یک نماینده مجلس: انتصاب «نوری المالکی» و «خمیس الخنجر» به معاونت رئیس جمهور/ معرفی کابینه در روز پنجشنبه

یک نماینده مجلس عراق از تصمیم رئیس جمهور برای انتخاب دو معاون برای خود خبر داد و تأکید کرد که کابینه جدید عراق روز پنج‌شنبه معرفی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از میدل ایست نیوز، یک نماینده مجلس عراق از تصمیم رئیس جمهور برای انتخاب دو معاون برای خود خبر داد و تأکید کرد که کابینه جدید عراق روز پنج‌شنبه معرفی می‌شود.

 

به گزارش «الفرات نیوز»، «هیثم المیاحی»، عضو حزب دموکرات کردستان، خبر داد که «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق به زودی طی احکامی «نوری المالکی» و «خمیس الخنجر» را به عنوان معاونان رئیس جمهوری تعیین خواهد کرد.

 

او گفت که احتمال دارد یک منصب معاون امنیتی نخست‌وزیر نیز معرفی شود که نامزد اصلی این مقام احتمالا «هادی العامری» خواهد بود.

 

پیش از این «برهم صالح» رئیس جمهوری سابق عراق، از معرفی معاون برای خود اجتناب کرده بود. پیش‌تر مسئله معاونان رئیس جمهوری از موضوعاتی بود که با انتقادات گسترده مردمی مواجه شده بود.

 

این عضو حزب دموکرات کردستان درباره کابینه «محمد شیاع السودانی» نیز گفت که وی روز پنج‌شنبه کابینه خود را به مجلس معرفی خواهد کرد هرچند انتخاب شماری از وزارتخانه‌های کلیدی به بعد موکول خواهد شد.

 

وی گفت که حزب دموکرات در حال مذاکره برای دستیابی به وزارتخانه‌های دادگستری، مسکن، خارجه و احتمالا یک وزارتخانه دیگر است.

 

به گفته المیاحی السودانی از آزادی عمل کافی برای انتخاب کابینه خود برخوردار است بدین ترتیب که برای هر وزارتخانه 5 نامزد مطرح می‌شود و درباره نامزد نهایی توافق انجام می‌شود.

 

وی تأکید کرد که السودانی روابط خوبی با همه نیروهای سیاسی دارد و انتظار می‌رود که کابینه تا پایان دوره 4 ساله برقرار بماند و اگر وی ظرف یک سال برنامه دولت را اجرا کند نیازی به اجرای انتخابات پیش از موعد نخواهد بود.

 

از سوی دیگر «محمود خوشناو» از سران اتحادیه میهنی کردستان، گفت که در کابینه محمد شیاع السودانی 4 وزارتخانه برای کردها و 6 وزارتخانه برای اهل سنت و 12 وزارتخانه برای شیعیان و یک وزارتخانه برای مسیحیان خواهد بود.

 

وی گفت که شرایط کشور بسیار حساس است و دولت السودانی را باید فرصت نهایی دانست و ناکامی او به معنای ناکامی نظام سیاسی عراق خواهد بود.

کد خبر 1224438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha