کانون  باب الحوائج(ع) یزد، پاتوق کودکان و نوجوانان کتابخوان در منطقه ای کمتر برخوردار

کانون باب الحوائج (ع) یزد به عنوان یکی از کانون های منطقه کمتر برخوردار یزد است که توانسته با برگزاری پاتوق های کتابخوانی جذب کودکان و نوجوانان را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان یزد، سیدضیا میررحیمی:

 

کانون فرهنگی هنری باب الحوائج (ع) یزد به عنوان یکی از کانون های منطقه حاشیه ای و کمتر برخوردار است که توانسته در زمینه فعالیت های فرهنگی و هنری گام های موثری در این منطقه بردارد.

 

این کانون در زمینه فعالیت های فرهنگی، هنری و اجتماعی اقدامات متعددی را داشته که با تشکیل پایگاه بسیج و فرهنگسرا از بخش های مختلف نیز همکاری گرفته و فعالیت های خود را به صورت محتوایی دنبال کند.

 

با توجه به جمعیت زیاد منطقه و حضور مهاجرین و اتباع، این کانون موقعیت خاصی را پیدا کرده است و مسئولان معتقدند که هرچه فعالیت های فرهنگی و هنری در این منطقه انجام شود همچنان نیازمند اجرای بیشتر این فعالیت ها است.

 

یکی از حوزه های فعالیت این کانون در زمینه کتابخوانی است که با توجه به حاشیه ای بودن این کانون در منطقه و همچنین وجود فرهنگ های مختلف در این منطقه به عنوان اولویت فعالیت های فرهنگی هنری نیز انتخاب شده است.

 

همزمان با هفته کتاب نیز این کانون برنامه های شاخصی را برگزار کرده است که اجرای حلقه های کتابخوانی و پاتوق کتاب از جمله این اقدامات است.

 

پاتوق های کتابخوانی در این کانون با حضور چندین مربی جوان و نوجوان برگزار می شود که نزدیک به 100 نفر از کودکان و نوجوانان با حضور در این پاتوق های کتابخوانی به فعالیت می پردازند.

 

 

حضور کودکان و نوجوانان در این پاتوق های کتابخوانی به عنوان نقطه قوتی است که در جذب جوانان و نوجوانان توانسته  به عنوان فعالیت فرهنگی و هنری دنبال شود.

 

از جمله نقاط قوت این طرح کتابخوانی نیز استفاده از کتاب های با محتوای مناسب و در راستای معرفی نویسندگان انقلابی و در راستای اهداف انقلاب اسلامی است که از جمله آنها می توان کتاب زندگینامه شهید محمدخانی، شهید مدافح حرم، کتاب رویای نیمه شب حجت الاسلام سالاری و ... نام برد.

 

رضیه باقری مدیرکانون فرهنگی هنری باب الحوائج (ع) در خصوص فعالیت‌های این کانون گفت: فعالیت های فرهنگی و هنری در این کانون با محوریت مسجد دنبال می شود و هدف ما نیز جذب جوانان و نوجوانان به مسجد و ارائه محتواهای مناسب به آنها است.

 

وی افزود: ما در کانون سعی کرده ایم با استفاده از رهنمودهای امام جماعت در خصوص فعالیت های فرهنگی و هنری برنامه ریزی داشته باشیم تا بتوانیم در فضایی که سبک های زندگی مختلفی وجود دارد به نقطه واحد و در راستای کاهش آسیب های اجتماعی گام برداریم.

 

 

باقری بیان کرد: این منطقه با توجه به پذیرش مهاجرین و به ویژه حضور اتباع دارای موقعیت ویژه ای است که نیازمند هرچه بیشتر فعالیت های فرهنگی و هنری است و هرچه بودجه و فعالیت در این منطقه انجام شود باز هم کم است.

 

وی گفت: فعالیت های ما در حوزه های مختلف است اما در زمینه کتاب و کتابخوانی نیز برنامه های ویژه ای داریم که از جمله آنها می توان به پاتوق های کتابخوانی اشاره  کرد.

 

مدیرکانون باب الحوائج (ع) یزد گفت: حضور کودکان و نوجوان و استفاده از مربیان جوان یکی از نقاط قوت این طرح ها است که امیدواریم بتوانیم جذب جوانان و نوجوانان را به بیشترین میزان خود داشته باشیم زیرا آنها نیازمند کار فرهنگی هستند و اگر ما آن را دنبال نکنیم هیچ ارگان دیگری متولی آن در این مناطق نخواهد بود.

 

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی نیز این پاتوق فرهنگی در کانون برگزار شد که علی حکیمیان معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، محسن رستگاری سرپرست ستاد هماهنگی کانون های مساجد یزد، حجت الاسلام دادآفرین رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان یزد و باقر پارسائیان عضو شورای اسلامی شهر یزد نیز در این مراسم حضور پیدا کردند.

 

 

این نشست با حضور بیش از پنجاه نفر از کودکان و نوجوانان و دانش آموزان عضو این کانون برگزار شد که به صورت حلقه های کتابخوانی با محوریت کتاب های نویسندگان انقلابی و یزدی اجرا شد.

 

رستگاری سرپرست ستاد هماهنگی کانون های مساجد یزد در این مراسم با اشاره به اجرای طرح طراوت در استان گفت: امسال فاز دوم طرح استانی طراوت در مساجد و کانون های مساجد شهر یزد برگزار می شود که کودکان و نوجوانان می توانند در ان ثبت نام کنند.

 

وی افزود: اجرای فعالیت های کتاب و کتابخوانی و کلاس های آموزشی مانند کلاس های نویسندگی از جمله برنامه های این طرح است که می تواند در کانون برگزار شود و هدف ما نیز جذب جوانان و نوجوانان به مساجد است.

 

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های مساجد یزد ادامه داد: اجرای فعالیت های فرهنگی و هنری با محوریت مسجد می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی بسیار موثر باشد و ما معتقدیم زمانی می توانیم بر مشکلات و آسیب های اجتماعی پیروز شویم که کار در مسجد و شور در مساجد را افزایش دهیم.

 

 

علی حکیمیان معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در این مراسم گفت: ترویج کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از اولویت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد است که هفته کتاب و کتابخوانی بهانه خوبی برای گام برداشتن در این راستا است.

 

وی افزود: اگر فعالیت های کتاب و کتابخوانی با محوریت مساجد نیز انجام شود میتواند ما را در رسیدن به هدف خود کمک مضاعفی کند.

 

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: در مناطق محروم شهری و روستای اجرای فعالیت های فرهنگی میتواند در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی اثر گذار باشد.

 

 

وی گفت : کانون باب الحوائج (ع) با توجه به ظرفیت هایی که دارد می‌تواند فعالیت های فرهنگی و هنری را به خوبی با محوریت مسجد اجرا کند.

 

در پایان این مراسم نیز به مربیان این طرح پاتوق کتاب و کودکان و نوجوانان کتاب های اهدا شد.

کد خبر 1232067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha