اولین شاخص تحول در دستگاه قضا پذیرش از سوی مردم است

عمرانی با بیان اینکه اولین شاخص تحول در دستگاه قضایی پذیرش از سوی مردم است، گفت: حل مسئله اطاله دادرسی، قضا زدایی و احترام به ارباب رجوع از جمله شاخص های تحول در دستگاه قضا است.

خبرگزاری شبستان_گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: تحول در دستگاه قضایی یکی از اهداف بلند مدت در نظام اسلامی است که نیازمند راهکارهای قضایی و بکارگیری این راهکارها در ابعاد مختلف دستگاه قضا است موضوع تحول در دستگاه قضا از دوره ریاست آیت الله رییسی آغاز و این امر با تغییر ریاست در دستگاه قضا همچنان ادامه دارد در همین رابطه گفتگویی با  سعید عمرانی، معاون قضایی دادستانی در مورد تحول در قوه قضاییه و آثار و نتایج این مهم به شرح زیر ارایه می شود.

 

تحول در قضا را چگونه ارزیابی می کنید؟

تحول در قوه قضاییه آثارش ظاهر شده است و هنوز ریاست محترم قوه و ما هنوز ادعای انجام تحول را نداریم اما در مسیر تحول قرار داریم.  تحول و تعالی باید ملموس باشد و شاخص داشته باشد. اولین شاخص آن این است که مردم بپذیرند که ما متحول شده ایم. نحوه و نوع کار ما در تحول قضا همه این نیست که در اختیار ما قرار داشته باشد. ما یکی از مسایلی که در مورد تحول بر آن تاکید داریم، اطاله دادرسی است.

 

ایا تحول در قضا می تواند مشکلات قضایی مردم  مانند اطاله دادرسی را حل کند؟

اطاله دادرسی در واقع در دستگاه قضا به نوعی است که ما را دست به گریبان می کند به شکلی که وقتی می خواهیم یک پرونده حقوقی را پی گیری کنیم و یا میان دو نفر فسخ خصومت کنیم، ممکن است تا کارشناس یازدهم پیش رویم یعنی این فرآیند دو سال اطاله دادرسی را در پی دارد که باید راجع به این موضوع فکر کنیم و آسیب شناسی شود.

 

تحول در سایر حوزه های دستگاه قضا را چگونه ارزیابی می کنید؟

از حوزه های دیگر که نیازمند تحول است، قضازدایی است یعنی هر کاری را کمتر جرم انگاری کنیم و بسیاری از امور را با برون سپاری به کمیسیون های قضایی، هیئت های داوری، شوراهای حل اختلاف و کارشناسان مربوطه قضا را مردمی کنیم تا مناقشات به صورت کدخدامنشی حل شود که در تجربه نیز نشان داده است که در سال 1400، 700 سلب حیات با کمک مردم، خیرین و معتمدین و نیکوکاران در میان مردم حل کرده ایم و جلوگیری شده است از اینکه 700 خانواده دیگر غیر از مقتول بی سرپرست شوند.

 

نمی خواهیم بگوییم که تمام قتل ها به رضایت منتهی شود و احکام الهی تعطیل شود اما برخی موارد اتفاقی بوده و نیازمند تحول است تا قضازدایی، زندان زدایی و کاهش جمعیت کیفری و استاندارد کردن زندان ها را شاهد باشیم.

 

آیا تکریم ارباب رجوع نیز در تحول قضایی دیده شده است ؟

تکریم ارباب رجوع یکی دیگر از ابعاد تحول در دستگاه قضا است، از آنجایی که تحول در دستگاه قضا باید در مردم ملموس باشد، من قاضی اگر خسته از کار هستم به خودم مربوط است و حق ندارم با ارباب رجوع ترشرویی یا تندی کنم و این را می دانیم که اگر یک قاضی فقط در نگاه خود میان شاکی و متشاکی و یا خوانده و خواهان با یکی به محبت و با دیگری با غضب نگاه کند، این قاضی از عدالت خارج است.

 

رهبر انقلاب فرمودند کار قضا بسیار سخت است و قضاوت کردن میان دو نفر بسیار مشکل است و باید در میان این سختی ها به نوعی رفتار کنیم که مردم باور کنند که تحول شکل گرفته است. معتقدم تحول سکویی است که ما پله پله به آن نزدیک می شویم و نسبت به گذشته راه زیادی را طی کرده ایم اما نسبت به آینده نیز راه زیادی در پیش داریم و نمی خواهیم بی جهت از خود تعریف کنیم و تا مطلوب فاصله داریم اما در مسیری واقع شده ایم و گام هایی را بر می داریم.

 

نشانه تحقق تحول قضایی را توضیح بفرمایید؟

امیدواریم روزی به عدالتی برسیم که مردم اطمینان پیدا کنند و امنیت روانی یابند و ممکن است حتی در طی عمر خود یک بار به دستگاه قضا نیامده باشند اما در فکرشان باشد که اگر روزی به مشکلی برخوردند اکنون می توانند با مراجعه به قوه قضاییه حق خود را زنده کنند. وقتی به امنیت و اطمینان رسیدیم که کسی حق ما را خورد و ما می توانیم با مراجعه به دستگاه قضا آن حق را بگیریم، در آن روز بدانید که ما در آستانه فرود در سکو و قله تحول قضایی هستیم و تا اتفاق رخ نداده است، باید تلاش کنیم و کار زیادی در پیش داریم.

 

در طی یک سال گذشته دستگا قضایی را با توجه به انتصاب ریاست جدید چگونه ارزیابی می کنید؟

حجت الاسلام محسنی اژه ای به لحاظ تجربه کاری کوله باری بیش از چهل سال را بر دوش دارند که این تجربه فقط مختص قوه قضاییه است و در سایر نهادها و ارگان ها تجارب ارزنده ای را کسب کردند که امروز تمام این تجارب را به میدان عمل آوردند و می دانند که مشکل دستگاه قضا کجاست و چه اقداماتی باید صورت بگیرد و این امر بسیاری از اقدامات را ساده تر می کند.

 

بیان مسایل ریشه ای از سوی ریاست محترم دستگاه قضا (حجت الاسلام محسنی اژه ای) نیازمند سربازانی است که گوش به فرمان باشند که این سربازان همکاران دستگاه قضایی و اداری ما در سطح قوه هستند که اگر این سربازان را به خط بکنیم، این تحول سرعتش بیشتر شده و تحول در دستگاه قضایی دست یافتنی است.

 

کد خبر 1209615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha