آغاز اجرای طرح همیار مادر و کودک در یزد

طرح همیار مادر و کودک به منظور توانمندسازی خانواده ویژه مادران باردار توسط بهزیستی یزد آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، حمیدرضا قامت بلند، معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد در گفت و گو با خبرنگاران گفت: این طرح  در سطح دو گروه مادران باردار و مادران دارای فرزند زیر سه سال بر مبنای ۱۵ ساعت آموزش برای هر گروه، اجرا می شود.

 

وی افزود: آشنایی با سلامت روان اجتماعی، مهارت‌های سلامت، خودآگاهی و خودشفقتی با رویکردهای رشد و تکامل دوران ابتدایی کودکی و همچنین دلبستگی ایمن مادر و کودک برخی از محتواهای آموزشی این طرح است.

 

قامت بلند با اشاره اجرای این طرح از سال 98 در استان یزد گفت: تاکنون 400 مادر باردار با شرکت در کارگاه های تسهیلگری به صورت حضوری و مجازی از این طرح بهره مند شده اند.

 

وی از اجرای این طرح در کلیه شهرستان های استان طی نمیسال دوم سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر این طرح با همکاری مراکز بهداشتی در شهرستان یزد، بافق و میبد اجرا می شود.

 

معاون  توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد ایجاد فضای گفتمان، پویایی و پایداری گروهی برای مادران باردار در معرض آسیب، ترویج مسئولیت پذیری و کمک به تقویت نگرش مثبت مادران در جامعه پذیری کودک، کمک به ایجاد توانمندسازی مادران در حیطه نقش های مادرانه،  افزایش سواد علمی والدین و پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله اهداف این طرح ذکر کرد.

 

وی با اشاره به تشکیل گروه های همیاری مادر و کودک جهت توانمند افزایی مادران در ایفای نقش مادری گفت: این گروه های همیاری از طریق آموزش تقویت مهارت های خود مشاهده گری پدر و مادر کمک می کنند تا والدین بتواند با خودآگاهی و شفقت که در رابطه با دلبستگی است و تکیه بر این مهارت در درک، نزدیک جویی و پاسخگویی بیشتر به کودکش کمک کند.

 

قامت بلند خاطرنشان کرد: این برنامه بیانگر اهمیت تجارب سال های اولیه در تحول کودک بوده و همچنین رابطه کودک با مادر به عنوان یکی از مهمترین عوامل پیش بینی کننده در این برنامه تلقی می شود.

 

وی با بیان اینکه دلبستگی میان مادر و کودک در جامعه پذیری کودک و ورود به اجتماع و ایجاد آسیب های اجتماعی اثرات تعیین کننده ای دارد، اظهار داشت: هدف طرح همیار مادر و کودک نیز توانمندسازی مادران و خانواده ها است و بر مبنای تسهیل تشکیل گروه های همیاری مادران، ایجاد شرایط دلبستگی ایمن برای جامعه مخاطب با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی طراحی و برنامه ریزی شده است.

کد خبر 1221954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha