بسیاری از مساجد با روش های سنتی اداره می شوند/ کانون های فرهنگی و هنری مساجد هدایت فرهنگی در مسجد را عهده دار هستند

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش بی بدیل کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در هدایتگری فرهنگی در مساجد گفت: متاسفانه بسیاری از مساجد ما همچنان با روش های سنتی اداره می شوند و این آسیب بزرگی برای ماست.

بیژن نوباوه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: در ابتدای انقلاب، امام خمینی (ره) اشاره کردند که مساجد سنگر هستند و سنگرها را حفظ کنید و این نشان از نقش بی بدیل مسجد در امورات کشور داشت. مساجد نقش اصلی را در پیروزی انقلاب بازی کردند. علاوه بر تقویت دیانت مردم مسایل فرهنگی است که آنها نیز جزیی از دیانت مردم بودند را مورد پیگیری قرار داده اند و این مهمترین وظیفه ای بود که مسجد در انقلاب آن را به سرانجام رساند.

 

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیانات خود درباره کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به همین نقش محوری مسجد اشاره داشتند که اگر مساجد به وظایف اصلی خودشان عمل کنند، قطعا می توانند مشکلات بسیار زیادی را در حوزه فرهنگ و مسایل پیش روی جوانان حل کنند و در جهت آگاهی بخشی به آحاد جامعه در حوزه مسایل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تربیتی نقش بی بدیلی را ایفا کنند.

 

وی تاکید کرد: در حال حاضر سازمان ها و نهادهای بسیاری در حوزه فرهنگی و تربیتی داریم، وزارتخانه های آموزش و پرورش و عالی، سازمان هایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای وابسته اما به تجربه ثابت شده است که مساحد در ساعات و اوقاتی که مردم بیشترین اوقات فراغت را دارند، می توانند در خدمت مردم باشند و نقش بی بدیلی را توام با جذابیت بالا برای آنها ایفا کنند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه در سال های گذشته این نقش ویژه مساجد عملیاتی نشد. بسیاری از مساجد به روش سنتی اداره می شوند و اختلاف نظرهایی که در مدیریت مساجد میان هیئت امنا و امام جماعت با نهادهایی مانند بسیج و کانون های فرهنگی هنری مساجد وجود دارد، مانع از فعالیت لازم فرهنگی در مساجد شده است. شاید این مسئله را بسیاری برنتابند اما واقعیت این است که مدیریت برخی از مساجد ما نسبت به مسایل انقلاب عقب مانده است.

 

وی با بیان اینکه مدیریت سنتی جوابگوی نیاز فرهنگی امروز جامعه نیست، گفت: نمی توانیم صرفا با روش های 10 سال پیش جوانان را تربیت کنیم، باید با استفاده از روش های نوین علمی و به روز نسبت به فرهنگ سازی و تربیت جوانان تلاش کنیم. مساجد در این شرایط نتوانسته اند خودشان را همسو با شرایط موجود جلو ببرند و یکی از دلایل اصلی عدم تحقق این هدف این مسئله است. بنده از نزدیک با مساجد مختلف در ارتباط هستم و این موضوع را مشاهده کرده ام.

 

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد هدایت فرهنگی مساجد را عهده دار هستند، به دلیل عدم هماهنگی مدیریت مساجد با این کانون ها و عدم تجانس فکری مشکلاتی در این حوزه پیدا کرده اند. در بسیاری از مساجد کشور ما هنوز روش های سنتی اعمال می شود و بسیاری از ائمه جماعات ما با فعالیت کانون های فرهنگی و هنری هماهنگ نیستند در حالی که هر جا ائمه جماعات جوان در مساجد حضور داشتند، مدیریت فرهنگی در مساجد بی نظیر بوده است و اجازه فعالیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد و همکاری با آنها داده می شود.

کد خبر 1222565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha