هدف دشمن تضعیف جایگاه اسلام است

علامه پرویز اکبر ساقی در همایش «وحدت مسلمین از منظر قرآن» گفت: هدف دشمن تضعیف جایگاه اسلام است، بنابراین علما باید بهترین راه مقابله با نقشه‌های شوم آنان را به پیروان خود بیاموزند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به مناسبت هفته وحدت و میلاد با سعادت حضرت رسول اکرم(ص)، همایش «وحدت مسلمین از منظر قرآن» با حضور علماء، شخصیت‌ها و رؤسای حوزه‌های اهل سنت و شیعه به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برگزار شد.

محمدرضا ناظری، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در لاهوردر سخنانی، اظهار داشت: امروز در این جمع شاهد صمیمیت، دوستی و مهربانی بین شخصیت‌های متعلق به مذاهب و عقاید و گروه‌های مختلف دینی در پاکستان و به ویژه در پایخت تحولات مذهبی و فرهنگی پاکستان یعنی لاهور هستیم، جمعی که ویژگی برجسته آنها هوشمندی در برابر توطئه علیه اسلام و مسلمین است.

وی افزود: رهبر فقیه، فرزانه و آگاه جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، «وحدت و انسجام میان ادیان و مذاهب» را نقطه مهم و تاثیرگذار در ادامه تقویت جامعه مسلمانان تشخیص دادند.

جعفر روناس، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور نیز در این مراسم، ضمن تبریک میلاد حضرت خاتم الانبیاء(ص) گفت: قرآن کریم از منظر اجتماعی به مسئله وحدت نگاه می‌کند و بر اهمیت وحدت بین جهانیان و ادیان و مسلمانان تأکید دارد.

وی بیان کرد: قرآن کریم پیوند میان قلوب مؤمنان را نوعی اراده الهی می‌داند و برای ایجاد و حفظ چنین وحدتی راهکارهای خاصی را پیش بینی کرده است که بخشی از آن جلوگیری از تفرقه و بخشی دیگر تقویت وحدت است.

روناس در عین حال، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، از اهمیت وحدت، برادری و پرهیز از هرگونه تفرقه و نزاع از نگاه قرآن سخن گفت.

علامه افضل حیدری، دبیرکل وفاق المدارس شیعه پاکستان با تأکید بر عدم توهین به مقدسات مذاهب یکدیگر گفت: قرآن کریم همواره به برقراری صلح و وحدت میان مسلمانان تأکید دارد.

پیامبر اکرم(ص)؛ پرچمدار صلح و دوستی

پیر سید حبیب عرفانی، متولی خانقاه سندر شریف و رئیس مشایخ ایالت پنجاب با تقدیر از تلاش‌های خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برای اتحاد بین المسلمین گفت: پیامبر اکرم(ص) با دشمنان خود صلح کرد و آنها را بخشید و ما مسلمانان امروز باید با پیروی از سنت ایشان از همدیگر حمایت کنیم و صلح را در جامعه برقرار کنیم.

مفتی شاهد، نماینده جامعه اشرفیه مهمترین مدرسه دینی اهل سنت و متعلق به فرقه دیوبندی اهل سنت در سخنان خود، گفت: رسول اکرم(ص) کسانی را که به خون همدیگر تشنه بودند، زیر چتر اسلام جمع کرد و به گونه‌ای آنان را تربیت کرد که تا آخر عمر با برابری و برادری زندگی کردند. ولی امروز دشمن با ایجاد تفرقه می‌خواهد مسلمانان را به همان دوران جاهلیت بازگرداند.

وی درگیری بین مسلمانان در کشورهای سوریه، عراق، لیبی و پاکستان را نتیجه توطئه دشمن خواند و به آیه‌ای از قرآن کریم اشاره کرد که می‌فرماید: مسلمانان از نزاع بپرهیزند و صبر پیشه کنند، زیرا نزاع مسلمانان را ضعیف می‌کند.

محمد رفیق انجم، نماینده منهاج القرآن با ذکر آیاتی از سوره مبارکه «حجرات» گفت: مؤمنین برادران یکدیگرند بنابراین در صورت بروز اختلاف باید برادران خود را صلح دهید.

فرید احمد پراچه، معاون حزب جماعت اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی عبادات مسلمانان را مظهر اتحاد دانست و گفت: تمامی مسلمانان در یک صف نماز می‌خوانند و حتی ثروتمندترین مسلمانان در ماه مبارک رمضان «روزه» می‌گیرند و مهمتر از همه، تمامی مناسک حج بهترین الگوی اتحاد مسلمانان هستند.

وی در ادامه به توطئه‌های غرب اشاره کرد و گفت: تمامی کشورهای اسلامی باید دشمن را شناخته و برای ایجاد صلح در منطقه نیز اقدام کنند.

قرآن کریم همه را به اجتناب از تفرقه و اتحاد سفارش می‌کند

علامه اعجاز حیدری در سخنانی، بهترین راه ایجاد اتحاد بین مسلمانان را تشویق مردم به خواندن قرآن دانست و گفت: قرآن کریم همه را به اجتناب از تفرقه و اتحاد سفارش می‌کند و به ما می‌آموزد که همه فرزندان یک پدر و مادر هستیم. قرآن امت محمد مصطفی(ص) را شیعه، سنی، اهل حدیث و دیوبندی مخاطب نمی‌کند بلکه همه را مسلمان می‌خواند.

لعل مهدی، رئیس سابق سازمان امامیه با تقدیر از دوراندیشی حضرت امام خمینی(ره) و دولت ایران به خاطر ابتکار هفته وحدت مذاهب اسلامی اظهار داشت: دولت ایران با این اقدام نه تنها برنامه دشمنان را با شکست مواجه ساخت بلکه نکته «اختلاف» مسلمانان را به نکته «قوت و اتحاد» مسلمانان تبدیل کرد.

علامه محمد حسین گولروی پس از خواندن اشعاری در وصف رسول اکرم (ص) گفت: فرقی نمی‌کند جشن ولادت پیامبر روز 12 ربیع الاول برگزار شود و یا روز 17 ربیع الاول، بلکه مهم این است که تمامی مسلمانان با اتحاد و همبستگی این جشن را برگزار کنند.

وحدت امت اسلامی یک فریضه قرآنی است

علامه توقیر عباس، مدرس جامعة العروة الوثقی وحدت امت اسلامی را یک فریضه قرآنی خواند و گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند: به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید.

علامه پرویز اکبر ساقی، رئیس نهضت وحدت اسلامی اظهار داشت: هدف دشمن تضعیف جایگاه اسلام است، بنابراین علما باید بهترین راه مقابله با نقشه‌های شوم آنان را به پیروان خود بیاموزند.

وی در ادامه سخنانش، چنگ زدن به ریسمان الهی را بهترین راه مقابله با توطئه دشمن دانست و گفت: منظور از ریسمان الهی «قرآن و اهل بیت(ع)» است و هرگاه مسلمانان یکی از این دو را کنار بگذارند، ضعیف می‌شوند و دشمن به راحتی در برنامه‌هایش موفق می‌شود.

خانم سکینه مهدوی، رئیس آکادمی قرآن و اهل بیت(ع) پاکستان، ابتکار امام راحل(ره) با نامگذاری هفته وحدت مذاهب اسلامی از 12 تا 17 ربیع الاول را از مهمترین اقدامات عصر حاضر در جهت اتحاد امت اسلامی دانست.

وی گفت: هدف دشمنان اسلام، ایجاد تفرقه و درگیری بین مذاهب اسلامی و بیزار کردن نسل بعدی مسلمانان از دین مبین اسلام و بی دین کردن آنان است و امام خمینی(ره) با نامگذاری هفته وحدت، توطئه دشمنان را شناسایی و اتحاد بین مسلمین را تنها راه شکست آنان معرفی کردند.

در پایان این همایش، سید علیرضا نقوی، عضو شورای عالی سازمان امامیه اظهار داشت: این محفل بابرکت قدمت طولانی دارد و من از کودکی شاهد محافل اتحاد در خانه فرهنگ ایران در لاهور هستم. در این محفل همیشه صحبت از وحدت بین مسلمین می‌شود و تاکنون وعده‌های زیادی عملی شده است.

کد خبر 1223908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha