیم به شرط اینکه خودباوری، مجاهدت، همت عالی، تلاش، شب نخوابی، زحمت کشیدن و لطف خدا وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: شهدا هم جوانانی مانند شما دانشجویان بودند؛ اما در مسیری که آن را انتخاب کرده بودند زحمت کشیدند و خدا هم دست آن‌ها را گرفت و قطعاً خدا دست شما را هم خواهد گرفت.

دکتر رستمی ضمن قدردانی از مسئولان دانشگاه تهران به خاطر برگزاری دوره «آینده روشن» ابراز امیدواری کرد: دانشجویانی که در دوره «آینده روشن» شرکت کردند بتوانند یک هویت جدید را در فضای دانشگاهی، در کنشگری، جریان‌سازی و شکل دادن به اراده‌ها و همت‌ها و همچنین تزریق امید در فضایی که دشمن تلاش می‌کند ما را ناامید کند، به وجود بیاورند.

کد خبر 1206308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha