راهپيمايی اربعين، در حال تبديل  به يک پديده كلان فرهنگی و تمدنی در مقياس جهانی

حجت الاسلام کاظمی با اشاره به جایگاه مراسم اربعین حسینی در ایجاد امت واحده گفت: راهپيمايی اربعين، در حال تبديل به يک پديده كلان فرهنگی و تمدنی در مقياس جهان اسلام و بلكه دنيای امروز است.

حجت الاسلام ابراهیم کاظمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان قم، ضمن تسلیت به مناسبت ایام اربعین گفت: هر چه از واقعه عاشورا می گذرد مفاهیم ناب اسلامی و اخلاقی کربلا نمود بیشتری پیدا می کند. علت آن را می توان در ذیل این کلام ارزشمند: «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» یافت. راهپيمايي ايام اربعين در عراق، در حال تبديل شدن به يك پديده كلان فرهنگي و تمدني در مقياس جهان اسلام و بلكه دنياي امروز است.

 

پژوهشگر کلام اسلامی ادامه داد: اين راهپيمايی، نه يك راهپيمايي به سمت كربلا، بلكه يك همايش بزرگ انسانی، اخلاقی و فرهنگی است كه حقايق بكر و پنهان آن بسيار فراتر از جلوه‌هاي ظاهری آن است.

 

ظرفیت های اربعین سیدالشهداء

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت های اربعین افزود: یکی از این ظرفیت های بزرگ آن احیای روابط انسانی است؛ از جمله بزرگترین دغدغه اسلام برقراری روابط انساني در جامعه اسلامی است. به عبارتی تمام  دستورات و قوانین وضع شده در دین مبین اسلام در راستای اعتلای کمالات انسانی تشریع و وضع شده اند و  در ايام اربعين سالار شهیدان اوج روابط انسانی را می توان به چشم دید.

 

شکل گیری روابط انسانی در اربعین

حجت الاسلام کاظمی تصریح کرد: روابط انسانی در اربعین سید الشهداء بر اساس ملاك های دنيوي و شاخص های مليتي، سياسي، طبقاتي و يا قبيله‌اي شكل نمي‌گيرد، بلكه بر محور يك امر متعالي، معنوي، و محبوب، به صورت نظام خادم زاير انجام مي‌يابد.

 

وی ادامه داد: دراين نظام ارتباطي، هر كسي يا زاير‌الحسين(ع) است و يا خادم‌الحسين(ع) و خادم زاير‌الحسين(ع). غير از اين دو، هويت و شناسنامه ديگري در اين همايش بزرگ شناخته نمي‌شود.  همه امت اسلامي و بلكه امت انساني ايماني، نظام ارتباطي خود را بر محور حسين بن علي عليهما‌السلام بازتعريف مي‌كنند.

 

استاد سطح عالی حوزه افزود: صورت‌بندي چنين امتي بر پايه معشوق و محبوب واحدي انجام می شود كه در آن معرفت، مصيبت، و حماسه امام حسين بر همه من‌ها و منيت‌ها غالب گشته و همه را به يك ما تبديل مي‌كند (وحدت اجتماعي بر پايه معشوق مشترك). علاوه بر معشوق مشترك، عشق مشترك انساني، موجب رقت و لطافت نفساني و روحي افراد شده و آنها را نسبت به هم مهربان‌تر و بلكه عاشق‌تر مي‌كند (وحدت اجتماعي بر اساس عشق مشترك)

 

جایگاه مراسم اربعین حسینی در ایجاد امت واحده

پژوهشگر کلام اسلامی تصریح کرد: آنچه جوهره و هسته مركزي اربعين را شكل داده و آن را به يك جامعه بهشتي در زمانه سكولار امروز تبديل مي‌كند، همين وجود يك ما از من‌هاي مختلف مذهبي، فرهنگي، و ديني بر محور يك هدف متعالي و محبوب است.

 

حجت الاسلام کاظمی افزود: همه من‌ها و منيت‌هاي سِفلي در پرتو نور حسيني به يك ما و بلكه به يك منِ كُلّي و عِلوي تبديل مي‌شوند كه در آن به‌رغم وجود كثرات و تعدد و تنوع، تنازعي در كار نيست، و بلكه هر مقدار بر اين تعدد و تنوع افزوده مي‌شود، همزيستي و همكاري و همدلي در آن نيز بيشتر مي‌شود.

 

معرفت دینی از جمله ظرفیت های اربعین حسینی

استاد سطح عالی حوزه  با بیان اینکه معرفت دینی نیز از جمله ظرفیت های اربعین حسینی بشمار می رود  گفت: سیل عظیمی که در سفر اربعین به راه افتاده می تواند وسیله ای در القای مفاهیم دینی به آنان شود  که بزرگترین موهبت اربعین به حساب  می آید. به عبارتی امام حسین(ع) وصل عاشقان حسین با خداوند است.

 

نقش راهپیمایی اربعین در ایجاد تمدن اسلامی 

وی ادامه داد: راهپیمایی بزرگ در زمینه سازی تمدن اسلامی و نفی سلطه و مبارزه با بی عدالتی بسیار اثر گذار است که حتی یک حکومت چنین قدرتی در ایفای این زمینه سازی و مبارزه با بی عدالتی را ندارد.

 

حجت الاسلام کاظمی تصریح کرد: همان طور که از واژه تمدن بدست می آید، تمدن یک جنبه سخت دارد که اجتماع عظیم عاشقان حسین در اربعین است و یک جنبه نرم دارد.جنبه نرم فرهنگی است که در کنار این اجتماع قرار می گیرد. از این جهت می گوییم راهپیمایی بزرگ اربعین زمینه ساز تمدن اسلامی و مبارزه با بی عدالتی است که این اجتماع الگوی خود را در فرهنگ از شخصیتی به نام سید الشهداء دریافت کردند.

 

ترس از حرکت اربعین علت مبارزه ابرقدرت ها با این اجتماع بزرگ

استاد سطح عالی حوزه در ادامه گفت:  اگر امت، فرهنگ خود را از غرب و یا سایر فرهنگ های موجود در جهان می گرفتند نامگذاری تمدن اسلامی و نفی سلطه و بی عدالتی بر روی آن امری نامعقول بود. به همین دلیل شما مشاهده می کنید کسانی که خود را ابرقدرت جهان معرفی می کنند چطور در مقابل این سیل عظیم عاشقان سید الشهداء در اربعین صف آرائی کرده و مبارزه خود را با تمام توان با این حرکت عظیم آغاز کردند.

 

وی تصریح کرد: اربعین حسینی جایگاهی هست برای تمامی مستعضفان جهان، پیامی که از اربعین به تمام نقاط جهان به تمام مستعفین جهان مخابره شده پیام اتحاد ، همبستگی و استقامت است. از این رو علت مقابله با اربعین را باید بسیار جدی تلقی کرد.

کد خبر 1215398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha