ساخت کتابخانه مرکزی زنجان یک مطالبه و اولویت مهم استان است

افشارچی با بیان اینکه ساخت کتابخانه مرکزی جزو مصوبات سفر دوم ریاست جمهوری قرار می‌گیرد، گفت: ساخت کتابخانه مرکزی زنجان به عنوان یک مطالبه و اولویت مهم استان است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، استاندار زنجان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان ضمن اشاره به اینکه اولویت استانی ساخت کتابخانه مرکزی است، اضافه کرد: این بار کتابخانه مرکزی را جزو مصوبات سفر دوم قرار می‌دهیم.

 

محسن افشارچی با اشاره به اینکه ما امروز با چندین پروژه مواجه هستیم که مشکل اعتباری دارند، گفت: متاسفانه در بحث ماده ۲۳ نیز برای اغلب پروژه‌ها مواجه هستیم، ولی تمرکز کرده‌ایم که مشکلات در این حوزه حل شود.

 

این مسئول با تأکید بر اینکه موضوع اولویت‌دارتر از ساخت ساختمان افزایش سرانه مطالعه در استان است، تصریح کرد: امروز مسئله این است که یک رقیب برای کتابخانه‌ها پیدا شده که سرانه مطالعه مردم را میخورد.

 

وی با اشاره به اینکه اصلی ترین کار کتابخانه‌های عمومی باید باشد که شاخص این باشد که میزان مطالعه چقدر بوده است و دغدغه اصلی کتابخوانی باشد، افزود: برای افزایش سرانه مطالعه می‌توانیم یک maker space داشته باشیم.

 

استاندار زنجان با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی باید برای خودش شاخص تعیین کند و برای ارتقای آنها تلاش کند، اضافه کرد: باید بدانیم امروز به لحاظ شاخص مطالعه و یا همان تعداد ساختمان در چه وضعیتی قرار داریم که در یک سال بعد در یک جایگاه دیگر باشیم.

 

افشارچی با بیان اینکه در حوزه روستایی ما مشکل اعتباری برای کار فرهنگی نداریم، افزود: برنامه‌ریزی برای ۳۵ کتابخانه که در روستاهاست باید با هماهنگی ارشاد انجام شود.

 

وی درباره نیم درصد سهم شهرداری‌ها نیز گفت: در کل دنیا به این شکل است که یکی از کارهای فرهنگی شهرداری مدیریت کتابخانه‌ها و سر و سامان دادن به آن است.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز در سخنانی آماری از تعداد عضویت کتابخانه‌های عمومی استان ارائه کرد و اظهار داشت: سال قبل 49 هزار و 126 نفر عضو کتابخانه‌ای عمومی بودند که امسال باید به 80 هزار نفر برسد، البته بر اساس افق جمعیتی این آمار باید به 200 هزار نفر برسد.

 

محمد رضا خانی با اشاره به اینکه تعداد منابعی که در کتابخانه‌ها داریم یک میلیون و 470 هزار نسخه است، اضافه کرد: امروز زیربنای کتابخانه‌های استان به 37 هزار متر مربع است که باید به 40 هزار و 104 متر برسد.

 

وی با اشاره به اینکه تعداد کتابخانه‌ها هم 98 باب است که امسال به 106 باب خواهد رسید، افزود: برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی و ترویجی هم در سال گذشته 11 هزار و 451 مورد بود که امسال به 12 هزار و 30 برنامه خواهد رسید.

 

رضاخانی افزود: وصول درآمد از محل منابع شهرداری‌ها هم 3 میلیارد و 823 میلیون تومان بوده است که امسال باید به 7 میلیارد تومان برسد.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه نیم درصد شهرداری‌ها یک تکلیف قانونی است، افزود: متاسفانه این مبلغ وصول نشده است و اگر سهم 100 درصدی زنجان برداشت نشود، بودجه مربوطه به تهران برگشت داده می‌شود.

 

رضاخانی با بیان اینکه جذب کتب اهدایی از طریق جشنواره اهدای کتاب باید به 50 هزار جلد برسد، گفت: امسال باید 8 باب کتابخانه هم باید افتتاح شود.

 

وی با اشاره به اینکه امسال 22 باب کتابخانه عمومی باید تجهیز شود، اضافه کرد: از جمله موضوعاتی که در اداره کل پیگیر آن هستیم، ساخت کتابخانه مرکزی، کتابخانه شهید مدرس خرمدره، کتابخانه عمومی زیتون شهر آب‌بر است.

 

رضاخانی با اشاره به تخریب بخشی از کتابخانه روزبه به علت عدم قابل استفاده بودن آن افزود: متاسفانه مبلغی که برای بازسازی آن در نظر گرفته شده بود، هنوز اختصاص نیافته و مجبور به تحویل آن هستیم.

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان درباره فعالیت کتابخانه‌ها در روستاها نیز گفت: کتابخانه‌های عمومی سیار روستایی در جایی که امکان ساخت کتابخانه نیست سیار را داریم.

 

معاون شهردار زنجان نیز درباره سهم نیم درصدی شهرداری‌ها نیز گفت: سال قبل 2 میلیارد و 530 میلیون تومان پرداخت شده است، اما انتظار داریم گزارشاتی که درباره پرداخت سهم نیم درصد شهرداری‌ها وجود دارد، باید موثق باشد.

 

کد خبر 1207490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha