صادرات ۷هزار تن سیر از همدان به کشورهای حاشیه خلیج فارس

فضلی گفت: ۷هزار تن سیر از استان همدان به ارزش ۴ میلیون دلار به کشور های حاشیه خلیج فارس و اوراسیا صادر می شود .

حسین فضلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان همدان گفت: سیر بکی از محصولات مهم کشاورزی در استان همدان است که در این راستا ایجاد شهرک تخصصی سیر در دست اقدام است .

 

  معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی  همدان افزود:  44000تن میزان تولید سیر استان  در سال جاری است .که 7000 تن به ارزش 4 میلیون دلار به کشور های حاشیه خلیج فارس و اوراسیا صادر شده است و مابقی بصورت تازه خوری ،فراوری شده و سیر خشک استفاده شده است .

 

وی  اظهار کرد : صادرات سیر در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته که دلیل آن بیشتر جنگ روسیه و اکراین که بازار هدف محصول سیر بوده  - انجام قرارداد های تجاری گسترده چین و پاکستان و واردات سیر چینی –همچنین ورورد حجم بسیار زیاد سیر از کشور چین به کشور های همسایه بخصوص عراق با قیمت پایین تر از سیر تولیدی ایران است.

 

وی ادامه داد:  اعمال تعرفه بالای کشور ترکیه جهت واردات سیر ایران و در نهایت بالا بودن هزینه تولید سیر درجه یک در داخل کشور است و مقرون بصرفه نبودن قیمت تمام شده سیر بسته بندی شده  با قیمت جهانی و بازار های هدف صادراتی از دیگر دلایل کاهش صادرات سیر است.

 

فضلی گفت : حدود 7000 تن سیر در صنایع غذایی و شوریجات مصرف میگردد و در استان  4 سردخانه نگهداری سیر با ظرفیت 7000 تن  فعالیت می کنند.

 

وی گفت: همچنین تعداد 4 واحد سرد خانه ای به ظرفیت 10000 تن در حال احداث است .

 

 

کد خبر 1226151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha