تجلی «علم و اخلاق« در سیر زندگی آیت الله ناصری

آیت الله شیخ «محمدعلی ناصری« در طول دوران زندگی خود علم و اخلاق در عمل را متجلی کرد و الگویی برای جامعه بشری بود.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: آیت الله شیخ «محمدعلی ناصری« شخصیت وارسته، عالم، صاحب اخلاق و دلداده مردم که سال ها در مسیر علم و دین تلاش کرد و شاگردانی را در حوزه های علمیه اصفهان تربیت و در جلسات وعظ و سخنرانی مدرس اخلاق مردم بود.

سخنرانی های متعدد ایشان منبع بزرگی از اندیشه و احسان، حسن خلق، ترویج معارف و خوبی ها و کمک به رفع رضایل اخلاقی به شمار می رود که سرچشمه انسان سازی و هدایت و سعادتمندی است و چه بسیاری که در پای منبر این عالم ربانی رشد یافته و به کمالات رسیدند.

 

علم آموزی و آموزش مفاهیم دینی در حوزه های علمیه از یک سو و تلاش برای تهذیب نفس خویش و کسب معرفت از سوی دیگر توانسته این فرد را به درجات عالیه انسانی برساند و در حالی که از پیش مردم رفت مایه تاثر بسیاری شد.

رسانه ها که به حق در دوران حیات وی، با پوشش سخنرانی ها و جلسات وعظ و گفتگو به ترویج معارف و تلاش های این مردم بزرگ کمک کردند امروز در دوران رحلت هم باید با بازآفرینی سخنرانی ها و مرور مجدد از این گفته های ناب به سعادتمندی جامعه کمک نمایند.

 

آنچه توانسته چنین شخصیت هایی را رشد دهد، صداقت در نیت و پذیرش سختی ها و مشقت های عبادت و بندگی بوده از این رو الگو پردازی از وی می تواند به اعتلای تربیت یافتگان حوزه های علمیه و عموم مردم کمک کند.

 

بررسی زوایای زندگی آیت الله ناصری در پیام های تسلیت

 

پیام های تسلیت شخصیت های متعدد کشوری، حوزوی و رجال سیاسی هر کدام به یک زاویه از زندگی آن شخصیت هاپرداخته است.مهربانی استاد اخلاق حوزه های علمیه و روحیه مردمی آیت الله ناصری از جمله جلوه های شخصیتی ایشان بود که در پیام های تسلیت همه مرور شد.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام خود با بیان اینکه این عالم بزرگوار و معلّم اخلاق، وظیفه‌ی بزرگ تزکیه و نشر معارف اخلاقی اسلام را تکلیف خویش می دانستند، اذعان کرد: ایشان با بهره‌مندی از خشیت و خضوع دل نورانی خود، بیان اثرگذار و نافذی را در این جهت به کار می بردند.

 

آیت الله العظمی «حسین مظاهری« از این عالم فقید وارسته به عنوان  استاد اخلاقى نافذ و مهربان و براى عموم مردم یاد کرد و گفت: ايشان اسوه‌اى عامل در تقوا و تهذيب و براى سالكان طريق، راهنمايى دلسوز در پيمودن راه تزكيۀ نفس و سلوك الى الله بودند.

این مرجع تقلید عالم تشیع در پیام خود افزود: مردم شريف و با ايمان اصفهان كه ساليان متمادى از محضر پرفيض ِدروس اخلاق و معرفت ايشان بهره‌مند بوده‌اند.

 

حجت الاسلام «غلامحسین محسنی اژه ای» در پیام خود به معرفت جویی آیت الله ناصری اشاره کرد و اذعان داشت: ایشان معلم اخلاق، سرشار و مشحون از مجاهدت در تربیت نفوس مومن و معرفت جو بود.

رئیس دستگاه قضا معتقد است، فقدان این شخصیت برجسته برای تلامیذ و مستفیدان محضر پر فیض او ثلمه ای بزرگ است.

 

رئیس جمهور همچنین از روحیه امیدبخشی آیت الله ناصری یاد کرد و در پیام تسلیت خود نوشت: ایشان نقطه‌ی امید دلدادگان به نظام و انقلاب در گروه ‌های مختلف مردم به ویژه در استان اصفهان به حساب می‌آمد.

حجت الاسلام «ابراهیم رئیسی« افزود: آیت الله ناصری علاوه بر فعالیت های علمی فراوان، تربیت شاگردان فرهیخته و اخلاق مدار، در انجام فعالیت‌های خیرخواهانه ازجمله ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی نیز مشارکت جدی داشت.

 

اقدامات خیرخواهانه و بشری آیت الله ناصری

 

آیت الله ناصری علاوه بر خدمات علمی و مجاهدت در راه تقوا و عبادت و بندی در عرصه خیرخواهانه نیز پیشتاز بوده است.

کمک به احداث مرکز درمانی حضرت ولیعصر عجل الله تعالی و بخش دیالیز 20 تختخوابی آن، بخش دیالیز بیمارستان گلدیس شاهین شهر ، بخش دیالیز بیمارستان محمد رسول الله صلی الله علیه و آله میمه و اورژانس شبانه روزی دولت آباد از جمله این مراکز می باشد.

 

حمایت آیت الله ناصری از کانون های مساجد

 

آیت الله ناصری همراه با آیت الله سید ابوالحسن مهدوی با ایجاد بنیاد خیریه المهدی اصفهان حامی جریان ها و تشکل های فرهنگی بوده اند.

بنیاد خیریه فرهنگی المهدی اصفهان با بیش از 2 دهه فعالیت توانسته حامی خوبی برای کانون های مساجد و تشکل های دینی باشد و با اجرای طرح های فرهنگی در راستای تبلیغ دین گام بردارد.

خیر و برکت این موسسه در استان اصفهان فراگیر شده و برکات زیادی داشته است.

 

کد خبر 1209952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha