تکریم و تجلیل مفاخر منطقه‌ای به ویژه میرزاکوچک  اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

اسماعیلی با تاکید بر اینکه نام گیلان با حوزه فرهنگ و ادبیات و هنر گره خورده است و وقتی نام گیلان می‌آید انسان در مقابل تاریخ بزرگش احساس حقارت می‌کند گفت: تکریم و تجلیل مفاخر منطقه‌ای به ویژه میرزا کوچک جنگلی اولویت وزارت فرهنگ و دولت مردمی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «محمد مهدی اسماعیلی» امروز (چهارشنبه، ۹ شهریور) در کنگره ملی شهید روحانی میرزا کوچک جنگلی که با حضور شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و هنری کشور در سالن همایش‌های برج میلاد تهران در حال برگزاری است اظهار داشت: در همینجا از نماینده ولی فقیه، استاندار گیلان، رئیس مجمع نمایندگان گیلان و همه علاقمندان به فرهنگ و هنر این خطه برای شرکت در این جلسه تقدیر و تشکر می‌کنم‌.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: گیلان همیشه در بخش‌های مختلف در کشورمان پیشرو بوده و شخصیت‌های بزرگی در همه حوزه‌ها نظیر حوزه‌های دینی که حضرت آیت‌الله العظمی بهجت در صدر آن است، اندیشمندان و شعرای فراوانی را پرورش داده است.

 

اسماعیلی اضافه کرد: نام گیلان با حوزه فرهنگ و ادبیات و هنر گره خورده است و وقتی نام گیلان می‌آید انسان در مقابل تاریخ بزرگش احساس حقارت می‌کند و بدون شک این خطه همچنان به عنوان یک خطه کم نظیر در کشور می‌درخشد.

 

وی با بیان اینکه حق گیلان است که در همه موضوعات فرهنگی، هنری و تاریخی جایگاهی ارزشمند در کشور داشته باشد ابراز داشت: تاکنون حق مطلب درباره شهید میرزا کوچک جنگلی ادا نشده است زیرا ما روزهای تلخی را در قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی پشت سر گذاشتیم و قراردادهای استعماری پشت سر هم منعقد شده و ایران حتی به سه منطقه تقسیم شد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اذعان به اینکه شهید میرزا کوچک در چنین شرایط بغرنج تاریخی ظهور کرده است و ما امروز درکی از آن احوالات ناخوش کشور نداریم تصریح کرد:‌ عظمت کار میرزا این است که در چنین شرایطی قیام کرده و همواره به دنبال استقبال و آزادی بوده است.

 

اسماعیلی با تاکید بر اینکه شهید میرزا کوچک جنگلی مشکلات زیادی را در مسیر قیام خود طی کرده است افزود: قبل از انقلاب روسیه دولت تزاری در کشورمان کار خود را با قزاق‌ها پیش می‌برد و دولت بریتانیا هم همینطور و حتی با خروج روس‌ها دست بریتانیا بازتر شد و رضا خان را با کودتای سیاه به روی کار آورد. 

 

وی ادامه داد: آن روز میرزا در مظلومیت سرش از تنش خارج شد و پهلوی به عنوان رژیمی وابسته به روی کار آمد اما بذرهایی که میرزا کاشت در انقلاب سال ۵۷ به درخت تنومندی تبدیل شد به طوری که امروز عظمت و عزت مردم ایران اسلامی کشورمان را به قدرتی بزرگ و اثرگذار تبدیل کرده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: امروزه اروپا در فکر زمستان سرد و خاموش خود است و دست نیاز به سوی کشورمان برای میانجیگری با روسیه دراز کرده است، به بیان دیگر جامعه ایرانی باید این روزها عظمت نعمتی که به واسطه خون شهدا، امام راحل و مقام معظم رهبری در اختیار دارد را درک کند.

 

اسماعیلی ابراز داشت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه خود می‌دانیم که از مفاخر منطقه‌ای خود پاسداری کنیم عظمت میرزا کوچک امروز همه ایران اسلامی را فرا گرفته و وزارت فرهنگ و دولت مردمی تجلیل و تکریم بزرگان تاریخ ایران اسلامی به ویژه شخصیت میرزا کوچک جنگلی را در اولویت خود قرار داده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری چنین مجالسی زمینه معرفی و شناساندن ابعاد شخصیتی میرزا کوچک جنگلی و معرفی آن به عنوان اسوه و الگو به جوانان ایران اسلامی را فراهم می‌آورد که باید تداوم پیدا کند.

کد خبر 1211499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha