برگزاری جشنواره اقوام با حضور هنرمندانی از کشورهای حاشیه خزر/ مرمت برج جهانی قابوس تا پایان سال به اتمام می‌رسد

فرمانی گفت: جشنواره بین‌المللی اقوام امسال با حضور کشورهای حاشیه خزر و با رویکرد متفاوت برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «رحمان فرمانی» امروز (یکشنبه ۳۰ مرداد) در قرارگاه خبری شهید همدانی اظهارکرد: ۲ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی و طبیعی به عنوان منابع گردشگری در استان گلستان وجود دارد که برخی از این آثار شاخص بوده و تبدیل به جاذبه‌ای برای گردشگران شده است.

 

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: ۴۷۹ مورد تاسیسات گردشگری با ظرفیت ۱۱ هزار و ۶۰۲ تخت برای اقامت مسافران و گردشگران در استان فراهم است. همچنین ۲ هزار و ۵۲۳ اتاق برای هر شب در هتل‌ها، مهمانپذیر، خانه مسافر و ... در این سال‌ها ایجاد شده است.

 

وی افزود: همچنین ۱۹۳۰۰ نفر ظرفیت در رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها برای پذیرایی از گردشگران و مسافران فراهم شده است. علاوه براین ۱۳۸ نفر راهنمای گردشگری در استان وجود فعالیت دارند.

 

فرمانی افزود: یکی از حوزه هایی که گلستان پیشرو است طرح گردشگری کشاورزی است و در این زمینه پایلوت در کشور هستیم و اولین مجوز هم در گلستان صادر شد. اکنون ۱۹ مزرعه گردشگری داریم و ۲۰ مجوز جدید نیز صادر شده است‌. در حال حاضر  ۱۰۹ متقاضی داریم که علاقه‌مند هستند مزارع خود را در این حوزه فعال کنند.

 

وی ادامه داد: اشتغال ایجاد شده در گردشگری بیش از ۳ هزار و ۲۳۰ نفر است که به صورت مستقیم در این حوزه فعال هستند اما صنعت گردشگری اشتغال بیشتری دارد.

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: در هفته دولت ۲۵ پروژه شامل سه پروژه از محل منابع دولتی با ۴.۶ میلیارد تومان اعتبار و ۲۲ پروژه بخش خصوصی نیز با سرمایه گذاری ۴۵ میلیارد تومان در قالب اقامتگاه‌ها و صنایع دستی با ظرفیت اشتغال ۱۰۴ نفر به بهره‌برداری می‌رسد.

 

وی افزود: در حوزه صنایع دستی ۱۱۴۴ پروانه را تمدید و صادر کردیم. در حوزه مشاغل خانگی ۱۲۰ مجوز مستقل و ۲ مجوز پشتیبان نیز در این مدت صادر شده است. ۲۶ میلیارد تومان در حوزه صنایع دستی تسهیلات تبصره ۱۸ داریم جذب شد‌. همچنین ۲۴ دوره آموزشی برای ۴۰۰ نفر در حوزه صنایع دستی برگزار شده است.

 

فرمانی بیان کرد: در سه ماهه ابتدایی امسال ۲۷۶۲۵ دلار صادرات چمدانی صنایع دستی از استان به ثبت رسیده است. همچنین ۶ میلیارد و ۱۵۰  میلیون تومان فروش صنایع دستی در سه ماهه اول امسال بوده است. در این مدت ۲۲ بازارچه موقت و ۲۰ نمایشگاه صنایع دستی در استان برپا شد. همچنین سال گذشته ۱۹ اثر را برای دریافت مهر اصالت معرفی کردیم.

 

وی اضافه کرد: ۱۱۰ میلیارد تومان مصوبه در حوزه سفر دولت به استان داریم‌ که تلاش کردیم به صورت حوزه‌ای و شهرستانی توزیع کنیم.

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: موضوع مطالعات و مرمت برج جهانی قابوس در دستور کار قرار گرفت. نحوه مرمت مخروطی برج مشخص شد و امسال مرمت را خواهیم داشت. پیش بینی این است تا پایان سال کار مرمت برج به پایان برسد‌.

 

فرمانی افزود: مطالعات تورنگ تپه و سایت شهر تاریهی جرجان و گورستان خالدنبی را پیش بینی کردیم. پروندهددیوار دفاعی گرگان را برای ثبت جهانی ارسال کردیم که دو سه موضوع را باید رفع کنیم.

 

وی بیان کرد: موزه روستایی قرق در فاز یک ۵ خانه طراحی شده که اعتبار خوبی در سفر برا آن پیش بینی شده است و تا پایان سال فاز یک را به بهره برداری می‌رسانیم.

 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان اظهارکرد: از ۵۰ بسته سرمایه‌گذاری که در استان تهیه شده ۱۴ بسته مصوب در حوزه گردشگری است.

 

فرمانی همچنین گفت: جشنواره اقوام نیز با حضور کشورهای حاشیه خزر با رویکرد متفاوت اجرا خواهد شد.

 

کد خبر 1207620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha