پایان مرمت و ساماندهی محوطه تاریخی حسنلو نقده

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از پایان عملیات مرمت و ساماندهی محوطه تاریخی تپه حسنلو نقده خبر داد.

«جلیل جباری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان آذربایجان غربی، اظهار کرد: مرمت بقایای معماری محوطه تاریخی تپه حسنلو نقده شامل اندود کاه‌گل، مرمت دیوارهای آسیب‌دیده، جمع‌آوری پوشش گیاهی مزاحم و مقاوم‌سازی یکی از ساختمان‌ها از جمله این اقدامات هستند.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: ساماندهی محوطه تاریخی تپه حسنلو نقده از چند ماه پیش با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال آغاز شده بود.

 

وی گفت: تپه حسنلو نقده یکی از پایگاه‌های ملی آذربایجان غربی محسوب می‌شود که سالانه افراد زیادی از این مجموعه بازدید می‌کنند.

 

جباری ادامه داد: منطقه تاریخی حسنلو در ۸۰ کیلومتری ارومیه و ۹ کیلومتری شهرستان نقده قرار دارد که با قدمت ۸۰۰۰ ساله یکی از مهمترین سایت‌های باستانی ایران بوده که دارای شهرت جهانی است، جام زرین حسنلو یکی از مهمترین آثار مکشوفه از این محوطه تاریخی است که قدمت ۳۰۰۰ ساله دارد و هم‌اکنون در موزه ملی ایران باستان نگهداری می‌شود.

 

این مسئول گفت: تپه باستانی حسنلو به همراه مهمترین اثر مکشوفه آن یعنی جام «زرین حسنلو» با قدمتی بیش از شش هزار سال قبل از میلاد مسیح نمادی از تاریخ کهن ایران اسلامی است که هم اکنون در میان تلی از غبار فراموشی عمر کهن خود را با آه و افسوس سپری می‌کند.

کد خبر 1217953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha