۲۲ میلیارد تومان پروژه منابع طبیعی در هفته دولت افتتاح می شود

نصرآبادی گفت: برای افتتاح پروژه های هفته دولت ۲۲ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر در قالب سه هزار و ۲۰۰ خانوار از محل اجرای این پروژه ها بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «علیرضا نصرآبادی» امروز (3 شهریور) در شست خبری اعلام پروژه های افتتاحی هفته دولت و عملکرد یک ساله این اداره کل در دولت سیزدهم، اظهار کرد: از شهریور 1400 تا شهریور 1401 در حوزه بیابان در سطح 10 شهرستان، 10 پروژه با بیش از 14 و نیم میلیارد تومان اعتبار اجرا کرده ایم.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از 60 هزار هکتار بیابان با این اعتبار تحت پوشش قرار گرفت، افزود: این اعتبارات در 10 شهرستان انجام شد که بیشترین رقم در منطقه سرچاه عماری شهرستان خوسف با 52 هزار هکتار هزینه شد و عملیات هلالی آبگیر و پخش سیلاب اجرا شد.

 

نصرآبادی در ادامه با اشاره به حوزه مرتع، گفت: چهار عنوان پروژه شامل ممیزی، تسطیح مراتع، اهاله مدیریت طرح های مرتع داری، احیای و توسعه رویش گاه‌های گیاهان دارویی در سطح 385 هزار هکتار تحت پوشش عملیات بوده است که رقم قابل توجهی در ممیزی و مرتع در قالب 16 پروژه در بیش از 88 هزار هکتار تعیین تکلیف شده است.

 

وی با اشاره به اقدامات منابع طبیعی در حوزه جنگل، گفت: در بازه زمانی یک ساله با اعتبار ۲ میلیارد تومان 12 پروژه در قالب تولید نهال، احداث و توسعه و تجهیز پارک های جنگلی و مراقبت جنگل های سنوات گذشته انجام شده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به حوزه حفاظت، گفت: قبل از سال 1400 و از ابتدای تشکیل استان از 14 و نیم میلیون هکتار وسعت سرزمینی و حاکمیتی منابع طبیعی استان حدود 11 میلیون هکتار اجرای قانون حدنگار و یا تهیه اسناد تک برگی انجام شده بود در حالی در یک سال گذشته حدود سه میلیون و 200 هکتار دیگر اضافه شد که تا پایان سال، اتمام قانون حدنگار در 14 میلیون هکتار استان انجام خواهد شد، گرچه تاکنون هم جزو استان های سوم در اجرای به موقع این قانون هستیم.

 

وی در ادامه به اقدامات حوزه آبخیز منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: مهمترین حوزه منابع طبیعی همین بخش است و با توجه به رویدادهای کشور با توجه به سیلاب ها و تغییر اقلیم در یک سال گذشته در سطح هشت شهرستان پروژه اعتبار اجرا شد و 160 میلیارد تومان در این بخش اعتبار مصوب داشتیم و با تخصیص بیش از 96 میلیارد تومان تعداد 46 حوزه تحت پوشش عملیات آبخیز قرار گرفت.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از اجرای 111 سازه آبخیزداری در استان خبر داد و افزود: عملیات اجرایی 26 حوزه در حال اجرا است، دو هزار هکتار تحت پوشش اجرای عملیات آبخیزداری در استان بوده است.

 

نصرآبادی با اشاره به جلسه راهبردی و اقتصاد مقاومتی طی هفته گذشته، گفت: این اداره با پیشرفت 100 درصدی طرح های تعهدات اقتصاد مقاومتی در سال 1400 تا 1401 رتبه نخست را کسب کرده است.

 

وی در ادامه از افتتاح 130 پروژه در جهاد کشاورزی و 16 پروژه منابع طبیعی طی هفته دولت خبر داد و گفت: دو پروژه هم کلنگ زنی است، بیشترین تعداد پروژه در شهرستان نهبندان با 6 پروژه است، بشرویه سه پروژه و فردوس هم سه پروژه و سایر شهرستان ها هر کدام یک پروژه اجرا خواهد شد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از اجرای یک پروژه در حوزه بیابان و پخش سیلاب در بیابان و آبیاری و هلالی آبگیر در فیض آباد منطقه خوسف خبر داد و افزود: پروژه های آبخیز هفته دولت 18 روستا و آبادی را تحت پوشش قرار می دهند.

 

نصرآبادی افزود: برای افتتاح پروژه های هفته دولت 22 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و 11 هزار و 200 نفر در قالب سه هزار و 200 خانوار از محل اجرای این پروژه ها بهره مند می شوند.

 

وی با بیان اینکه با افتتاح 16 پروژه منابع طبیعی 50 روستا و آبادی از طرح های آبخیزداری و بیابان متاثر هستند، ادامه داد: اشتغال فصلی و نفر روز این تعداد پروژه در استان هفت هزار و 570 نفر روز بوده است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: بیش از 113 رشته قنات از محل اجرای این پروژه ها متاثر شده است که امیدواریم این قنات مشکل سیلاب نداشته باشند.

 

نصرآبادی گفت: 22 سازه آبخیزداری اجرا شد و به بهره برداری می رسد.

 

وی یادآور شد: سفر و دیدار استاندار با معاون وزیر و رئیس منابع طبیعی را داشتیم که مصوبات خوبی داشتیم، مقرر شد در بازه سه ساله 1402 به بعد، در سطح یک میلیون هکتار حوزه های مطالعاتی شده، اجرای طرح های آبخیزداری استان از طریق سازمان تامین اعتبار ملی شود که رقم خوبی است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی یادآور شد: پیرو سفر نایب رئیس مجلس به نهبندان، طرح احیای ردیف ملی حوزه های آبخیز مرزی را پیشنهاد دادیم، در این سفر قول مساعد داده شده تا در زمان لایحه بودجه با همکاری نمایندگان قطحی شدن ردیف ملی آن پیگیری شود.

 

نصرآبادی با بیان اینکه لابحه آبخیزداری کشور در مرحله تدوین است این لایحه در مجلس مصوب خواهد شد، گفت: بر این اساس در سال 1401 بیست میلیون هکتار از حوزه های آبخیز کشور با پیش بینی اعتبار نقدی تامین اعتبار می شود که اقدامات بی نظیر و نشان دهنده توجه ویژه رهبری و دولت به این حوزه است.

 

 

 

 

کد خبر 1209085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha