اجرای طرح های « یزدنوین» و « یزد بهره ور» در راستای توسعه استان

رحمانی با اشاره به آمار و اطلاعات استان یزد در خصوص توسعه و پیشرفت گفت: طرح های « یزدنوین» و « یزد بهره ور» در راستای توسعه استان اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، رحمانی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد گفت: آمار و اطلاعات صحیح، به هنگام و به روز یکی از اصول اساسی در ارائه آمار است و معتقدیم که برای بررسی اهداف به آمارها نیاز داریم.


وی افزود: طرح آمار گیری از نیروی کار یکی از طرح هایی است که از سال 1384 دنبال شده است که نرخ بیکاری، نرخ مشارکت و نسبت اشتغال را بررسی می کند.


رحمانی خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری استان یزد هفت و هفت دهم درصد است که کاهش قابل قبولی نسبت به متوسط سال گذشته در سال 1400 داشته است که این نشان دهنده ایجاد شغل در استان بوده است.

وی گفت: نکته مثبت این نرخ کاهش تعداد بیکاران بوده است و اگرچه آمار تفکیک جنسیت آن را نداریم ولی آمار بهار ما نسبت زنان 22 درصد و مردان نیز 5 و هفت دهم درصد بوده است .

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد افزود: ساختار بیکاری ما کاملا مشخص است که زنان تحصیل کرده ما حدود 70 درصد را تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: نگرانی نرخ پایین برای استان یزد وجود دارد زیرا هنوز مسیر توسعه آن تا حدودی صنعتی و معدنی است و با وجود تغییر نگاه به سمت دانش بنیان همچنان این روند ادامه دارد و به نوعی نیروی کار بومی برای این مشاغل وجود ندارد و باید منتظر ورود افراد غیر بومی باشیم ولی این تغییر نگاه می تواند م را در این مسیر کمک کند.

رحمانی گفت: در آخرین آمار منتشر شده 26 و نیم درصد بیکاری زنان و 5 و هفت دهم درصد آقایان بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد بیان کرد: طرح دیگر ما هزینه های خانوار شهری و روستایی است که بررسی درآمدها و تا حدودی رفاه خانواده ها نیز در دستور کار قرار می گیرد.

وی افزود: طرح دیگر ما نیز شاخص قیمت است که این طرح به دنبال محاسبه تورم است  و نرخ تورم شدت تورم در یک  مقطع را نشان می دهد که در استان یزد تورم یک ساله کشور 42 و یک دهم و استان 44 و نه دهم است .
 
رحمانی بیان کرد: شاخص قیمت استان یزد در کشور 530 است بدین معنی که قیمت ها در کل حدود 5 و دو دهم برابر شده است.و به نوعی از 18 استان کشور کمتر است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد افزود: یکی دیگر از طرح های دیگر ما آمارگیری از معادن و صنایع است و در کنار آن نیز کارگاه های صنعتی را آمار گیری می کنیم.

وی افزود: بالغ بر 35 طرح آماری در استان اجرا می کنیم که برخی از انها نیز به صورت وزارتخانه ای نیز دنبال می شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: تغییر رویکرد از نظام سنتی در تولید آمار به نظام ثبتی مبنا به عنوان یکی از گام های ما است بدین معنی که به جای این که از پاسخگو از هر طریقی پرسش شود از کار ثبتی مبنا دنبال می شود  بر اساس اطلاعات موجود به اطلاعات مهم و مورد نیاز دست پیدا می کنیم.

وی گفت: در حوزه برنامه ریزی سه سند مهم بالادستی داریم که سیاست های کلی برنامه هفتم، سند آمایش ملی و استانی، سند تخولی دولت را شامل می شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد افزود: سه شعار اصلی ما ثبات اقتصادی ، عدالت محوری، کارآمدسازی نظام حکمرانی است که در سال 1402 به آن پرداخته می شود.

وی ادامه داد: رشد هشت درصدی اقتصادی به عنوان قرار ما است و با توجه به این که در دهه نود یک درصد بیشتر نبوده است تلاش می شود که به صورت مستمر به هشت درصد برسد.

رحمانی گفت: 40 درصد از این هشت درصد رشد از طریق بهره وری بایستی صورت گیرد که اهمیت بهره وری را می رساند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد بیان کرد: کشور به تغییر رویکرد نیاز دارد ولی متاسفانه شاخص بهره وری ما منفی بوده که الان بایستی به 40 درصدی برسد.

وی افزود: بسیاری از پروژه های نیمه تمام در استان و کشور داریم که باید تکلیف آن مشخص شود و در آن نیز نظام مالیاتی و الگوی کشت، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی به عنوان گام های اساسی در این زمینه است.

رحمانی بیان کرد: سبک زندگی ایرانی اسلامی، تکیم بنیان خانواده، اثربخشی رسانه، گردشگری، روابط بین الملل، علم و فناوری ، هوشمندسازی از جمله حوزه هایی است که باید دنبال شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد افزود:  رویکرد برنامه هفتم تحول است زیرا به این نتیجه رسیدیم که بایستی تحول صورت گیرد تا در این مسیر رشد تحولی را داشته باشیم.

وی افزود: ما برنامه تحول رشد اقتصادی هشت و سه دهم درصدی در چهارساله داریم که بر اساس آخرین برآورد مرکز آمار پنج و یک دهم است و متوسط رشد ما نیز از کشور بالا بوده است.

رحمانی بیان کرد: پنج محور اصلی ما پروژه های عمرانی و زیرساخت تولید و احصای 450 پروژه عمرانی با 15 هزار میلیارد، پروژه های اقتصادی به 450 پروژه با 45 هزار میلیارد تومان ، بهره وری، توسعه بازار و افزایش صادرات، جذب سرمایه گذار است که می توانیم از این طریق رشد را دنبال کنیم.

وی افزود: نخستین کار استان در این راستا ارائه برنامه تحولی به نام یزد نوین بود که 15 محور اصلی دارد که برای اجرایی شدن آن به صورت هفتگی پیگیری این پروژه ها صورت می گیرد و تاکنون 25 جلسه برای این منظور با حضور استاندار شکل گرفته است.

رحمانی خاطرنشان کرد:  برنامه ارتقای بهره وری چهارساله به نام « یزد بهره ور» طراحی می کنیم که در آن مهترین پروژه هایی که می تواند به بهره وری در استان کمک کند مورد توجه قرار می گیرد.

وی گفت: سند یزدی نوین برش چهارساله آمایش ما است که با حضور نخبگان دانشگاهی، نخبگان بخش خصوصی و مدیران دولتی مسلط به موضوع حضور داشتند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد افزود: آخرین آمار مرکز آمار براساس برآورد شهرستان استان یزد یک میلیون و 252 هزار و 500 نفر در سال 1400 داشته است که 641 هزار و 300 نفر مرد در یزد و 611 هزار و 200 نفر نیز زنان هستند.

رحمانی ادامه داد: بر اساس محاسبات در استان در سال 1401 حدود 18 هزار شغل باید برای استان ایجاد شود و به نظر می رسد در شش ماهه اول سال نیمی از آن تحقق پیدا کرده است.

 

کد خبر 1225134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha