آزادسازی ۴۵۰ هزار هکتار از مراتع قرق خراسان جنوبی

نصرآبادی گفت: تعلیف دام و بهره برداری مرتعداران در ۴۵۰ هزار هكتار از مراتع قرق شده خراسان جنوبی آزاد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، تور رسانه ای بازدید از مراتع آزاد شده برای چرای دام و طرح های مرتعداری در شهرستان سربیشه امروز چهارشنبه (۴ آبان) به همت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی برگزار شد.

 

خبرنگاران در این تور یک روزه با طرح های مرتعداری باغستان و زولسک و طرح های تحت مدیریت مناطق بیابانی دشت سربیشه آشنا شده و از مراتع آزادسازی شده برای چرای دام این شهرستان هم بازدید کردند.

 

علیرضا نصرآبادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در حاشیه بازدید از مراتع آزادسازی شده برای چرای دام در سربیشه اظهار کرد: این آزادسازی مراتع از اوایل مهرماه آغاز و به مدت بیش از ۸۰ روز تا اواخر آذر ماه ادامه دارد.

 

وی ادامه داد: در سال جاری ۴۵۰ هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی و آبخیزداری استان که در سنوات قبل از محل اعتبارات دولتی و با مشارکت بهره برداران عرصه های مرتعی احیاء و اصلاح شده، برای چرای دام بهره برداران آزادسازی شده است.

 

نصرآبادی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار واحد دامی متعلق به ۶ هزار و ۲۵۰ خانوار مرتعدار و دامدار روستایی و عشایری، در ۱۱۰ منطقه از این مراتع بهره مند خواهند شد، تأکید کرد: بهره برداران باید بر اساس پروانه های موقتی که برایشان صادر شده، زمان ورود به مرتع، بازه زمانی ماندگاری در آن، تعداد و نوع دام را رعایت کنند.


۲۲ هزار و پانصد تن علوفه قابل برداشت از مراتع آزاد شده استان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حفاظت منابع آب و خاک و اصلاح و احیای مراتع یکی از اهداف اجرای این طرح است و گفت: همچنین بهبود وضعیت پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک و بهبود عوامل زیست محیطی از دیگر این اهداف اجرای این طرح است.

 

وی میزان علوفه قابل برداشت از این مراتع را ۲۲ هزار و پانصد تن به ارزش ریالی ۱۷۸ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ارزش ریالی هر کیلوگرم علوفه مرتعی براساس نامه کتبی سازمان ۷۹ هزار و یکصد ریال معادل ۷۰ درصد قیمت جو است.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم چنین به وجود دام مازاد در مراتع آزاد شده اشاره کرد و متذکر شد: معمولا برای دامدار صرفه اقتصادی ندارد و خودش اقدام به فروش دام مازاد و حذف آن از مراتع می کند و از طرف دیگر دولت هم دام غیر مواد و مازاد را از دامدار خریداری می کند که در حال حاضر خرید دام غیر مولد در استان شروع شده است.

 

حدود ۹۰ درصد مراتع خراسان جنوبی کم تراکم و ضعیف است

وی در ادامه تصریح کرد: در استان هشت میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مرتع وجود دارد که از این میزان هفت میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار کم تراکم و ضعیف است.

 

نصرآبادی به اجرای طرح ممیزی مرتع در سطح استان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: تاکنون ۶۵۵ سامانه مرتعی با سطحی بالغ بر ۹ میلیون و ۹۰ هزار هکتار با ۳۵ هزار و ۷۶۲ خانوار بهره بردار در استان ممیزی و ۱۶ هزار و ۳۲۸ فقره پروانه چرا هم صادر شده است.

 

استقبال از سرمایه‌گذاران برای احیای پارک های جنگلی استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به استقبال از سرمایه گذاران برای احیای پارک های جنگلی استان، گفت: تاکنون ۱۱ پارک جنگلی در سطح استان، مدیریت پارک جنگلی بیرجند به شهرداری واگذار شده ولی در بقیه پارک ها اتفاق خاصی نیفتاده چرا که شهرداری ها انتظار دارند سند این پارک‌ها بنام آنان صادر شود که این اقدام بر اساس قانون میسر نیست.

 

وی با اشاره به عدم داشتن امکانات، نیروی انسانی و اعتبار کافی برای رسیدگی به پارک های جنگلی استان، افزود: مدیریت این پارک ها بعد از احیا به مدت سه الی ۱۰سال به شهرداری ها واگذار می شود و این مدت قابل تمدید است.

 

نصرآبادی خاطر نشان کرد: زیرساخت های لازم در این پارک های جنگلی فراهم است و سرمایه گذاران می توانند طرح های متنوعی را از جمله  احداث رستوران، تالار، آلاچیق و... را در این مکان ها اجرا کنند که فرصت بسیار خوبی محسوب می شود.

 

 

 

کد خبر 1226642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha