مهندسی گلخانه ای راه برون رفت از چالش کم آبی است/ ممنوعیت کشاورزی در ۴۱۰ دشت ایران

دهقانی با حضور در آیین رونمایی از اطلس پهنه بندی نیازهای گرمایشی و سرمایشی محصولات گلخانه ای کشور گفت: برنامه مطالعاتی هدفمند روی ۶۰۹ دشت کشاورزی در کشور از طرف وزارت نیرو به سرانجام رسیده است که براساس آن ۴۱۰ دشت امکان کشاورزی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز، « حسین دهقانی سانیچ» به مناسبت هفته دولت و با حضور در آیین رونمایی از اطلس پهنه بندی نیازهای گرمایشی و سرمایشی محصولات گلخانه ای کشور که دوشنبه 7 شهریور در موسسه تحقیقات فنی ومهندسی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی البرز برگزار شد گفت: برنامه مطالعاتی هدفمند روی 609 دشت کشاورزی در کشور از طرف وزارت نیرو  به سرانجام رسیده است که براساس آن 410 دشت برای اجرای طرح های کشاورزی ممنوعیت دارند.

 

دهقانی با اشاره به اهمیت اجرای طرح پایداری و امنیت عذایی با هدف تولید پروتئین و کالری مورد نیاز مردم اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و بارش ها و سیرمطالعاتی انجام شده پایداری و امنیت غذایی با رویکرد کشاورزیم محقق می شود.

 

وی با اشاره به اهمیت اجرای سیاست های اصلی در جریان رشد کشاورزی بیان کرد: اجرای سیاست های گلخانه ای در قالب انتقال کشت سبزی، صیفی جات، تولید محصولات باغبانی، تولید نشاء، نهال، بهره مندی از دانش فنی و تکنولوژی مدرن جهانی و تقویت پتانسیل داخلی با هدف ارتقاء کیفیت سازه ها محقق می شود.

 

وی اظهار کرد: تغییر اقلیم و تنش های آبی باعث شده است در طول 10 سال گذشته شاهد تولیداتی اعم از خیار و گوجه فرهنگی گلخانه ای باشیم؛ مهندسی گلخانه ای در موسسه تحقیقات فنی ومهندسی کشاورزی از سال 92 آغاز شده که هدف آن رشد و هدفمندی صنعت کشاورزی است.

 

وی  با بیان اینکه دستاوردهای موثری در جریان برنامه های تحقیقی حاصل شده است، ادامه داد: برنامه بهینه سازی مصرف آب، بهره مندی از آب های نامتعارف و بهینه سازی مصرف انرژی به عنوان سه چالش سند تحولی دولت است.

 

دهقانی تصریح کرد: شرکت دانش بنیان سبزپایش افرا با هدف ساخت سامانه های کنترل محیطی در گلخانه با طراحی ساخت و ارزیابی سامانه برای تأمین سرمایش گلخانه و تولید آب شیرین از دریا همت گماشته است.

 

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در پایان خاطرنشان کرد: مهندسی گلخانه ای راه برون رفت از بی آبی است که می توان با ایجاد پایگاه داده گلخانه سازان کشور و راه اندازی طرح های کلان مرتبط با آن از این چالش عبور کرد. 

 

 

کد خبر 1210434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha