اقدامات درمانی در برخورد با مسمومیت ها/نقش مهم آموزش در پیشگیری از مسمومیت های دارویی

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر نقش مهم آموزش در پیشگیری از مسمومیت های دارویی تاکید کرد.

دکتر مسعود نساج در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شمال استان اصفهان با اشاره به آغاز هفته پیشگیری از مسمومیت ها گفت:  شایع‌ترین علت بروز مسمومیت در جهان مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی است. 

 

مدیر نظارت بر امور دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان، بر لزوم اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از مسمومیت ناشی از منوکسید کربن با شروع فصل سرما تاکید کرد و اظهار داشت: مهم ترین علامت در انواع مسمومیت ها کاهش سطح هوشیاری و تغییر در علایم حیاتی بیمار است.

 

نساج ادامه داد: مهم ترین اقدام در هنگام مواجهه با فرد دچار مسمومیت، از دست ندادن زمان است و پرهیز از اقدامات غیر علمی مانند وادار کردن فرد مسموم شده به تهوع، تماس با سامانه ۱۹۰ مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم و یا ۱۱۵ فوریت های پزشکی و دادن اطلاعات کافی به تیم درمان و انجام اقدامات اولیه با راهنمایی کارشناس مربوطه تا رسیدن تیم اعزامی از اقدامات بدیهی است.

 

مدیر نظارت بر امور دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: مسمومیت از طریق تماس با گیاهان تزئینی از جمله گیاه آپارتمانی وارداتی دیفن باخیا، مسمومیت با شربت متادون و مسمومیت کودکان با فلزات سنگین و سرب از دیگر مسمومیت های رایج کنونی است.

 

نساج، در خصوص پیشگیری از مسمومیت کودکان با شوینده های خانگی، بر نگهداری این مواد در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل و دور از چشم و دسترسی کودکان تاکید کرد و از شهروندان خواست از مخلوط کردن مواد شیمیایی که منجر به ایجاد بخارات و گازهای بسیار سمی و خفه کننده می شوند، به شدت خودداری کنند.

 

مدیر نظارت بر امور دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بسیاری از ضایعات ناشی از بروز مسمومیت ها به سادگی قابل پیشگیری هستند اظهار داشت: متاسفانه سهل انگاری در نگهداری صحیح داروها و مواد شیمیایی در منزل، منجر به عوارض دائمی و آزار دهنده ناشی از مسمومیت ها بویژه در کودکان خواهد شد.

 

نساج یادآور شد: وقوع مسمومیت های حرفه ای حاد و مزمن در کارگران شاغل در کارخانجات صنایع شیمیایی، استفاده از وسایل گاز سوز و مواد شیمیایی و شوینده در منازل و فقدان آگاهی های کافی در اغلب خانواده ها، همگی منجر به بروز خطر و مسمومیت خواهد شد. همچنین سوء مصرف مواد مخدر و محرک، خود می تواند عامل بروز مسمومیت با این مواد باشد.

 

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه تاکید کرد: اجرای فعالیت های مرتبط با پیشگیری از مسمومیت ها می تواند در امر آموزش و اطلاع رسانی کلیه اقشار جامعه و کاهش موارد مسمومیت های اتفاقی و تعمدی مفید واقع شود و هزینه های بالای دارو و درمان، پیشگیری از مسمومیت می تواند کمک شایانی به تامین سلامت جامعه داشته باشد.

کد خبر 1226360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha