فاز اجرایی شهر تاریخی گسکر در دستور کار میراث گیلان قرار گرفت

جهانی گفت: فاز اول شهر تاریخی گسکر شامل خاکبرداری حمام های تاریخی و ساماندهی پل های تاریخی مطالعات پژوهشی و... در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از صومعه‌سرا، رییس کل دادگستری گیلان، مدیر کل میراث فرهنگی گیلان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی، چهارشنبه(26مرداد) از منطقه تاریخی شهر گسکر بازدید به عمل آوردند.

 

«ولی جهانی» در حاشیه این بازدید اظهار کرد: منطقه تاریخی شهر گسکر واقع در ۲۵ کیلومتری شهرستان صومعه‌سرا با وسعتی قریب به ۱۲۰ هکتار، شامل بقایای بسیار ارزشمندی از فرهنگ شهرسازی دوره اسلامی شامل گورستان‌ها، حمام‌ها، بازارها و پل‌های تاریخی است.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه بررسی و کاوش‌های باستان شناسی در این منطقه، اصالت شهر تاریخی گسکر را تایید می‌کند افزود: مطالعات پژوهشی و کاوش های باستان شناسی در دهه ۸۰ بر روی شهر گسکر انجام شده و ۶۰هکتار آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

 

وی با بیان اینکه شهر تاریخی گسکر به عنوان بزرگترین شهر دوره اسلامی در شمال کشور در فهرست آثار ملی ثبت شده است گفت: در حال حاضر ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای انجام مطالعات و پژوهش برای این شهر تاریخی در نظر گرفته شده است.

 

جهانی، ضمن تشریح سابقه تاریخی شهر گسکر تصریح کرد: در بازدیدی که صبح امروز به همراه رئیس کل دادگستری، معاون، فرماندار و شهردار این شهر از این منطقه تاریخی انجام شد، فاز اول این طرح شامل خاکبرداری حمام های تاریخی و ساماندهی پل های تاریخی مطالعات پژوهشی و... در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد در کمیته برنامه‌ریزی استان و شهرستان اعتباری برای این امر در نظر گرفته شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به لزوم تسریع عملیات بازگشایی مسیرهای دسترسی به شهر تاریخی گسکر خاطرنشان کرد: به زودی قرار است نشست مشترکی بین مسئولان دستگاه قضا و مدیران دستگاه اجرایی برای بررسی نحوه حفاظت و بهره برداری از این شهر تاریخی برگزار شود. 

 

کد خبر 1206598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha