پیاده روی اربعین، یکی از گسترده‌ترین مراسم عزاداری شیعیان است

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه گفت: پیاده‌روی اربعین به سوی کربلا یکی از گسترده ترین مراسم عزاداری شیعیان بوده و در زمره بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان قرار گرفته است.

«سعید علیپور» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: اربعین حسینی روز ۲۰ ماه صفر و چهلمین روز واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) است که شیعیان در این روز عزاداری می کنند، پیاده‌روی اربعین به سوی کربلا یکی از گسترده ترین مراسم عزاداری شیعیان بوده و در زمره بزرگترین اجتماعات مذهبی جهان قرار گرفته است.

 

مدیر اداره اوقاف و امور خیریه شیروان عنوان کرد: راهپیمایی در روز اربعین از زمان امامان شیعه در بین شیعیان رایج بوده و این حرکت عظیم را سنت و رفتار مداوم شیعیان از زمان ائمه دانسته که در زمان بنی امیه و بنی عباس نیز به این حرکت پایبند بوده اند.

 

علیپور خاطرنشان کرد: این آیین دیگر صرفا یک اتفاق فرهنگی تلقی نمی شود این زیارت، نمایشی از نیرو در برابر دشمنان حضور شیعیان در منطقه  بود که پس از سقوط موصل به دست داعش و به دنبال آن کشتار سربازان و غیرنظامیان شیعه این تجمع برای اولین بار شکل سیاسی برای شیعیان پیدا کرد.

 

وی با بیان اینکه از مراسم عزاداری به عنوان راهی برای محکوم کردن بی عدالتی و ابراز قدرت اجتماعی خود استفاده می کردند، اضافه کرد: دومین نشانه سیاسی اربعین پیام منطقه ای بود که شیعه به مخالفان خود رساند و نشانه سوم پیام رد و بدل شده بین نیروهای منطقه ای و حضور بی سابقه ایرانیان است که منجر به احساس همبستگی  بین شیعیان عرب و غیرعرب شده است.

 

وی تصریح کرد: زیارت اربعین از اعمال خاص این روز است و بنا بر روایتی از امام حسن عسگری(ع) از نشانه های مومن دانسته شده است.

 

پیاده‌روی اربعین یک مراسم و گردهمایی مذهبی است که توسط مسلمانان و به صورت پیمودن راه به صورت پیاده از اطراف مرزهای عراق به طرف کربلا در جنوب بغداد در کشور عراق و به منظور زیارت و جمع شدن مسلمانان در چهلمین روز پس از واقعه عاشورا انجام می‌شود. این مراسم از سال ۲۰۱۴ به بزرگترین پیاده‌روی و گردهمایی عمومی سالانه در جهان تبدیل شده‌است.

 

کد خبر 1213186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha