حضرت زینب(س) با روشنگری واقعه کربلا نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کرد

خانم میرا کومار در همایش «حضرت زینب(س)؛ پیام آور کربلا» تأکید کرد: حضرت زینب(س) با روشنگری واقعه کربلا و اهداف و مقاصد قیام امام حسین(ع)، نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همایش «حضرت زینب(س)؛ پیام آور کربلا» به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو و با مشارکت اداره ارتباطات فرهنگی بین‌المللی زنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری مجمع زنان مسلمان دهلی‌نو و مؤسسه البیان للتواصل و التاصیل به زبان انگلیسی برگزار شد.

اولین سخنران این برنامه، خانم سیده سیدین، رئیس پیشین دانشگاه اردوی مولانا آزاد حیدرآباد بود. وی حضرت زینب(س) را الگو و سرمشق همه انسانیت دانست و گفت: حضرت زینب(س) بعد از شهادت برادرش امام حسین(ع) رهبری کاروان حسینی را به عهده گرفت و احساس وظیفه دینی ایشان بر احساس غم و اندوه غلبه پیدا کرد.

محمد علی ربانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو در سخنانی، با اشاره به نقش حضرت زینب(س) در ارایه یک الگو  از زن مسلمان فعال در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی اظهار داشت: حضرت زینب(س) ستاره درخشان قیام عاشورا بود که به همراه برادرش نهضت کربلا را مدیریت کرد.

وی افزود: علم و معرفت حضرت زینب(س) به حدی بود که به عالمه غیر معلمه معروف شد و در کوفه درس تفسیر قرآن برگزار می‌کرد.

ربانی در ادامه، به برخی از ویژگی‌های شخصیتی حضرت زینب(س) اشاره کرد و گفت: علم و معرفت، حیا، صبر و پایداری، عقلانیت، بصیرت، وظیفه شناسی و مراعات حدود الهی از ویژگی‌های بارز آن حضرت بود و همه زنان جهان باید ایشان را سرمشق و الگوی خود قرار دهند.

خانم میرا کومار، رئیس پیشین پارلمان هند نیز در سخنانی با بیان بخشی از زندگی حضرت زینب(س) افزود: حضرت زینب(س) همواره یار و یاور برادر خود امام حسین(ع) بود و بعد از شهادت برادر خود در دربار ابن زیاد و یزید، اهداف و مقاصد قیام امام حسین(ع) را بیان کرد و نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کرد.

حضرت زینب(س) الگوی زنان جهان است

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی‌پور، نماینده ولی فقیه در دهلی‌نو تأکید کرد: حضرت زینب(س) الگوی صبر، صداقت، شجاعت و مهربانی است که می‌تواند در همه ادوار الگوی زنان جهان باشد.

وی افزود: حضرت زینب(س) ثابت کرد که یک زن می‌تواند یک نهضت تاریخی مانند عاشورا را به سرانجام برساند و مدیریت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌پور ادامه داد: از منظر اسلام، هیچ فرقی بین زن و مرد وجود ندارد و پیامبر(ص) فرمودند بهشت زیر پای مادران است و مادر بودن مهمترین وظیفه زن است.

نقش حضرت زینب(س) در زنده نگه داشتن واقعه کربلا

در بخش دوم برنامه، خانم کامنا پرساد، شاعر و نویسنده هندی به تشریح واقعه کربلا و نقش حضرت زینب(س) و دیگر زنان حاضر در کربلا پرداخت و افزود: حضرت زینب(س) یک الگوی مناسب برای زنان ادیان و فرق مختلف است.

وی به نقش حضرت زینب(س) در زنده نگه داشتن واقعه کربلا پرداخت و گفت: بدون حضرت زینب(س) نهضت امام حسین(ع) در محدوده کربلا خاتمه پیدا می‌کرد و به هیچ وجه به دست ما نمی‌رسید اما حضرت زینب(س) با خطبه‌های خود در دربار ابن زیاد و یزید، پیغام امام حسین(ع) را به نقاط مختلف جهان صادر کرد و نهضت عاشورا را برای همیشه زنده نگه داشت.

سید تقی حسن عابدی، شاعر و دانش پژوه اردو زبان نیز در سخنان خود نقش حضرت زینب(س) در جاودانگی نهضت عاشورا را یادآور شد و افزود: سخنرانی حضرت زینب(س) در دربار ابن زیاد و یزید، باعث رسوایی خاندان اموی شد و مردم متوجه شدند که یزید چه کسی را شهید کرده است.

مفتی مشتاق احمد، استاد گروه مطالعات اسلامی دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه دهلی‌نو جنبه علمی شخصیت حضرت زینب(س) را مورد بررسی قرار داد و افزود: حضرت زینب(س) در شهر کوفه به زنان کوفه علوم دینی و قرآن تعلیم می‌داد.

وی به تشریح خطبه حضرت زینب(س) در دربار ابن زیاد و یزید پرداخت و افزود: بیش از دویست کتاب درباره شخصیت حضرت زینب(س) تصنیف و تالیف شده و در تذکره‌های مختلف نام حضرت آورده شده است.

حضرت زینب(س)؛ سرچشمه صبر و استقامت

سید عین الحسن عابدی، رئیس دانشگاه مولانا آزاد حیدرآباد نیز در سخنان خود، به شخصیت حضرت زینب(س) اشاره کرد و آن حضرت را نمونه اعلی صبر و استقامت و الگوی کامل برای انسان‌ها خواند.

در بخش سوم  سمینار، پژوهشگرانی از ایران و هند مقالات خود را درباره شخصیت حضرت زینب(س) ارائه کردند.

بهار اخوان، معاون گروه بین‌الملل مؤسسه صیانت از حقوق زنان و حقوق بشر به صورت ویدئو کنفرانس به ارائه مطالب خود پرداخت. وی گفت: شخصیتی مانند حضرت زینب(س) می‌تواند امید بخش باشد.

وی اظهار داشت: هر چند حضرت زینب(س) بعد از واقعه کربلا زندگی طولانی نداشتند، اما بذر خردورزی و آگاهی را در جامعه مسلمین بنیان نهادند و جنبش سیاسی اجتماعی علیه بنی امیه را پایه گذاری کردند.

اخوان افزود: انقلاب فرهنگی که حضرت زینب(س) برای غلبه بر شرایط و مدیریت بحران‌ها اتخاذ کردند، مشابه نهضت اصلاحات علمی و دینی بود که امام حسین(ع) آغاز کرده بودند. نهضتی که زنده کننده راه و سنت پیامبر اکرم(ص) بوده است.

پس از آن، نیلوفر مقدمی، استاد حقوق بین‌الملل با تبیین الگوی سوم زن گفت: این الگو بیانگر اعتدال زن در بعد زندگی اجتماعی و شخصی است، آنجا که زنان با افتخار و بزرگی در جامعه بدون عرضه و نمایش جسم و دیگر جنبه‌های وجودی حضور پیدا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: این اعتدال در رفتار اجتماعی را می‌توان در رفتار حضرت زینب(س) در رابطه با واقعه عاشورا مشاهده کرد.

مقدمی تأکید کرد: جنسیت حضرت زینب(س) در مسیر زندگی انسانی صفتی موقتی است و آنچه مسیر را روشن می‌کند، صفات انسانی ایشان است.

شایان ذکر است، در این همایش یک روزه بیش از 100 شرکت کننده از اساتید و دانشجویان و فعالان حوزه زنان به صورت حضوری و آنلاین حضور داشتند.

کد خبر 1219225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha