بیانیه فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به مناسبت روز فرهنگ عمومی

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به عنوان دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان، به مناسبت چهاردهم آبان ماه روز فرهنگ عمومی بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ در متن بیانیه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی شمالی به مناسبت روز فرهنگ عمومی آمده است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

ایران عزیز از دیرباز جلوه گاه زیباترین و ژرف ترین آموزه های وحیانی و عقلانی بوده است و آنچه این سرزمین پر افتخار را متمایز می کند فرهنگ و هنر آن است که قلمرو آن در درازنای تاریخ بسی گسترده تر از قلمرو سیاسی اش بوده است.

 

فرهنگ و هنری که پدیدآورندگان و بنیانگذارانش با روشن رأیی و خرد و حکمت و با تامل و تحمل آن را در قالب های زیبای ادبی و هنری و در متون دینی و عقلی به عموم مردم عرضه نموده اند و مردم چه زیبا آن را در حافظه تاریخی خود جای داده و در رفتار و پندار و کردارشان نمایان کرده اند، به قول دانای توس "همه یکدلانند یزدان شناس  به نیکی ندارند از بد هراس" به رغم فشرده شدن دنیای امروز و گسترش فناوری های نوین، ارزش ها، خواست ها و رفتارهای مردم این مرز و بوم همچنان بر پایه توحید و ارزش های انسانی و اسلامی استوار است، اما نباید فراموش کرد که در دنیای تغییرات و تحولات برق آسا، نگرش های متفاوت و متکثر فراوانی نیز ایجاد شده است که ارزیابی آن توسط متخصصان امر و توجه به آن توسط سازمانهای رسمی ضرورت بسیار دارد.


امروزه تاثیر و تسری فکر و فرهنگ غربی و رشد آن برخی از ارزش‌ها و هویت اصیل ایرانی و اسلامی را به چالش کشیده است که نگاه‌های عالمانه و اقدامات دلسوزانه زیادی را می طلبد.


آینده نگری، آگاهی از مقتضیات زمان و خواست جوانان این مرز و بوم که در بستر فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی رشد یافته اند از ضروریات و لوازم این مهم می باشد. همچنین بازشناسی و ارزیابی سنن تاریخی و ملی در عرصه های مختلف دینی، علمی و ادبی و هنری و فرهنگ عمومی و نگهبانی از مآثر و مواریث اسلامی و ملی و حفظ، تقویت و احیا دستاوردهای مثبت و ارزشمند تمدن اسلام و ایران از دیگر اقدامات اساسی در تندباد حوادث امروزی است.


در این میان آنچه ارزشمند و در عین حال ضرورت است توجه به این نکته اساسی است که مردم، پدید آورنده و حافظ  فرهنگ اند و توفیق دراعتلای فرهنگ عمومی تنها زمانی صورت می گیرد که دولت ها و سازمان های رسمی در این راه دشوار، همراه با مردم باشند.
 

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با گرامیداشت 14 آبان ماه که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز فرهنگ عمومی نامگذاری شده است، به سهم خویش از تمامی خدمتگزاران فرهنگ و خادمان فرهنگ عمومی و تمامی اندیشمندان و نویسندگان و هنرمندان که در اعتلای فرهنگ عمومی می کوشند سپاسگزاری و توفیق روزافزون همگان را از درگاه خداوند متعال مسالت می نماید.

 

 

کد خبر 1229476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha