کانون های فرهنگی هنری مساجد بالی برای رشد و تعالی مسجد است

حجت الاسلام و المسلمین افکار گفت: کانون فرهنگی هنری مساجد در خصوص روز جهانی مسجد پویش «مسجد همسایه بهشتی»، اجرای ویژه برنامه های مسجدی در سطح کانون های فرهنگی هنری و تجلیل و تکریم از مدیران و ائمه جماعات در عرصه فرهنگی مساجد برگزار می کند.

حجت الاسلام و المسلمین «حسن افکار» در گفتگو با خبرگزاری شبستان از مشهد در خصوص مسجد و کارکردهای مسجد بیان کرد: در اهمیت مساجد همین بس که وقتی اراده خدواند متعال بر خلقت زمین تعلق گرفت تا زمین را شکل بدهد اولین و مقدس ترین مکان که مایه خیر و برکت و هدایت برای مردم باشد را بیت الله الحرام قرار داد.

 

رئیس کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی با بیان اینکه مسجد مظهر آمیختگی دنیا و آخرت، پیوستگی فرد و جامعه و به عنوان سنگری برای اسلام و پایگاهی برای دین است؛ گفت: در فرهنگ دینی ما مسجد یادآور بندگی در برابر خداوند متعال است، مسجد یعنی جایگاه سجده و سجده نیز اوج عبادت و بندگی انسان برای خدواند است و اگر ما بخواهیم برترین و بالاترین محل برای عبادت و تقرب به خداوند را نام ببریم مسجد است.

 

وی با اشاره به اینکه مساجد از زمان صدر اسلام تاکنون در بسیاری از وجوه زندگی انسان ها بوده و دارای کارکردهای بسیار زیادی است؛ در خصوص نقطه مطلوب مسجد اظهار داشت: هدف غایی متولیان مساجد به ویژه امام جماعت که نقش مدیر در مسجد با محوریت مسجد را دارد بر اساس نقشه راهی است که دین اسلام به ما نشان داده است، ائمه اطهار بر اساس آن اقدام کرده اند و در کلام امامین انقلاب می بینیم.

 

حجت الاسلام و المسلمین افکار رسیدن در خصوص مسجد طراز اسلامی بیان کرد: مسجد طراز اسلامی مسجدی است که در زمان پیامبر اکرم (س) شکل گرفت و به صورت توامان به همه امور توجه داشت و این توجه بر اساس یک پایه و یک بیس خود جوش و مردمی بود.

 

وی گفت: مسجد النبی را برای کل تاریخ و اعصار می توان به عنوان یک مسجد نمونه اسلامی مطرح کرد که عهده دار نقش های مهم درس های عبادی، فرهنگی، اجتماعی، قضایی، اقتصادی، سیاسی و به طور کلی همه اموری که باعث سعادت امور دنیوی و اخروی می شود، دانست.

 

رئیس کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی بیان کرد: بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب: «در تاریخ اسلام مسجد مرکزی برای مشورت، همکاری و تصمیم گیری در مسائل مهم اجتماعی، سیاسی و نظامی بوده است و به نوعی مسجد طراز مسجدی است که آحاد مسلمانان در وجوه مختلف با آن مکان مقدس در ارتباط باشند» .

 

وی افزود: در ایام پیروزی انقلاب اسلامی مساجد پایگاه هایی برای مبارزه با رژیم طاغوت بوده اند و در دوران جنگ مساجد پایگاهی برای اعزام نیرو و پشتیبانی خطوط جنگی و به قولی بیش از 97 درصد شهدای ما مسجدی هستند.

 

حجت الاسلام و المسلمین افکار گفت: این ویژگی مسجد مطلوب است که ما تا رسیدن به این نقطه فاصله داریم و باید سعی کنیم که مسجد را به کارکرد اصیل آن که همان مسجد طراز است را برسانیم .

 

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «مسجد در هر منطقه و محل باید مایه خیر و برکت باشد» و در جایی دیگر می فرمایند: «مسجد پایگاه بزرگ بسیج و حرکت فرهنگی است»؛ افزود: از اینرو کانون فرهنگی مساجد کشور با هدف احیای کارکردهای واقعی فرهنگی، هنری و تبلیغی مسجد به ویژه مقابله با تهاجم فرهنگی با مصوبه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1371 تاسیس شد.

 

رئیس کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی بیان کرد: خوشبختانه از ابتدای شکل گیری کانون های فرهنگی هنری مساجد تا به امروز قریب به  26 هزار کانون در سطح کشور ایجاد شده و کانون های فرهنگی هنری مساجد را می توان به مثابه بال و یاری برای مجموعه مسجد در جهت آنکه ما بتوانیم مسجد را در محله و در مجموعه و در جامعه پیرامونی محور قرار دهیم، دانست.

 

وی اظهار داشت: از جمله کارکردهایی که برای کانون های فرهنگی هنری مساجد در نظر گرفته شده، تقویت شبکه ارتباط مسجد و مجاورین، ایجاد شبکه فرهنگ و هنر مسجدی، جلب حضور اهالی محل در مسجد، جلب مشارکت و همکاری اهالی محل در امور فرهنگی و اجتماعی، شناسایی و توانمندسازی ظرفیت های خود جوش جوان مسجدی در آن محله که باید با حضور پرشور و خودجوش کانون های فرهنگی هنری مساجد این مهم انجام شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین افکار با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد و پایگاههای بسیج به مثابه دو بال برای رشد و تعالی مسجد هستند؛ گفت: برای روز جهانی مساجد در سطح مساجد و 1848 کانون فرهنگی و هنری مساجد در استان پویش «مسجد همسایه بهشتی» اجرای ویژه برنامه های مسجدی در سطح کانون های فرهنگی هنری و تجلیل و تکریم از مدیران و ائمه جماعات در عرصه فرهنگی مساجد در نظر گرفته شده است.

کد خبر 1207707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha