اربعین عهدی جاودانه در ظلم ستیزی است که دشمنان از آن می هراسند

ظهیری با اشاره به اینکه پیام اربعین حسینی، الفت و انس و اخوت و همراهی و همدلی است، گفت: اربعین عهدی جاودانه در ظلم ستیزی است که دشمنان از آن می هراسند.

معصومه ظهیری در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با گرامیداشت ایام اربعین حسینی اظهار داشت: ماجرای اربعین در استمرار نهضت اباعبدالله الحسین و اسارت آل الله شکل گرفت و یکی از عللی که امام حسن عسگری (ع) می فرمایند اربعین و زیارت اربعین از نشانه های شیعه است منظور همان تعظیم شعائر است.
این پژوهشگر حوزه علمیه خواهران افزود: پیام نهضت حسینی آغازی برای ادامه راه برای همه آزادگان هستی به خصوص رهروان حسینی که جلوه ای در حرکت زینبی دارند است.
وی تصریح کرد: اربعین در ادامه عاشورا با حرکت زینب کبری و مقاومت و صبر او و عدم ضعف او در مقابل دشمن و موقعیت شناسی و مدیریت بحران و حفاظت از نسل امام حسین(ع) و فهم جریان امامت و پیام امامت را به همه هستی منتقل کردن تجلی یافته است.


ظهیری بیان کرد:اربعین نوعی ابراز محبت به امام حسین(ع) در قالب تولی است که تولی و محبت به اهل بیت(ع) شرط ندارد و همه کسانی که اهل بیت(ع) را می شناسند و همه خوبان باید ابراز محبت کنند؛ همچنین تبری یعنی برائت جستن از دشمن به اشکال مختلف است و در رفتارمان باید از دشمن بیزاری داشته باشیم.
وی عنوان کرد:پیام های تربیتی اربعین نیز باور جریان مقاومت است، همچنین امام شناسی و موقعیت شناسی است، یاران امام علاوه بر اینکه امام را می شناختند ایشان را دوست داشتند اما موقعیت شناس بودند و در آن شرایط خاص ایشان را یاری کردند.


این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در عصر حاضر نیز کسانی که امام را می شناسند و او را دوست دارند باید به توان خود بر قدرت خود بیفزاید، جامعه قوی بستر را برای آمدن امام فراهم می کند، از طرفی گستره جهان اسلام را بر او بیفزاید.
وی ادامه داد: وحدت جهان اسلام در اربعین جلوه گری دارد و همه از هر بلاد و نژاد و رنگی در کنار هم در زیارت بزرگ و اجتماع عظیم حضور دارند، مناسکی که شکل گرفته در قالب همراهی و همدلی شیعیان و مسلمین و آزادگان زمینه ای برای وحدت کسانی است که ظلم ستیزند و با قدرت های استکباری و انحصاری مبارزه می کنند و نوعی نهضت مقاومت جهان مظلومان و مستضعفان را فراهم می کند.


ظهیری گفت: یکی از موضوعات مهم در اربعین، نقش زنان است اربعین در همراهی کاروان زنان و مقاومت بانوان اسیر و درس آزادگی گرفتن در کنار حضرت زینب(س) که بانوی خرد و علم و ایمان است شکل گرفته و پیام اربعین برای زنان، تربیت نسلی صالح و زمینه‌ساز و یاری امام و نسلی که صالحین و صالحات را تربیت می کند، است.
وی افزود: ما در اربعین یاد می گیریم انسان های یاری گر دین و از خود گذشته و انسان‌هایی که می توانند برای جامعه مربی و امام و پیشرو باشند در فهم زنان جامعه و ادراک آنها بر ضرورت های زمان با این نسلی که آینده ساز است و می توانند ادامه دهنده راه خوبان باشند را داشته باشیم.


این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: نکته دیگر الگو و اسوه بودن پیامبر(ص) در این مسیر است، در اربعین و به خصوص در زیارت امام حسین(ع)، یاری گری و همراهی و از خودگذشتگی و ایثار و مهربانی شکل می گیرد.
وی عنوان کرد:پیام اربعین پیام الفت و انس و اخوت و همراهی و همدلی است، در اربعین می بینیم افراد اموال خود را در اختیار زائران قرار می دهند، چون دیگران را بر خود مقدم می دانند و میزبان هستند؛ اینکه انسان در سرزمینی همه انسان ها را بدون هیچ تبعیض و فاصله طبقاتی در میان خود جا بدهد و رسم مهمان نوازی را به خوبی برگزار کند یعنی انسان رشد یافته و متخلق به اخلاقی متقی است.
ظهیری خاطرنشان کرد: انسان های متقی، فرد گرا و خودگرا نیستند بلکه جامعه محور و رشد محور و اهل تعالی هستند، اربعین درس انسانیت و اخلاق و ادب و امام شناسی می‌آموزد و حول محور محبت به امام حسین(ع) شکل می گیرد.


وی تصریح کرد:این گرمی و حرارتی که به سردی نمی گراید و تا روز قیامت وجود دارد و دور نگین انگشتر کربلا همه جمع می شوند و عهد می بندند در نصرت دین خدا و اهل بیت(ع) در این سفره محبت و با هم بودن در کنار هم جمع می شوند و این عهدی جاوانه است که دشمنان از آن می ترسند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت:اربعین صرف مناسک آئینی نیست بلکه ظلم ستیزی و استقامت است اربعین در پیاده روی ها و فضایی دور از خانواده، همه را همراه می کند و درس استقامت می دهد، بعد از 1400 سال یاد می گیریم در کنار قدم های اسرای کربلا قد م برداریم و درس آزادگی و نهراسیدن را تمرین کنیم.


وی افزود: اربعین به ما می آموزد این دژ ایمان و تقوا را جای بگیریم از هیچ قدرتی نمی‌هراسیم بلکه در سایه سار وحدت و همبستگی می توانیم بزرگترین قدرت های ظالمانه را از پا در بیاوریم.
ظهیری بیان کرد: اربعین درس عشق و آزادگی و سرور و شادمانی و با هم بودن است اینکه به مهر اهل بیت(ع) دل ها به ارامش می رسد و دل ها آرام می گیرد و روحیه خدمت به دیگران شادمانی درونی را به همراه دارد؛ چشم ها در فراغ امام حسین(ع) می گرید و این خون جریان یافته، جهالت ها و خرافه ها و بدعت ها را می زداید و انسان ها را به علم و آگاهی می رساند که امید است زمینه ساز ظهور منجی باشند.

 


 

کد خبر 1214324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha