تجلیل از ۱۵هزار رزمنده و پیشکسوت دوران دفاع مقدس در استان سمنان

سرهنگ سلامی گفت: برنامه‌ریزی برای تجلیل از ۱۵ هزار رزمنده و پیشکسوت دوران دفاع مقدس در هفته بزرگداشت دفاع مقدس در استان سمنان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان؛سرهنگ «حسن سلامی» در نشست با خبرنگاران هفته دفاع مقدس را بزرگترین فرصت برای بازخوانی و تبیین رشادت‌ها و مجاهدت‌های رزمندگان و ملت قهرمان ایران  دانست وگفت: مهمترین هدف برنامه‌های این هفته باید حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و جلوگیری از تحریف و فراموشی این فرهنگ ارزشمند و انتقال آن به نسل جوان جامعه باشد.

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان با تأکید براینکه دفاع مقدس بلندترین قله و ارزشمندترین فراز از افتخارات ملت ایران است که برگ‌های زرینی در طی این هشت سال توسط مردم به یادگار گذاشته شده و امروز همه ما نسبت به این مقطع حماسی وظیفه مهمی داریم ادامه داد: بزرگداشت هفته دفاع مقدس، بزرگداشت ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس یادآور رشادت‌ها و جانفشانی‌های ملت بزرگ ایران است که هشت سال جانانه مقابل رژیم بعث عراق به نبرد پرداخت.

 

وی تصریح کرد: بزرگداشت هفته دفاع مقدس و این واقعه مهم یک امر ضروری انقلاب به حساب می‌آید که تداوم انقلاب را تضمین و به ما یادآوری می‌کند که چه بزرگانی را از دست داده ایم و به چه دست آورد‌های عظیمی دست یافته ایم.

 

سلامی با بیان اینکه ترویج فرهنگ دفاع مقدس، روحیه مجاهدت را ارتقا می‌دهد، افزود: نشر و ترویج ارزش‌های اسلامی دفاع مقدس در قالب ۴۳ مناسبت در دستور کار قرار گرفته است و فعالیت‌های انقلابی دستگاه‌ها حول این مناسبت‌ها تاکنون برنامه ریزی و اجرا شده است.

 

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان اضافه کرد: برای هر چه بهتر برگزار شدن مراسم‌های گرامی‌داشت دفاع مقدس و مقاومت و استفاده از همه ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اداری، نظامی، ۱۶ کارگروه استانی و هشت ستاد شهرستانی در سطح استان سمنان تشکیل شد که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، برنامه‌ها و فعالیت خوب و تاثیری گذاری تا به امروز انجام شده است.

 

وی با اشاره به اینکه برنامه های این هفته به طور رسمی از ۳۰ شهریورماه آغاز می‌شود اظهار کرد: در مجموع بیش از ۵۰۰۰ برنامه با موضوع دفاع مقدس در سطح استان سمنان برگزار می‌شود.

 

سلامی ادامه داد: رژه نیرو‌های مسلح، برپایی نمایشگاه تجهیزات نیرو‌های مسلح در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس، غبارروبی و گلباران گلزار شهدا و یادمان شهدای گمنام استان، برگزاری محافل خاطره گویی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و یادواره‌های شهدا، نشست‌های روایتگری عملیات ها، برگزاری نشست‌های تخصصی دفاع مقدس رونمایی از کتاب دفاع مقدس از جمله مهمترین برنامه‌ها در هفته دفاع مقدس سال جاری است.

 

وی گفت: فضای سازی تبلیغی و فرهنگی، برگزاری جشنواره شعر و داستان، جمع آوری اسناد و مدارک و خاطرات رزمندگان و پیشکسوتان، برگزار دوره علوم و معارف دفاع مقدس ویژه کارکنان دولت، افزایش حداکثری درس معارف دفاع مقدس در مراکز آموزشی، برگزاری یادواره شهدای گمنام، یادواره شهدای جهادسازندگی، تولید ۱۲۰۰دقیقه برنامه رادیویی و ۹۰۰دقیقه برنامه تلویزیونی و اکران قیلم هایی با موضوع دفاع مقدس در روستاها و مناطق محروم استاناز مواردی است در هفته دفاع مقدس با جدیت برنامه‌ریزی و دنبال می شود.

 

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان ادامه داد: تکریم و قدردانی از پیشکسوتان هشت سال جنگ تحمیلی را می‌توان تجلیل از تمامی ارزش‌های انسانی و الهی توصیف کرد چرا که ایثار، ازخودگذشتگی و جان‌فشانی این دلاورمردان در حفظ ارزش‌های انسانی و اسلامی، سزاوار قدردانی است.

 

وی گفت: برنامه آیین تجلیل و تکریم از یک میلیون  رزمنده و پیشکسوت دفاع مقدس و مقاومت، ۳۰ شهریور با سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی به صورت تصویری در سراسر کشور و  همزمان در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان سمنان برگزار خواهد شد.

 

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان از برپایی نشست تخصصی «زن و دفاع مقدس» در دانشگاه های استان خبر داد و گفت: در همین راستا از ۴۲۰ زن ایثارگر استان و اسوه های صبر و استقامت تجلیل خواهد شد.

 

سلامی افزود: در هفته دفاع مقدس ۱۵ هزار نفر از پیشکسوتان دفاع مقدس استان سمنان در قالب ۲۰۰ برنامه تجلیل خواهد شد و انتظار این است که همه دستگا‌ه‌های اجرایی، مراکز آموزشی، نیرو‌های مسلح و... در شهرستان‌ها برای برگزاری مراسم همزمان  در روز ۳۰ شهریور در مناطق شهری و روستایی استان تلاش کنند.

 

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان با اشاره به اینکه تدوین تاریخ توصیفی دفاع مقدس استان سمنان و دانشنامه استانی دفاع مقدس کار بزرگ علمی تحقیق و پژوهشی در حوزه دفاع مقدس است که اولین جلد از دانشنامه تا پایان سال جاری منتشر خواهد شد بیان کرد: تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان سمنان پیشرفت چشمگیری داشته و تاکنون ۵۰۰ مدخل شناسایی شده و ۲۵۰ پرونده عملی و ۲۲۰ مقاله تدوین شده ‌که باید به صورت ویژه به آن پرداخته شود.

 

وی با بیان اهمیت نشر ارزش‌های دفاع مقدس و تبیین و نشر فرهنگ ایثار و شهادت از جمع آوری بیش از ۲۰۰هزار برگ اسناد مرتبط با دوران دفاع مقدس در استان سمنان  خبر داد و افزود: این اسناد در قالب هشت عنوان کتاب جامع اسنادی استانی تدوین و منتشر شده است.

 

سلامی از تکمیل و تدوین افزون بر ۳۰۰۰نفر ساعت، تاریخ شفاهی رزمندگان دفاع مقدس استان خبر داد و افزود: در همین راستا تاکنون ۱۵ عنوان کتاب ذیل تاریخ شفاهی دفاع مقدس در استان گردآوری، تدوین و منتشر شده است.

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان از برنامه‌ریزی برای انتشار یک جلد از کتاب های دانش‌نامه دفاع مقدس استان در سال جاری خبر داد و افزود: علاوه بر چاپ و انتشار یک جلد دانش‌نامه در سال‌جاری دو جلد از این مجموعه نیز در سال ۴۰۲ منتشر و به بازار کتاب عرضه خواهد شد.

 

کد خبر 1216891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha