وجود ۳۷۰ مسجد  در شهرستان ملایر/ ۲۸ بار کلمه مسجد در قرآن کریم تکرار شده است

مسجد تنها خانه ای است که می توانی بدون در زدن وارد شوی و با صاحب این خانه حرف بزنی و در قرآن کریم ۲۸ بار کلمه مسجد آورده شده است که نشان از اهمیت والای این مکان مقدس دارد.

به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر شهرستان ملایر،  مسجد تنها خانه ای است که می توانی بدون در زدن وارد شوی و با  صاحب این خانه  حرف بزنی ساعت ها بنشینی و با صاحب خانه خلوت کنی  پناهگاه و مامنی امن و پر از آرامش که قلبت گره می‌خورد به دوست و سبک می‌شوی و دلت پر از نور خدا به دور از هیاهوهای روزمرگی .

در قرآن 28 بار کلمه مسجد آورده شده است که نشان از اهمیت والای این مکان مقدس دارد و پیامبر گرامی اسلام پس ورود به مدینه ابتدا مسجدی در این شهر بنا نهاد.

در دوره‌های تاریخی متعدد معماران اسلامی همواره توجه خاصی به ساخت این مکان مقدس داشته و با نقوشی زیبا مساجدی همچون مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، مسجد گوهرشاد مشهد، مسجد پامنار و ... به را ساخته‌اند.

 

شهرستان ملایر داری 370 مسجد در نقاط مختلف شهری و روستایی است که بسیاری از ابن مساجد قدمتی دیرینه دارند.

در گذشته در  شهر ملایر در دوره قاجاریه، خیران و سیف‌الدوله مساجد متعددی در این شهر ساخته‌اند که از نمونه‌های آن می‌توان به مساجد شیخ الملوک، مسجد مهدوی (عاشورا)، مسجد سیفیه و مسجد حاج قاسم ، مسجد پارک، مسجد روستای امامزاده خاتون و مسجد روستای ضربعلی از توابع بخش سامن به عنوان مساجد تاریخی اشاره کرد.

مسجد جامع شهر ملایر

مسجد جامع ملایر همین گونه که از آثار ملی پیداست قدمتی دیرینه دارد و همواره مورد توجه اقوام مختلف ساکن در این منطقه بوده است .

 سادگی و بی پیرایشی این مسجد به زیباییهای این مسجد افزوده است . در قسمت های سر در اصلی مسجد، در زیر قوس اصلی سر در مسجد، همچنین دو ستون تزیئنی که از دو طرف قوس تا بالا و رأس آن ادامه پیدا کرده و در سر در حرم نیز زیر قوس نیم گنبد کاشیکاری از پایه قوس تا رأس آن از دو طرف به طور کامل و همانند سردر اصلی مسجد وجود دارد.

مسجد روستای امام زاده خاتون

 

، مسجدی است که در اواخر دوران قاجاریه با آجرهای چهار گوش و ملات گل رس با اسلوب طاق و تویزه ای ساخته شده است.

از حیاط کوچک مسجد که عبور کنی، وارد ایوانی کوچک می شوی که در دو ضلع شرقی و جنوبی امتداد دارد و دو در کوچک چوبی در این دو ضلع ما را به شبستان مسجد راهنمایی خواهد کرد.

 

ساختمان مسجد از نظر معماری از دو بخش قدیمی و نوساز تشکیل شده که بخش تاریخی اثر در قسمت پشتی و بخش نوساز در جلو قرار دارد و از نظر کاربردی بصورت یکپارچه عمل می کنند.

 

بخش تاریخی مسجد متشکل از ستون های قطور و طاق های به هم پیوسته ی زنجیره ای است و شبستان مسجد مربعی شکل است و چهار ستون مربع در مرکز مسجد با نیم ستون های جدا شده قرار گرفته است.

مسجد دارای ۱۲ طاق گنبدی است که روی ۶ ستون آجری استوار شده است و در ضلع جنوبی مسجد نیز محراب آجری دیده می شود که تزئیناتی ندارد. در بالای محراب قاب مستطیل تورفته ای دیده می شود که احتمالا جهت نصب کتیبه ای در این بخش تعبیه شده است.

 

پنجره هایی برای تامین نور در ضلع غربی و جنوبی مسجد، وجود دارد، در ضلع شمالی مسجد نیز در بدنه دیوار یک بخاری دیواری (شومینه) برای گرم کردن فضای کوچک مسجد در فصول سرد ساخته شده است

 

 

 

مسجد عاشورا

مسجد عاشورا حدود ۱۵۰سال پیش توسط شخصی بنام مهدی مهدوی در خیابان عاشورا ملایر با سبک معماری قدیم طاق زنجیره احداث شده است.

 شبستان مسجد ۱۳ طاق دارد و آجر کاری زیبای طاق وسط شبستان، آن را از سایر طاق ها متمایز کرده و چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند

ين مسجد در سال 1379 به شماره 3373 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.


مسجد پارک

را نیز سیف الدوله فتحعلیشاه قاجار در محدوده وسط پارک سیفیه بنا نهاده است. اگر از حیاط مسجد با نمای بسیار زیبای آجری بگذری، به یک دالان مسقف با طاق ضربی آجری می‌رسی و سپس وارد شبستان مسجد خواهی شد. شبستان ۱۲ طاق ضربی زنجیره ای دارد که بر روی ۶ ستون آجری قرار گرفته اند.

 

مسجد حاج قاسم

مسجد حاج قاسم با قدمتي 150 ساله،و امروز در خیابان شهی طلوعی ملایر  توسط شخصي به نام حاج'محمد قاسم خوانساري' در دوره قاجار بنا شده و شبستان اصلي آن داراي 12 طاق گنبدي است كه بر روي شش ستون آجري استوار شده است.

 

اين مسجد قديمي از يك محراب زيباي آجري شكل تشكيل شده كه مقابل درب ورودي شبستان است و در سال 1378 به شماره 3372 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

 

مساجد دیگری نیز در شهرستان ملایر وجود داشته که همانند همین مساجد داری معماری سنتی طاق ضربی و گنبدی و خشتی هستند.

 در عين حال علاوه بر ظرفیت معنوی، ظرفیت خوبی نیز در حوزه گردشگری و جذب  گردشگر هستند .

 

کد خبر 1207793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha