ایجاد مراکز دانش بنیان در مساجد ایده ای برای شکوفایی و اشتغال بچه های مسجد

کانون های فرهنگی هنری مساجد می توانند مرکزی برای خلق ایده «هر مسجد یک مرکز دانش بنیان» باشند و در کنار آن با مشارکت پارک های علم و فناوری، مراکز فنی و حرفه ای و... ایده های کارآفرینی و تولیدی را به فعلیت برسانند.

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

این روزها که کسب و کارها از پشت میز نشینی فاصله گرفته و به سمت فنی و مهارتی سوق پیدا کرده ضرورت آشنایی و ترویج مهارت های مختلف به منظور توسعه کسب و کارهایی از این دست بیش از پیش احساس می شود.

 

اهمیت مسائل اقتصادی به نحوی است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سال های متمادی را به عناوین مختلف حوزه اقتصاد و تولید نامگذاری کرده اند که البته امسال نیز اهمیت تولید دانش بنیان مد نظر رهبری انقلاب در نامگذاری سال بوده است.

 

در اهمیت تولید دانش بنیان علاوه بر لزوم ترویج و گسترش مهارت آفرینی در ابتدا نیازمند وجود زیرساخت ها هستیم که مراکز رشد فناوری در شهرستان ها تا حدودی این نیاز را مرتفع کرده و البته در این زمینه هنوز جای کار بسیار است.

 

از آنجا که مساجد به عنوان مرکز تجمع مردم از قدیم مطرح بوده و امروز نیز میزبان نوجوانان و جوانان پرشور و آینده ساز است ضرورت آموزش های مهارتی و مهارت آفرینی ویژه بچه های مسجد احساس می شود.

 

فراگیری مهارت های مختلف در کنار تقویت معنویت و تعهد در مساجد، منجر به تربیت جوانان سخت کوش و به طبع آن تضمین کننده ایجاد یک جامعه آرمانی با برخورداری از نیروهای متعهد و متخصص است.

هر مسجد یک مرکز دانش بنیان

شاید ایده ایجاد هر مسجد یک مرکز رشد فناور بتواند به جذابیت این موضوع کمک کند؛ بهره مندی مساجد از نیروهای جوان خلاق، مومن، متعهد و متخصص و جمع شدن این شاخصه ها در کنار یکدیگر آن هم در مساجد می تواند به شکوفایی بچه های مسجد و همچنین شکوفایی جامعه کمک شایانی کرده ضمن اینکه در جذب و گرایش نوجوانان به سمت مسجد نیز اثرگذار است.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد در کنار پایگاه های مقاومت بسیج می توانند مراکزی برای خلق این ایده باشند و در کنار آن با مشارکت پارک های علم و فناوری، مراکز فنی و حرفه ای و... ایده های کارآفرینی و تولیدی را به فعلیت برسانند.

 

اگر چه پیش از این نیز فعالیت هایی در زمینه حمایت از تولیدکنندگان کسب و کارهای کوچک انجام شده و بعضا ثمراتی نیز به همراه داشته است اما ایده مرکز رشد فناوری مسجد می تواند در کنار آموزش های نوین به جوانان و نوجوانان مسجدی زمینه رشد و خلاقیت در بچه های مسجد را مهیا کرده و زمینه ساز توسعه اقتصادی با بهره گیری از رشد و استعدادهای جوانان و نخبگان مسجدی باشد.

 

آنچه لازم است در ابتدا مورد توجه قرار بگیرد تعامل کانون های فرهنگی هنری مساجد و پایگاه های بسیج مساجد با مراکز فنی و حرفه ای و مراکز دانش بنیان است‌؛ ایجاد جرقه در ذهن بچه های مسجد با بهره گیری از آموزش های نوین، نخستین کاری است که باید انجام شود‌‌؛ البته پیش از آن نیز می توان با برگزاری تورهایی دانش بنیان را برای بچه های مسجد آنها را با مراکز دانش بنیان، پارک های علم و فناوری، شهرک های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی آشنا کرد.

 

کسب و کار از طریق تولیدات رسانه ای در مسجد

البته کانون هایی هستند که با خلق موقعیت هایی برای بچه های مسجد زمینه را برای رشد و شکوفایی آنان مهیا کرده و اکنون به مرحله رشد اقتصادی نیز رسیده اند؛ کانون فرهنگی هنری «دوستان آسمانی» از جمله این کانون ها است که ضمن نیازسنجی در جامعه به آموزش مهارت های مختلف ویژه بچه های مسجد اقدام کرده است.

 

تولیدات رسانه ای بچه مسجدی های این کانون فرهنگی هنری این روزها از شبکه های مختلف صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش می شود و به عنوان یک کسب و کار مهم و البته فرهنگی مد نظر قرار گرفته است.

 

همچنین آموزش های مهارتی حول محور تولیدات رسانه ای از جمله فتوشاپ، آموزش تصویربرداری، عکاسی، انیمیشن سازی، تدوین، موشن گرافیک، مستندسازی و... از دیگر فعالیت هایی است که نه تنها برای بچه های مسجد بلکه مورد استقبال  سایر افراد جامعه نیز قرار گرفته است.

 

آثار بچه های مسجد در این کانون فرهنگی هنری علاوه بر آن در جشنواره های متعدد کشوری و بین المللی حضور پیدا کرده و صاحب عناوین و مقام های برتر در سطح ملی شده اند که نظیر آن جشنواره «عمار» و مستند «ماح» است که همین چند ماه پیش بود که مقام برتر این جشنواره را به خود اختصاص داد.

 

و یا مستند «آورتین» که به کارگردانی «حسن وزیرزاده» از بچه های این کانون فرهنگی هنری به عنوان اثر برتر پانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» انتخاب شد و جایزه ویژه «سرباز وطن» را در این رویداد بین المللی فیلم مستند ایران به خود اختصاص داد.

 

کسب و کارهای ارزنده دیگری نیز می توان نام برد که از دل همین کانون های فرهنگی هنری مساجد بیرون آمده و به مرحله تولید رسیده است؛ در همین کانون فرهنگی هنری «دوستان آسمانی» پیش از این نیز در زمینه آموزش رباتیک و حوزه برق و الکترونیک فعالیت هایی از سوی بچه های مسجد انجام شد که خروجی آن نیز نیروهای متخصصی بوده که اکنون در مراکز مختلف صنعتی و دانش بنیان مشغول به فعالیت هستند.

 

البته هدف نخست ما از این ایده در ابتدا فراگیری و آموزش حرفه های نوین و جدید به نوجوانان خلاق و مستعد مسجدی است که این آموزش ها به فراخور سن بچه های مسجد می تواند دسته بندی شود؛ آموزش هایی باید مد نظر قرار بگیرد که علاوه بر نیاز جامعه، در خلق ثروت نیز موثر باشد تا بتوان در حاشیه آن تعداد دیگری از بچه مسجدی ها را مشغول به کار کرد.

 

پس از آموزش و در مرحله بعد ایجاد انگیزه برای شکوفا شدن استعدادها است که به طبع آن خلق ایده های جذاب حاصل شده و با عملیاتی شدن آن و سپس تولید انبوه به خلق ثروت و تولید اشتغال منجر شود؛ نظیر چنین مراکزی در برخی دیگر از مساجد فعالیت دارد و به عنوان نمونه در کانون فرهنگی هنری «ذکرالله» از این دست ایده ها که البته به مرحله تولید هم رسیده اند نمونه های متعددی وجود دارد.

 

از جمله فعالیت های این کانون فرهنگی هنری در راستای مهارت آفرینی بچه های مسجد برگزاری کارگاه ها و همچنین همایش های مختلف در این زمینه است که به عنوان نمونه همایش «ایده تا ثروت» با همین هدف برگزار شده است.

 

از ایده تا ثروت

به گفته مدیر کانون فرهنگی هنری «ذکرالله» امروزه کسب و کارهای دانش بنیان در جامعه توسعه پیدا کرده و توانسته بخش عمده ای از مشکل اشتغال را بردارد.

 

مهدی قاسمیان نژاد معتقد است آنچه در ایجاد کسب و کارهای دانش بنیان اهمیت دارد، وجود ایده های خلاق است که با پرداختن به آن به عنوان یک شغل درآمده و به درآمدزایی برسد.

 به اذعان وی، در این راستا و برای پرورش ذهن بچه های مسجد در راستای به وجود آمدن ایده های کارآفرینی، اقدام به برگزاری همایش «ایده تا ثروت» کرده ایم که با محوریت «استارت آپ ها» در این کانون فرهنگی هنری برگزار شده است.

 

به اعتقاد قاسمیان نژاد این همایش ویژه گروه های سنی دانش آموزان و دانشجویان برگزار شده و در آن از تجربه ها و معلومات کارآفرینان، چهره های برتر علمی و مخترعان استفاده و بهره برده شد.

 

«دانشگاه کودک» از ایده تا عمل

از آنجا که هدف گذاری کانون های فرهنگی هنری مساجد بر کودکان و نوجوانان پایه گذاری شده است، کانون فرهنگی هنری «ذکرالله» با تمرکز بر این مسئله و به جهت تربیت نسل خلاق و مستعد در زمینه مهارت افزایی از سنین کودکی برنامه ریزی کرده است.

 

ایجاد «دانشگاه کودک» از طرح های این کانون فرهنگی هنری است که با همین هدف چند سالی است فعالیت خود را آغاز کرده و ثمراتی نیز به همراه داشته است.

 

قاسمیان نژاد می گوید: هدف این طرح استعدادیابی و پرورش دانش آموزان بر اساس استعدادها برمبنای نظریه هوش های ۹ گانه بوده و مهارت افزایی، آموزش ایجاد درآمد از مهارت متناسب با هوش غالب و تقویت هوش های دیگر از طریق هوش غالب و افزایش مهارت کار گروهی از اهداف اجرای این طرح است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «ذکرالله» با تاکید بر تقویت هوش غالب بر طبق نظریه گاردنر و تقویت هوش های غیر غالب از طریق هوش عقیدتی و ترکیبی در برنامه های این طرح، می افزاید:  آموزش عملی مسائل عقیدتی در بازی های متناسب با هوش به صورت ترکیب تمام هوش ها از جمله اهداف این طرح بوده که به صورت هدفمندانه تدوین شده است.

 

به اذعان وی، در سال نخست این طرح تعداد ۱۸۰ نفر دانش آموز پایه اول ابتدایی از سه مدرسه پسرانه گزینش و تحت پوشش قرار گرفتند؛ پیش شناسایی هوش های 9گانه وآزمون های هوش کتبی در سال نخست اجرای طرح «دانشگاه کودک» ویژه دانش آموزان تحت پوشش نیز انجام شده است.

 

به گفته قاسمیان نژاد در سال دوم که به روش مادر و کودک ادامه پیدا کرد، پس از انجام استعدادیابی، دانش آموزان به هشت گروه متناسب با هوش غالب تقسیم و به فراگیری برنامه های مختلف پرداختند؛ معیار انتخاب دانش آموزان در طرح «دانشگاه کودک» بر اساس هوش غالب بوده و ضریب هوش بهر سنتی در آن دخیل نیست.

 

وی با اشاره به اینکه این طرح با تغییر نام به دانشگاه نوجوان و پروژه محور تا سال دوازهم ادامه پیدا می کند، اظهار می کند: البته برنامه دیگه ای هم برای به کارگیری بهترین آنها در کارگروه های تخصصی درآمدزایی هر هوش داریم.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری «ذکرالله» اعتقاد دارد دانش آموزان حاضر در این طرح به مدت چهار سال و ۱۶ترم به فراگیری آموزش های لازم پرداخته و در طول چهار سال، دانش آموزان به فراگیری آموزش های مختلف منطبق با استعدادهای خود می پردازند.

 

مهارت آفرینی لازمه ایجاد رشد و شکوفایی اقتصادی در جامعه است و نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در تحقق این مهم بیش از پیش احساس می شود؛ جامعه ما برای تداوم شکوفایی خود نیازمند افراد متعهد و متخصص است که تربیت این افراد در مساجد شکل می گیرد.

 

کد خبر 1220626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha