۹۰ درصد زباله تولیدی در شهرهای خراسان رضوی دفن می‌ شود

معظمی فرد با بیان اینکه سالانه ۳۰۰ هزار تن زباله صنعتی و ۶ هزار تُن پسماند عفونی در استان تولید می‌شود، گفت: ۹۰ درصد زباله تولیدی در شهرهای استان دفن می‌شود که باید به سمت بازیافت و استفاده از این ظرفیت رفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی، «زیبا معظمی‌ فرد» در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سرانه تولید زباله در ۲ بخش شهری و روستایی استان به اندازه استانداردها است، افزود: در بخش شهری با سرانه تولید ۷۰۰ گرم زباله و در بخش روستایی با سرانه تولید ۴۵۰ گرم زباله، سالانه شاهد تولید ۱.۲ میلیون تن زباله شهری و ۲۸۵ هزار تن زباله روستایی هستیم.

 

رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه هم اکنون خراسان رضوی دارای چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت شهری و یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی است، گفت: ۹۰ درصد زباله تولیدی در شهرهای استان دفن می‌شود که باید به سمت بازیافت و استفاده از این ظرفیت رفت.

 

معظمی‌ فرد با بیان این که ۲۸ منطقه برای مدیریت پسماندهای شهری و روستایی خراسان رضوی پیش‌بینی شده تا از پراکنده شدن زباله‌گاهها جلوگیری شود و تاکنون ۱۴ منطقه معرفی و تایید شده است.

 

وی گفت: سالانه ۳۰۰ هزارتن زباله صنعتی و ۶ هزار تُن پسماند عفونی در استان تولید می‌شود که زباله‌ها و پسماندهای عفونی شامل اقلام آلوده، تیز و برنده، سرنگ و سایر زباله‌های بیمارستانی می‌شود که باید قبل از دفن بهداشتی به وسیله دستگاه اتوکلاو، بی خطرسازی شود.

 

رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: بیش از ۹۰ درصد پسماندهای عفونی تولیدی در خراسان رضوی بی‌خطرسازی و سپس دفن می‌شود.

 

معظمی فرد اضافه کرد: علاوه بر ۶۹ بیمارستان فعال در استان، تعداد هزار و ۴۵۰ مطب، کلینیک و درمانگاه در کلانشهر مشهد طبق قراردادی که با بخش خصوصی دارند زباله‌های عفونی خود را به شرکتهای ذی صلاح برای مدیریت، بی‌خطرسازی و دفن بهداشتی تحویل می‌دهند و بر این اساس ماهانه ۱۱۰ تُن پسماند عفونی توسط شرکتهای صاحب صلاحیت در مشهد جمع‌آوری می‌شود.

 

رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: طرح جامع مدیریت پسماند خراسان رضوی طراحی و تدوین شده است اما در بخش روستایی نیازمند تامین اعتبار است.

 

 

کد خبر 1214858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha