«تعزیه جابر»؛ روایت عشقی که هرگز خاموش نمی شود!!

همزمان با اربعین حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، به سنّت ۶ دهه گذشته، آیین «تعزیه دستگاه جابر» در گوشه ای از آران و بیدگل در منزل دلداده ای از یاران امام حسین علیه السلام برگزار شد.

خبرگزاری شبستان از آران و بیدگل- روح‌الله باقری؛

 

همزمان با اربعین حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، به سنّت ۶ دهه گذشته در گوشه ای از آران و بیدگل در منزل دلداده ای از یاران امام حسین علیه السلام مرحوم آقا سید علی ساجدین مراسم تعزیه دستگاه جابر با حضور خیل مردم از شهرهای تهران، کاشان، نوش آباد، یزدل و نصرآباد برپا شد.

 

سال ها بود آقا سید علی ساجدین با همت و عشق به اهل بیت علیهم السلام به خصوص امام حسین و قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام همراه اهالی خانه و دوست داران آن حضرت چند روز مانده به اربعین آستین همت برای برپایی خیمه عزا بالا می زدند ولی امسال دستگاه جابر حال و هوای دیگری داشت.

 

در فقدان مرحوم سید علی ساجدین فرزندان آن مرحوم با سعه صدر و همت بالا چراغ عزا و خیمه امام حسین علیه السلام را روشن نگه داشتند و بی ریا از عاشقان و دلداگان آن حضرت پذیرایی کردند تا یاد و نام پدر بزرگوار خود را در اربعین حسینی زنده نگه دارند.

فرزند ارشد مرحوم ساجدین در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص تعزیه دستگاه جابر گفت: سال های سال بود پدرم در خانه اهل بیت علیهم السلام نوکری می کرد و به خود می بالید، عشق او به امام حسین علیه السلام زبانزد بود و از بچگی ما را به خیمه گاه حضرت ابوالفضل العباس در محله دهنو می برد و این را آویزه گوشمان کرده بود که ما نوکریم و باید در این دستگاه خدمت کنیم.

 

سید اصغر ساجدین افزود: پدرم با توجه به عشقش به محرم، تاسوعا و عاشورا و اربعین حسینی، مراسم دستگاه جابر را حدود ۶۲ سال برگزار کرد و مدام تاکید داشت نباید چراغ این خانه خاموش شود و ما به وصیت ایشان راه پدر را تا آخرین حد توان عمل خواهیم کرد، خونی که از امام حسین علیه السلام ریخت تا قیام قیامت نوری است برای حق طلبی و حق گویی، و این چراغ تا ابد روشن خواهد ماند و هرگز خاموش نخواهد شد.



یادگار سال های جنگ و دفاع مقدس و از جانبازان انقلاب اسلامی ادامه داد: امنیت و آسایشی که امروز مردم شاهد آن هستند به برکت خون شهداست، همان بچه هایی که با الگو گیری از همین تعزیه و نوحه ها جبهه ها را پر کردند و با نثار خون خود راه امام حسین علیه السلام را پیمودند و ما فرزند نسل حسینیم، عشق و ارادتمان به حسین علیه السلام تا ابد ادامه خواهد داشت.

 

ساجدین افزود: این علم و پرچم حسین علیه السلام تا روزی که مهدی موعود ظهور کند بر افراشته خواهد ماند تا به دست صاحب اصلیش برسد و انتقام سالها ناحقی و بی عدالتی به مسلمانان در گوشه گوشه جهان را بگیرد، ما با تمام توان خود نوکر و خدمت گزار اهل بیت هستیم و امید که مقبول حق واقع شود.

 

در تعزیه دستگاه جابر، تعزیه خوانان، واقعه اربعین حسینی و بازگشت اسرا به کربلا را به نمایش درآورده و ابعاد مختلف شخصیتی «جابربن عبدالله انصاری» را به عنوان نخستین زائر کربلا در قالب هنر نمایشی تعزیه معرفی می کنند. جابر بن عبدالله انصاری به همراه شاگردش عطیه عوفی نخستین زائران حرم امام حسین(ع) بودند که پس از واقعه عاشورای سال ۶۱ هجری از مدینه رهسپار عراق شدند و روز بیستم صفر به کربلا رسیدند. زیارت اربعین سیدالشهدا(ع) یادگار اوست.

کد خبر 1216691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha