حادثه تروریستی شاهچراغ انعکاس مظلومیت مردم ایران بود

​هدایتی با بیان اینکه اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها در یکسال اخیر شدت بیشتری گرفته است گفت: آنچیزی که در شاهچراغ رقم خورد نوعی به نمایش درآوردن و انعکاس مظلومیت مردم ایران بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «مهدی هدایتی» شامگاه جمعه (۱۳ آبان) در برنامه گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: نشانه‌های افول و فروپاشی آمریکا مشخص شده، اما با این حال سران این کشورها با ژست دیپلماسی کاذب سعی دارند همچنان آمریکا را هژمونی برتر دنیا مطرح کنند.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آمریکایی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم نقش و جایگاه ویژه‌ای در مناسبات بین‌المللی پیدا کردند ابراز داشت: یک بخش مهمی از این نقش به سهم آنها از اقتصاد جهانی مربوط می‌شد که حدود ۵۰ درصد اقتصاد جهانی را در دست داشتند و همین موجب می‌شد که در مسائل مختلف بین‌المللی نقش خاصی را برای خود در نظر بگیرند. 

 

هدایتی آمریکا را معرف یک ساختار هرمی در کل دنیا و پس از فروپاشی شوروی سابق خواند و تصریح کرد: دلیل اینکه آمریکایی‌ها برنمی‌تابند که کشورهای دیگری در ردیف قدرتهای بزرگ باشند به خاطر این است که نمی‌خواهند جایگاه خود را در حکومت کردن بر دیگران از دست بدهند.

 

وی با تاکید بر اینکه به خاطر توانمندی‌های بالای جمهوری اسلامی ایران نوع مواجهه آمریکا برای محدود کردنش متفاوت‌تر خواهد بود اذعان کرد: آمریکایی‌ها تمرکز ویژه‌ای بر فضا و بدنه اجتماعی ایران دارند تا از طریق مقابله‌های متنوع و متفاوت نظیر جنگ نرم، جنگ هوشمند و جنگ ترکیبی با آن روبه‌رو شود که البته برای آمریکا کاری پرهزینه است.

 

این کارشناس مسائل بین‌المل، بدنه اجتماعی و نیروی انسانی ایران را مخاطب آمریکا برای پیشبرد اهداف مقابله و جنگ آن ذکر کرد و گفت: آمریکا با یک هزینه بسیار زیاد و بلندمدت درصدد است نیروی اجتماعی کشورهایی مانند ایران را دچار اشتباه و اغوا کند تا از طریق آن بتواند نظام فکری اجتماع اعم از نخبگان، مسئولان و توده مردم را دچار اختلال کند.

 

هدایتی با اشاره به ترس آمریکایی‌ها از نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران ابراز داشت: جغرافیای ایران این امکان را به او می‌دهد که مسیرهای متنوع و مختلفی را برای تحقق اهداف و مطلوبیت هایش در عرصه نظام بین‌الملل دنبال کند.

 

وی نشانه‌های ظهور و شکل‌گیری قدرت‌های جدید در دنیا را برشمرد و ادامه داد: از سال ۱۹۴۵ به این سو ۵۰ درصد از سهم اقتصاد جهان در دست آمریکایی‌ها بود که این سهم در سالهای کنونی به نصف تقلیل پیدا کرده از طرفی کشورهایی مانند چین، اتحادیه اروپا، روسیه و اندونزی موفق شده‌اند حجم وسیعی از اقتصاد جهان را به خود اختصاص دهند که همه اینها نشان‌دهنده فروپاشی الگوی تک قطبی است. 

 

این کارشناس مسائل بین‌المل نقش سایر کشورها از جمله آمریکایی‌ها در اغتشاشات اخیر را هم مورد توجه قرار داد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در مسیر رشد و پیشرفت قرار دارد و به همین علت آمریکایی‌ها سعی می‌کنند این مسیر را منحرف و یا سرعت آن را کند کنند.

 

هدایتی با بیان اینکه اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها در یکسال اخیر شدت بیشتری گرفته است عنوان کرد: با توجه به اقدامات دولت سیزدهم در افزایش مناسبات منطقه‌ای و تنوع بخشی به مطلوبیت‌های اقتصادی، ظرفیت‌هایی که برای ایران محدود و مهار شده بود، آزاد شدند و به همین دلیل دیگر آن برنامه‌های اجبار آمیز اقتصادی دشمن کارایی پیشین خود را از دست داد.

 

وی مراد از آزادی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اخیرا در سخنرانی خود مطرح کرده را هم تشریح و تصریح کرد: روی اظهارنظرهای جو بایدن زیاد نمی‌توان حساب کرد زیرا تجربه نشان داده اکثر این اظهار نظرها در مدت کوتاهی دچار نقص می‌شود.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ملت ایران جواب این سخن بایدن را ۴۳ سال پیش داده اند اضافه کرد: از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ مردم ما تلاش آمریکایی‌ها برای آزادسازی را به خوبی درک کرده‌اند.

 

هدایتی در مورد حمایت آمریکایی‌ها از اغتشاشات و سکوت آنان در حادثه تروریستی شاهچراغ اذعان کرد: آنچه که در پس اغتشاشات اخیر به وقوع پیوست دقیقا همراهی و اغفال و بعد از آن همکاری تنگاتنگ بین سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا با بخشی از بدنه همراهشان در فضای داخلی کشور بود.

 

وی خاطرنشان کرد: آنچیزی که در حادثه شاهچراغ رقم خورد نوعی به نمایش درآوردن و انعکاس مظلومیت مردم ایران بود و طبیعتاً تمرکز بر حوادث تروریستی مانند شاهچراغ موجب می‌شود تا واقعیت‌های مربوط به اتفاقات اخیر بیشتر هویدا شود و بسیاری از کسانی که در فضای تردید هستند و از ابعاد پشت پرده باخبر نیستند راهبرد درستی را انتخاب کنند. 


 

کد خبر 1229322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha