ضرورت سوق دادن کودکان و نوجوانان به سمت رسانه های با درجه اطمینان بالا

دکتر لسانی با بیان اینکه کودکان و نوجوانان را باید به سمت کتاب، روزنامه، رادیو و تلویزیون که درجه اطمینان بالایی دارند سوق داد، گفت: رسانه هایی مانند وب سایت، فیلم سینمایی و شبکه های اجتماعی درجه اطمینان پایینی دارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، دکتر محمد لسانی امروز سه شنبه 19 مهر در نشست کودک و نوجوان تراز امروز آینده ساز فردا که در سالن کنفرانس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد در مورد بایسته های حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی گفت: فضای حرکت بشر شامل دوره هایی است؛ دوره اول یا انقلاب اول دوره ماشینی شدن بود که بدن و توان جسمی محور بود. در دوره تولید انبوه دانش هم مهم بود و در این دوره آی کیو را مطرح کردند. در دوره بعدی ربات های مکانیکی وارد شدند و هوش عاطفی مطرح شد.

 

این کارشناس رسانه با بیان اینکه امروز در انقلاب چهارم هستیم، عنوان کرد: در این دوره ارزش ها مهم است. در عصر امروز مهارت مورد توجه قرار گرفته است و دی کیو مهم است یعنی هوش دیجیتال. ما یک سفره رسانه ای داریم که باید در مورد آن گزینشی عمل کنیم.  سفره رسانه ای شامل کتاب، روزنامه، مجله، رادیو، تلویزیون، وب سایت، بلاگ، شبکه های اجتماعی، پادکست و فیلم سینمایی است.

 

این پژوهشگر با اشاره به ضرورت سوق دادن کودکان و نوجوانان به سمت رسانه های مکتوب بیان کرد: اطمینان کتاب، مجله، روزنامه، رادیو و تلویزیون بالاتر از وب سایت، بلاگ، فیلم های سینمایی، پادکست و شبکه های اجتماعی است. ما باید کودکان و نوجوانان را به سمت رسانه های با اطمینان بالا سوق دهیم و در مورد رسانه های با اطمینان پایین گزینشی عمل کنیم.

 

این کارشناس سواد رسانه ای تصریح کرد: کتاب، روزنامه، مجله و رادیو و تلویزیون سردبیر دارند، به همین دلیل است که درجه اطمینان آنها بالاتر از سایر رسانه ها است. رسانه ها حوزه سلبی و ایجابی دارند. در حوزه سلبی ترویج سبک زندگی غربی شامل فناوری زدگی، ارزش های غیر دینی و غلبه نگاه جنسی وجود دارد.

 

گفتنی است، نمایشگاهی در مرکز آفرینش‌ های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب از ساعت 9 تا 18 در هفته ملی کودک در حال برگزاری است. در این نمایشگاه برنامه های مختلف، متنوع و جذابی برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است. کارگاه تصویرگری، میز بازی بندک، میز بازی سازه هندسی، میز بازی‌ های رومیزی سیمرغ، اجرای مسابقه جدول کلمات متقاطع، لغات انگلیسی، نقاشی برای کودکان، اجرای تئاتر و نقالی، دیدار با نویسندگان، تصویرگران و شاعران، معرفی کتاب، آشنایی با مراحل تولید کتاب، قصه گویی، آموزش فیلم‌برداری و ساخت انیمیشن، نمایش عروسک های نمدی، شعر خوانی و ارایه محصولات کانون از جمله برنامه های این نمایشگاه است.

 

لازم به ذکر است، برنامه ‌های هفته ملی کودک با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» از ۱۶ تا ۲۲ مهر در مرکز آفرینش‌ های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب تهران و دیگر  مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور برگزار می ‌شود.

 

کد خبر 1222657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha