ملاقات مردمی ۱۱۰۰ نفر در دیوان عالی کشور در سال ۱۴۰۰

حجت الاسلام مرتضوی مقدم با بیان اینکه ۱۱۰۰ نفر در سال ۱۴۰۰ موفق به ملاقات مردمی در دیوان عالی کشور شدند، گفت: متاسفانه نمی توانیم پاسخگوی تمام تقاضاها باشیم و تقاضای ملاقات به صورت مکتوب ارایه و تقاضاهای ضروری در نوبت ملاقات قرار می گیرند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام مرتضوی مقدم در پاسخ به خبرنگار شبستان در مورد ملاقات های مردمی و حل برخی پرونده ها در ملاقات های مردمی گفت: در ملاقات های عمومی مدارک و مستندات و سخنان افراد را گوش می کنیم و مدارک را در حضور آنها بررسی می کنیم. اکثر این پرونده ها نتیجه ای ندارند البته رسیدگی مجدد به رای صادر شده از نظر قانونی ایرادی ندارد اما فرد مقابل قانونی است و دوست دارد رای به نفع خودش صادر شود.

 

وی ادامه داد: البته ممکن است فرد شاکی مطالبی را درست عنوان کند و حق به جانب او باشد اما هیچ مستندی و مدرکی ندارد و فقط ادعا می کند. دیوان عالی نمی تواند تنها با ادعا رای قطعی را نقض کند و آنچه خواسته فرد مقابل است را عمل کند. ما باید ادعای افراد را بر اساس مستندات قانونی و مدلل بررسی کنیم و در جایی که تشخیص می دهیم که اشکالی در رای وجود دارد به شعب مربوط به اعاده دادرسی ارجاع می دهیم و در پرونده های کیفری موارد زیادی از این دست اتفاق افتاده است.

 

رییس دیوان عالی کشور گفت: در مواردی که به اشکال اساسی در رای بر می خوریم به رییس قوه گزارش و اجازه رسیدگی مجدد را می خواهیم که در صورت موافقت به شعب دیگر برای رسیدگی ارجاع می شود البته این موارد کم است. مواردی که در ملاقات های مردمی بتوان بر روی رای صادر شده دوباره رای صادر شود، بسیار کم است.

 

وی گفت: عمدتا افراد در این جلسات راهنمایی می شوند و راه های قانونی و مسیرهایی که می توانند طی کنند را به آنها ارایه طریق می شود و بیشتر راهنمایی ها از طریق معاون نظارت در حوزه نظارت دیوان عالی کشور انجام می شود.

 

وی گفت: ملاقات های مردمی به شکل هفتگی یک روز در هفته برگزار می شود و تقاضای ملاقات مردمی بیش از حد انتظار است و متاسفانه نمی توانیم پاسخگوی تمام تقاضاها باشیم و تقاضاهای مکتوب با بررسی گروهی در صورتی که ضرورت بیشتری برای ملاقات دارند، انتخاب شده و با آنها تماس گرفته می شود که در روز معین و ساعت معین حضور داشته باشند.

 

وی در مورد آمار ملاقات های مردمی در سال 1400 گفت: 1100 نفر در ملاقات مردمی شرکت کردند که در هر جلسه به طور میانگین 20 نفر حضور داشتند.

 

 

کد خبر 1207214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha