روحانیت باید جهانی بیندیشد و عمل کند/ معاملات اعتباری به دروس حوزه تهران اضافه می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر توسعه علمی، تهذیب نفوس، عدالت اجتماعی و توسعه آن را از وظایف علما در عصر غیبت برشمرد و گفت: باید جهانی بیندیشیم تا بتوانیم مردم را در سطح جهان به اسلام دعوت کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «سیدعلی قاضی‌عسکر» در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه استان تهران که امروز (یکشنبه، 6 شهریور) در سالن شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، گفت: علما را وارثان پیامبران می دانیم اما در جایی دیگر هم گفته شده پیامبران از خود درهم و دینار به جای نمی گذارند و آنچه که از آنها به ارث می بریم همان وظایفی است که خدا در آیات قرآن بیان کرده و بر دوش آنها گذاشته است.

 

گزارش تصویری کامل این آئین را اینجا ببینید.

 

 

تولیت آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با اشاره به وظایف و رسالت علما در عصر غیبت امام زمان(عج)، افزود: فراهم آوردن بستر برای تغییر و تحول روحی و اخلاقی در مردم و جامعه از مهمترین رسالت های علما در عصر غیبت است.

 

وی خاطرنشان کرد: آموختن علم و دانش و دین به مردم و آگاه ساختن آنها نسبت به هم ویژگی هایی است که در قرآن و عترت درباره علما در عصر غیبت نقل شده است.

 

وظایف علما در عصر غیبت امام زمان(عج)

 

 

 

قاضی عسکر گفت: عالمان دینی در دوران غیبت وظیفه دارند حلال و حرام دین را برای مردم تبیین کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر ادامه داد: رسالت انبیاء این است که غل و زنجیرهای اسارت و بردگی را از دوش مردم بردارند و مردم را آزاد کنند. با بهره گیری از کتاب الهی و تبیین موارد مطرح شده در دین بستر را به گونه ای برای مردم فراهم کنند که برای ایجاد قسط و عدالت در جامعه اقدام کنند.

 

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تاکید کرد: وظایف روحانیت در عصر غیبت بسیار گسترده است و باید در توسعه علمی، تهذیب نفوس، عدالت اجتماعی و توسعه آن،  توسعه آزادی و توسعه آزادی ها مشارکت داشته باشند تا اسلام جاذبه های خود را برای مردم نشان دهد و مردم به اسلام رغبت پیدا و به دنبال آن حرکت کنند.

 

وی با بیان اینکه عمران و آبادی، توسعه امنیت عمومی و توسعه علمی سه شاخص مهمی است که باید روحانیت در عصر غیبت به آنها توجه داشته باشند، خاطرنشان کرد: باید در برنامه ریزی هایمان تجدید نظر کنیم چرا که اگر روحانیت امروز به علوم مختلف احاطه نداشته باشد نمی تواند پاسخگوی مسائل مختلف باشد.

 

وی با بیان اینکه باید جهانی بیندیشیم تا بتوانیم در سطح جهان مردم را به اسلام دعوت کنیم، تاکید کرد: روحانیت شیعه باید به تمام علوم احاطه داشته باشد و پاسخگوی نیاز امروز باشد.

 

حجت الاسلام قاضی عسکر با بیان اینکه زمان شناسی برای روحانیت بسیار مهم است، گفت: امروز اگر ندانیم خطر و تهدید چیست و در دنیا چه می گذرد، چگونه می خواهیم با خطرات و تهدیدات مقابله کنیم.

 

 

 

وی با بیان اینکه اسلام در بحث سبک زندگی و اندیشه های مترقی قابل ارایه به جهان کنونی حرف های بسیاری دارد، تاکید کرد: اگر بتوانیم اسلام را درست عرضه کنیم دنیا از آن استقبال خواهد کرد.

 

حوزه علمیه برنامه جهانی در تبلیغ داشته باشد

تولیت آستان مقدس حرم عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه منابع دینی شیعه و مبلغان شیعه در دنیا کم است، گفت: حوزه های علمیه باید برنامه جهانی برای تبلیغ داشته باشند و هر طلبه حداقل باید به یک زبان زنده دنیا آشنا باشد و به شیوه های تبیین دین نیز مسلط باشد تا بتواند مبلغ دینی موثری در دنیا باشد.

 

وی با اشاره به جایگاه روحانیت در جامعه به رغم تمام فتنه افکنی ها، ابراز کرد: اگر روحانیت مسیرش را درست انتخاب کند و درست عمل کند، مردم حتی در شرایط بد اقتصادی هم باز روحانیت را رها نمی کنند.

 

تولیت آستان مقدس حرم عبدالعظیم حسنی(ع)  با بیان اینکه نظم و توجه به تشکیلات روحانیت بسیار ضروری است، تاکید کرد: باید تشکیلاتی عمل کنیم و با مدیریت صحیح و فاخر در کنار مردم باشیم.

 

افزایش متون مربوط به معاملات اعتباری به دروس حوزه تهران

 

 

 

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین «محمد هادی رحیمی صادق» با بیان اینکه پس از دو سال بسیار سخت و طاقت فرسای کرونایی کلاس های درس حوزه ها حضوری برگزار خواهد شد، گفت: با رعایت پروتکل های بهداشتی مراسم بازگشایی حوزه های علمیه استان تهران برگزار شده است.

 

مدیر حوزه علمیه استان تهران تاکید کرد: طی دو سال گذشته که درگیر شرایط کرونایی بودیم طبق ارزیابی ها حوزه علمیه استان تهران در همه صحنه های پژوهشی، علمی و تحصیلی و سنگر جدید خدمت به مردم و غمخواری مردم خوش درخشیده است.

 

وی با اشاره به آسیب ها، تهدیدها و فرصت های کرونا گفت: استفاده از فضای مجازی زحمت مدیران و اساتید را در تدریس و علم آموزی دوچندان کرد البته دچار افت تحصیلی و افت تهذیبی هم شده ایم اما با همکاری هم همه قرار است که ارتقا در زمینه های مختلف صورت بگیرد.

 

وی با بیان اینکه سال تحصیلی پیش رو فصل جدیدی در حوزه های علمیه است، گفت: با پشت سر گذاشتن دوران سخت و الزامی که باید خلاها و کمبودها را جبران کنیم.

 

وی گفت: در عین اینکه کرونا تهدید بود فرصتی ایجاد کرد و به صورت هدفمند از فضای مجازی استفاده خواهیم کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق خاطرنشان کرد: ظرفیت فضای مجازی و گسترده کردن برخی تلاش های استانی در فضای مجازی و انجام تغییرات جدی در سطوح عالی اقداماتی است که به شدت نیاز آنها احساس می شود.

 

وی با بیان اینکه 150 متن فقهی و اصولی بر آرای مرحوم شیخ انصاری و آخوند خراسانی متوقف شده بود، خاطرنشان کرد: امروز باید از اندیشه ها و دیدگاه های علمایی نظیر مرحوم نایینی، شهید صدر و امام راحل بهره مند شویم چرا که نظریات فوق العاده به روز پیشرفته ای را در سطح عالی نداشته ایم.

 

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق تاکید کرد: از امسال یک سوم مکاسب حذف و مطالب جدیدی اضافه و با پی گیری های انجام شده متون جدیدی تدوین شده است که وارد دروس حوزوی خواهد شد که از آن جمله متون درسی مربوط به معاملات اعتباری است.

 

وی ادامه داد: حوزه علمیه تهران متعهد شده در این فضای جدید فرصت را برای پیشرفت و تعالی حوزه فراهم کند. فقه نظام سال ها است در موسسه آموزش عالی امام رضا (ع) در تهران تدریس می شود اما این حرکت باید به صورت عمومی در حوزه های تهران اجرایی شود.

 

وی افزود: پس از سال ها تلاش و پی گیری توانسته ایم زیرساخت های علمی و ساختاری مورد نیاز طی مدارج علمی و تدوین پایان نامه های حوزه های علمیه تهران را آغاز کنیم. همچنین در رشته عمومی فقه و مدارس عالی فقه تحولاتی رخ خواهد داد و پنج رشته تخصصی و مدرسه وارد عرصه تخصصی خواهند شد. توسعه دروس خارج فقه و هدفمندسازی و هدایت سطح دروس خارج فقه برای ارتقای طلاب و علمای تهران از دیگر برنامه های سال جدید است.

 

اجرای طرح امین در حداقل دو هزار مدرسه علمیه تهران

حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با اشاره به اجرای طرح امین در 220 مدرسه آموزش و پرورش طی سال تحصیلی گذشته افزود: امسال طرح امین حداقل در دو هزار مدرسه استان تهران اجرا خواهد شد.

 

وی یادآور شد: طرح آموزش مجازی اداره فرهنگی بوستان های تهران از سیاست های جدی حوزه های علمیه استان تهران خواهد بود.

 

گفتنی است، آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه استان تهران با حضور تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، رئیس شورای عالی حوزه های علمیه تهران و جمعی از طلاب و روحانیون و اساتید حوزه های علمیه استان برگزار شد.

 

 

کد خبر 1210603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha