تحسین دشمن از فرماندهی امیر آذر فر در عملیات کربلای ۷

امیر فولادی با اشاره به توانمندی های خاص امیر آذر فر گفت: دشمن در عملیات کربلای ۷ امیر آذرفر را تحسین می کند و افتخار می کند که به دست لشکری با فرماندهی امیر آذرفر شکست خورده است.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: غضنفر آذرفر در سال ۱۳۱۸ در روستا مغانک، در جنوب شهرستان الیگودرز در استان لرستان زاده شد شد. وی پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، در سال ۱۳۳۶ در دانشکده افسری ثبت نام کرد. وی در طول تحصیل به زبان‌های انگلیسی و عربی تسلط پیدا کرد. او با درجه عالی دوره‌های آموزش تکمیلی ارتش، دوره مقدماتی، دوره هوابرد و رنجر و همچنین دوره جنگ‌های ویژه (کلاه‌سبزهای ایران) را پشت سر گذاشت وی در سال ۱۳۳۶ به عضویت ارتش ایران درآمد و در خلال جنگ ایران و عراق از فرماندهان نیروی زمینی ارتش بود و در عملیات‌های کربلای ۷، والفجر ۲ و والفجر ۴ حضوری فعال داشت. او در سال ۱۳۵۹ بر اثر اصابت ترکش خمپاره در پادگان مریوان از ناحیه دو پا مجروح شد در همین رابطه گفتگویی با امیر فولادی رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش به شرح زیر ارایه می شود.

 

 در مورد ویژگی های امیر آذرفر از فرماندهان پیشکسوت دفاع مقدس و عملیات کربلای 7  توضیح بفرمایید؟

 امیر غضنفر آذرفر یکی از فرماندهان موفق ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده است. وی شخصیتی داشته است که به قول شهید صیاد شیرازی بهترین توصیف را از این فرد یاد کرد و وی را فردی صادق، شجاع، درستکار و درست کردار معرفی می کند. این فرد شخصیتی بود که ویژگی های آن در اکثریت مردم منطقه الیگودرز و لرستان وجود دارد که همه به شجاعت و صداقت این مردم گواه هستند. امیر آذرفر از بدو ورود به ارتش تا رسیدن به سلسله مراتب فرماندهی شخصیتی بود که هر مسئولیتی به وی واگذار می شد، صادقانه کاری را که تکلیف داشته است بدون ادعا و منت به درستی انجام داده است و هیچ جا کم فروشی نکرده و تمام تلاش خود را انجام داده است تا در تمام مسئولیت هایی که بر عهده داشته است بتواند تاثیرگذار باشد.

 

در مورد ویژگی های فردی امیر آذر فر توضیح بفرمایید؟

امیر آذرفر روحیه بسیار بالایی داشته است، این فرمانده پیشکسوت دفاع مقدس بسیار روحیه بخش بوده و به دیگر نیروها همواره در جهت ترغیب و تهییج و تشویق آنها به انجام کارها و تکالیف کوشا بوده است و در خلق حماسه های بزرگ پیشرو و پیشران بوده و استاد شهید صیاد شیرازی محسوب می شود.

 

این فرمانده دفاع مقدس از نظر علمی و رزمی چه امتیازاتی نسبت به دیگر همرزمان خود داشته است؟

امیر آذر فر با گذراندن دوره های بسیار پیشرفته رزمی و نظامی از جمله رنجر، جنگ های نامنظم نسبت به سایر همرزمان خود بسیار توانمند بود؛ امیر آذرفر فردی بودند که به عنوان نیروی ناظر صلح در منطقه لبنان ماموریت داشتند و به شهید چمران زمانی که جنبش عمل را در لبنان راه اندازی کرده بود و در جمع تعدادی از نیروهای دشمن محاصره شده بود، امیر آذرفر در این زمان سرگرد بودند و مشغول انجام وظیفه و زمانی که متوجه نیاز کمک می شود با نیروهای خود به کمک شهید چمران می رود و شهید چمران در زمانی که وزیر دفاع بود آن را نقل قول می کردند.

 

یکی از ویژگیهای بارز امیر آذر فر در فرماندهی و قبول مسئولیت های بزرگ را توضیح بفرمایید؟

امیر آذرفر با درجه سرگردی فرماندهی پادگان مریوان را بر عهده داشت و این مسئولیت در درجه سرگردی نشان از لیاقت، شایستگی و توانمندی خاص این فرد دارد. وی در این زمان بسیار خوش درخشیده است و در دوران بعد مسئولیت های سنگین تری را بر عهده داشته است در زمانی که فرمانده لشکر 64 می شود زمانی است که رکود بر جبهه های نبرد حق علیه باطل حاکم است و نیاز به تحرک و خلق حماسه در جبهه ها بود تا منجر به برجسته کردن نام ایران شود و رکود را از جبهه ها دور کند و تحرکی جدید در میان رزمندگان ایجاد کند و دشمن خیال نکند ایران در جبهه ها در لاک دفاعی خود فرو رفته است. حرکت امیر آذرفر در عملیات کربلای 7 که با طرح ریزی و برنامه ریزی امیر آذرفر این عملیات با موفقیت انجام شد، توانست جبهه ها را از رکود خارج کند.

 

در مورد عملیات کربلای 7 و رفتار امام خمینی (ه) بعد از پیروزی در این عملیات توضیح بفرمایید؟

عملیات کربلای 7 روحیه ای جدید به سایر نیروها بخشید و امام بعد از انجام عملیات کربلای 7 و پس از پیروزی در این عملیات تماس تلفنی می گیرند و با امیر آذرفر گفت و گو می کنند. ما در هیچ عملیات و دوره نظامی نداریم که امام (ره) شخصا تماس تلفنی با فرماندهی بگیرند و بخواهند خودشان مستقیما به فرمانده لشکر بگویند که این عملکرد شما قلب من و قلب ایرانیان را شاد کرد. این امر نشان از اهمیت عملکرد امیر آذرفر در آن زمان دارد. امیر آذرفر فرمانده لشکر 64 بود که عملیات کربلای 7 خودشان طرح ریزی کرده و با توجه به تخصص و دانش لازمی که داشته است و شناخت دقیق از منطقه و دشمن توانسته است یک عملیات را به خوبی هدایت کند.

 

عکس العمل دشمن نسبت به عملیات کربلای 7 و فرماندهی امیر آذر فر توضیح بفرمایید؟

ما در این عملیات دشمن شکست خورده را داریم که بعد از این عملیات امیر آذرفر را تحسین می کند و افتخار می کند که به دست لشکری با فرماندهی امیر آذرفر شکست خورده است. بعد از پیروزی در این عملیات خبرگزاری های جهان باور نمی کردند که در این شرایط آب و هوایی در سرمای منهای 30 درجه ارتفاع برف بین 10 تا 15 متر نیرویی قادر به این باشد که بتواند از این موانع طبیعی و شرایط نامساعد جوی عبور کند و خود را به دشمن برساند و دشمن را غافلگیر کند و از دشمن اسیر گرفته و او را به عقب براند.

 

در مورد انگیزه های معنوی عملیات کربلای 7 توضیح بفرمایید؟

یکی از انگیزه های معنوی امیر آذرفر این بود که ما در عملیات کربلای 6 که انجام شد، شهدای زیادی باقی ماندند و یکی از انگیزه های وی این بود که بتواند پیکر مطهر شهدا را در عملیات کربلای 7 تخلیه کند که این کار هم به خوبی انجام شد و توانست صدها پیکر شهدا را که باقی مانده بودند به عقب برگرداند. امیر آذرفر در دوران خدمتی خود بسیار خوش درخشید و الگوی بسیار خوبی از خود به جامعه ارایه داد و توانست نامی ماندگار از خود میان کسانی که عملیات های بزرگ انجام می دهند، باقی بگذارد و از این لحاظ ما بر خود تکلیف دیدیم که باید از امیر آذرفر در دوران حیات تقدیر کنیم و مراسم تجلیلی برگزار شود. این مراسم به یاری خداوند و کمک مردم الیگودرز برگزار شد. مردم الیگودرز به امیر آذرفر به چشم یک اسطوره نگاه می کنند و خودشان به این نتیجه رسیده اند که باید این اسطوره ها به جامعه و نسل امروز معرفی شوند زیرا این اسطوره ها ماندگار و تاریخ ساز هستند و کسانی هستند که در دوران حیات خود توانسته اند اقدامات بزرگی انجام دهند و این اقدامات ماندنی است و ما نیز خود را مدیون نسل پیشکسوت دفاع مقدس می دانیم و احساس می کنیم حق بزرگی بر گردن ما دارند؛ از این جهت به دنبال آن هستیم با انجام چنین مراسم ها و آیین های بزرگداشت بتوانیم گوشه ای از حق آنها را ادا کنیم و وظیفه خود را نسبت به خدمات ماندگار آنها انجام دهیم.

کد خبر 1220701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha