پیگیری معافیت مالیاتی صنعت چاپ از طریق مجلس

ابراهیمی با اشاره به اینکه در زمینه اخذ مالیات از صنعت چاپ سلیقه ای عمل می شود، گفت: این قانون باید توسط مجلس شورای اسلامی مورد تفسیر قرار می گرفت، که هم اکنون از طریق مجلس در حال پیگیری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز سه شنبه(۳ آبان) در سفر یک روزه اش به خراسان جنوبی از چاپ و نشر امروز خراسان جنوبی واقع در شهرک صنعتی بیرجند بازدید و از نزدیک با دغدغه ها، مشکلات و موانع فراروی صنعت چاپ در استان آشنا شد.

 


علی اکبر ابراهیمی در حاشیه این بازدید در پاسخ به برنامه های حمایتی دولت از صنعت چاپ بخصوص در استان مرزی و محروم خراسان جنوبی گفت: حمایت از برگزاری جشنواره های مرتبط با فعالان صنعت چاپ که در برخی مولفه ها استان های کمتر برخوردار را ویژه دیده ایم از جمله برنامه های وزارت فرهنگ و ارشاد از صنعت چاپ کشور است.

 


وی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش هم به نسبت مسافت و منطقه کمتر برخوردار و برای ترغیب بیشتر سرمایه گذاری در استان، مولفه خاصی تعریف کرده ایم که در حوزه حمایتی رقمش بیشتر باشد، ادامه داد: همچنین در حوزه بازرسی های صنعت چاپ هم مناطقی را به طور ویژه و خاص دیده ایم.

 


به گفته ابراهیمی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از صنعت چاپ در سطح کلان، قوی تر از گذشته عمل خواهد کرد.

 


وی به برخی از این حمایت ها اشاره کرد و گفت: تبصره 18، پیگیری معافیت های مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده و همچنین معافیت مالیات ورود ماشین آلات چاپ از جمله مواردی است که وزارت فرهنگ و ارشاد در حال پیگیری آنها است.

 

اعمال سلیقه در اجرای قانون معافیت مالیاتی صنعت چاپ

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان داشت: فعالان صنفی از جمله صنعت چاپ، نسبت به عدم اجرای قانون معافیت های مالیاتی معترض بوده و هستند که وزارت ارشاد در این زمینه با دستگاه های متولی نشست های مختلفی را داشته است ولی به ادبیات مشترک نرسیده ایم.

 


وی با اشاره به اینکه در زمینه اخذ مالیات از صنعت چاپ سلیقه ای عمل می شود، ادامه داد: در نهایت با معاون حقوقی ریاست جمهور در این زمینه مکاتبه کرده که مجددا موضوع به دستگاه مربوطه ارجاع و عنوان شد این قانون و عبارت چاپ باید مورد تفسیر قرار گیرد.

 


وی با بیان اینکه این قانون باید توسط مجلس شورای اسلامی مورد تفسیر قرار می گرفت، گفت: این موضوع از طریق مجلس در حال پیگیری است و از طرف دیگر فعالان صنعت چاپ بیشتر از نحوه اخذ و محاسبه مالیات گلایه مند هستند.

 


ابراهیمی با اشاره به اینکه در اینجا حق با فعالان صنعت چاپ است، اذعان داشت: چاپخانه دار باید نسبت به خدمات خودش مالیات بدهد نه نسبت به تمام آنچه برای چاپ مورد استفاده قرار می دهد.

 

تشکیل شورای سیاست گذاری صنعت چاپ در وزارت ارشاد

وی گفت: شورای سیاست گذاری صنعت چاپ را در وزارت فرهنگ و ارشاد تشکیل داده ایم که کمیته های تخصصی ذیل آن برگزار و در راستای مسائل و مشکلات مبتلا به صنعت چاپ با کمک صاحب نظران طرح و ایده داده می شود.

 

ابراهیمی اظهار امیدواری کرد ظرف یک سال آینده با تشکیل این شورا اتفاقات خوبی در خصوصی رفع مشکلات مطرح شده از جمله معافیت های مالیاتی، کاهش قیمت مواد اولیه چاپخانه ها و... بیفتد.

 

برنامه وزارت ارشاد  برای خودکفایی در تولید کاغذ 

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان داشت: کاغذ و گران شدن آن مشکل جهانی است و مختص کشور ما نیست و وزارت فرهنگ ارشاد در حوزه خودکفایی بخصوص در حوزه کاغد همت خوبی داشته و امسال تمام کاغذ کتب درسی ما از طریق کارخانجات داخل کشور تامین شده است.

 

ابراهیمی اذعان داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد تلاش دارد 70 تا 80 درصد کاغذ مورد نیاز کشور را در داخل تولید کند و در این زمینه جدیت دارد تا به رونق صنعت چاپ کشور کمک کند.


وی با بیان اینکه در زمینه پلیمری خودکفا و بی نیاز از واردات هستیم، گفت: 50 درصد تولید در این زمینه را به خارج کشور صادرات داریم.

 

ابراهیمی اظهار امیدواری کرد با برنامه ریزی های صورت گرفته اتفاقات خوبی در حوزه معافیت های مالیاتی و خودکفایی در صنعت چاپ در آینده نزدیک رقم بخورد.

 

مالیات بر ارزش افزوده توان رقابت را از صنعت چاپ استان گرفته است

مدیرعامل شرکت چاپ و نشر امروز خراسان جنوبی هم با اشاره به مشکلاتی که صنعت چاپ در استان با آن روبروست، گفت: اخذ مالیات بر ارزش افزوده از صنعت چاپ در استان از مهم ترین معضلات ماست؛ این درحالی این که استان های بزرگ کشور از این معافیت بهره مند هستند و همین موضوع توان رقابت را از ما گرفته است.

 


محمود حیدری به گران شدن مواد اولیه صنعت چاپ از جمله قیمت کاغذ، زینک و ... اشاره کرد و افزود: قانون معافیت مالیاتی صنعت چاپ در برخی استان ها اجرا می شود و در برخی دیگر از جمله خراسان جنوبی اجرا نمی شود که همین موضوع ما را نگران کرده است.

 

خروج کارهای چاپی از خراسان جنوبی به صنعت چاپ استان ضربه می زند

وی از خروج کارهای چاپی از استان انتقاد کرد و اذعان داشت: اگر حمایت نشویم مجبوریم زیر ساخت ها را به استان های بزرگ تر مثل مشهد منتقل کرده و یا اینکه این واحد را تعطیل کنیم.

 


حیدری به یکی دیگر از مشکلات صنعت چاپ در استان اشاره کرد و ادامه داد: اگر قطعه ای از دستگاه چاپ خراب و نیازمند تعمیر باشد با توجه به اینکه نیروی متخصص آن در استان وجود ندارد باید قطعه را به مشهد و یا تهران بفرستیم که هم زمان بر و هم هزینه بر است.

 


وی با اشاره به فعالیت شرکت چاپ و نشر امروز خراسان جنوبی از سال 86 در استان گفت: این مجموعه به لحاظ کیفیت چاپ می تواند با چاپخانه های مطرح کشور رقابت کند ولی دوری از مرکز و افزایش هزینه های حمل مواد اولیه به استان و اخذ مالیات توان رقابت را از ما گرفته است.

 

 

 

کد خبر 1226328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha