فاقد قدرت رسانه‌ای در ایران هستیم /  برخی از رسانه‌های داخلی در زمین دشمن مانور می‌دهند

امینی با بیان اینکه ما از رسانه و از قدرت رسانه‌ای بهره نگرفته‌ایم، گفت: ما فاقد قدرت رسانه‌ای هستیم و تعدادی رسانه پراکنده در کشور داریم که متاسفانه برخی نیز در زمین دشمن مانور می‌دهند و جنگ امروز به خاطر عدم نگاه ما به رسانه به عنوان یک قدرت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان – سمیه اکبرپور؛

 

در عصر حاضر که به دنیای ارتباطات و فناوری معروف است، وسایل ارتباط جمعی به اشکال مختلف در اختیار همگان قرار دارد و در این میان، کشورهای قدرت طلب و استعمارگر در حال بهره‌گیری از این تکنولوژی‌ها، علیه دولت‌ها و ملت‌ها با تخریب هویت جمعی آنان برای رسیدن به مقاصد سیاسی و حتی نظامی خود هستند.

 

طی روزهای گذشته شاهد یک جنگ ترکیبی تمام عیار علیه نظام جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر رسانه هستیم که دشمنان در این جنگ رسانه‌ای، فتنه بزرگی را به واسطه یک بهانه، علیه کشورمان رقم زدند که شاید بتوان گفت گسترش آن ناشی از پائین بودن قدرت نفوذ رسانه‌های ماست. افکار عمومی که مهمترین هدف جنگ ترکیبی هستند، مورد هجمه گسترده عملیات روانی رسانه‌های معاند فارسی زبان قرار گرفته تا با بهره‌گیری از تاکتیک‌ها و شگردهای روانی چون دروغ پراکنی و شایعه افکنی علیه نظام اقدام ‌کنند.

 

این رسانه‌ها با وارونه جلوه دادن داستان، دوقطبی سازی با بهره‌گیری از مسائل قومیتی و مقصرنمایی به دنبال منحرف کردن مخاطب از اصل داستان و به حاشیه راندن آن هستند تا بتوانند شورش‌‌ها و ناآرامی‌های اجتماعی را که از مهمترین ابزار جنگ ترکیبی است با سواستفاده از عواطف و احساسات مردم ایجاد کنند. در حالیکه همین رسانه‌ها که مدعی آزادی و دفاع از حقوق انسانی هستند در حادثه تروریستی شاهچراغ و شهید شدن تعدادی از هموطنانمان، مهر سکوت بر لب زدند.

 

از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی که امروزه مورد اقبال آحاد جامعه به ویژه قشر نوجوان و جوان قرار دارد، دستاویزی برای این رسانه‌ها جهت انتشار اخبار جعلی پیرامون رویدادها شدند تا تنش‌های سیاسی اجتماعی موجود را تقویت کنند.

 

به این بهانه با «محمودرضا امینی» مدیرعامل خبرگزاری موج به گفت‌وگو نشستیم تا به واکاوی نقش رسانه و تکنیک‌ها و تاکتیک‌های آن در وقایع و اغتشاشات اخیر بپردازیم.

 

 

- تعریف رسانه در دنیای امروز چیست و از چه قدرتی برخوردار است؟

 

در دهه اخیر دنیای پیشرفته و نظریه‌های ارتباطی، به این نتیجه رسیده‌اند که رسانه یک ابزار نیست بلکه خود شاخص و مولفه قدرت است نه جزیی از قدرت. درواقع یکی از راه‌‌های تقویت قدرت، بهره‌گیری از قدرت رسانه است. کشورها برای اعمال قدرت خود از رسانه بهره می‌گیرند، همانطور که از عرصه اقتصادی، نظامی و وحدت کلمه برای به رخ کشیدن قدرت‌شان به مخالفین و رقبای خود استفاده می‌کنند.

 

وقتی رسانه قدرت می‌شود، می‌تواند برنامه‌ریزی های مختلفی انجام دهد که این برنامه ریزی‌ها نتیجه قدرتش است. پس رسانه می‌تواند و توانسته در دهه اخیر، وضعیتی را رقم زند که قدرت‌ها، کشورها و ملت ها تحت تاثیر آن قرار گیرند.

 

 

- در اغتشاشات اخیر که دشمن با یک جنگ رسانه‌ای در تقابل با نظام جمهوری اسلامی است از چه تاکتیک‌هایی برای ایجاد شکاف بین مردم و قومیت‌ها بهره گرفت؟

 

در این خصوص به این نکته اشاره می‌کنم که در ماجرای روسیه، اوکراین و ناتو، قبل از جنگ نظامی، شاهد یک کنشگری رسانه‌ای بودیم که در همه ابعاد روح و افکار مردم را تحت تاثیر قرار داده و زمینه‌ساز مانور نظامی، اقتصادی و فرهنگی شد.

 

در وقایع اخیر کشور نیز در تقابل با ما، رسانه‌ای قرار دارد که از تکنیک‌ها و تاکتیک‌های معلوم و قدیمی خود بهره نمی‌گیرد. هیچ‌گاه در رسانه آموزش بمب، خشونت، جهت دهی، هدایت‌گری و چگونگی حمله به اماکن عمومی و اداری داده نمی‌شد، در حالیکه در این تقابل رسانه‌ای شاهد بسیاری از این موارد هستیم.

 

در واقع رسانه یک مخلوطی از فرایند آموزش، مسائل اقتصادی، نظامی، تخریب و اقدام‌گری برای هدایت‌گری شد و این قدرت در اختیار یک جنگ ترکیبی قرار گرفت و رسانه توانست از تاکتیک‌هایی استفاده کند که یک جنگ ترکیبی و شناختی علیه ما را رقم زند.

 

در همین حملات رسانه‌ای، اقتصاد، آرامش و امنیت اجتماعی ما تحت تاثیر قرار گرفت، زیان دیدیم و جوانان ما درگیر یک هیجان غیرعادی شدند. این جنگ، تاکتیک‌های مختلف جنگ ترکیبی را در فرآیند یک قدرت به نام رسانه داشت. چیزی که ما نداریم و از آن برخوردار نیستیم.

 

دلیل این هجمه‌ها، دست‌یابی ایران اسلامی به پیشرفت‌های بسیار در عرصه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، نظامی و حتی اقتصادی با وجود تحریم‌ها است، اما متاسفانه نتوانستیم در فرآیند رسانه رشد چندانی در تقابل با قدرت رسانه‌ای که علیه ما شکل گرفته است، داشته باشیم.

 

 

- قدرت رسانه‌ای کشورمان در این جنگ ترکیبی چگونه است و تا چه حد از اقتدار رسانه برخورداریم؟

 

دشمن می‌داند در تهدیدات نظامی پاسخ متقابل را دریافت می‌کند، همچنین نمی‌تواند علیه ما علی‌رغم تحریم‌ها، به دلیل تعاملات اقتصادی خوب، کنش اقتصادی انجام دهد. در عرصه سیاست هم با فعالیت دولت سیزدهم شاهد شکل‌گیری مناسبات سیاسی مطلوب با کشورهای همسایه و منطقه هستیم، پس دشمن از حوزه رسانه وارد شده است. ما هم نتوانستیم شناخت لازم از رسانه داشته باشیم و فاقد قدرت رسانه‌ای هستیم. تعدادی رسانه پراکنده در کشور داریم که هر کدام جداگانه کار کرده و متاسفانه برخی رسانه‌ها در زمین دشمن مانور می‌دهند.

 

در واقع جنگ امروز به خاطر عدم نگاه ما به رسانه به عنوان یک قدرت است. ما از رسانه به اندازه دنیا استفاده نکرده و از قدرت رسانه‌ای بهره نگرفتیم.

 

 

- با توجه به اختلافات رسانه‌ای بین رسانه‌های معاند فارسی زبان خارج از کشور طی چند روز اخیر و تقابل آنان با یکدیگر، علت این امر را در چه می‌دانید؟

 

تلاش‌های اطلاعاتی ما در این زمینه موثر بوده و توانستیم تا حدودی با آگاهی بخشی رسانه‌ای و مقابله با شایعه پراکنی‌ها بین آنها اختلاف ایجاد کنیم.  از سوی دیگر باید به این نکته توجه کنیم که این رسانه‌ها خود نیز به دنبال ایجاد فضایی برای اختلاف بودند، چراکه یکپارچگی و وحدت بین رسانه‌های دشمن در کنار سلبریتی‌ها، غرب گراها و سایرین، برایشان خوشایند نیست. به عبارتی یک نوع جنگ زرگری است تا افکار دنیا را از این تصور که آنها یکدست و هماهنگ با هم حرکت کرده و وحدت فکری دارند، دور کنند. آنها به دنبال این هستند تا نشان دهند که ما با هم نبوده و همه افکار و اقداماتمان تحت کنترل نیست.

 

رسانه بی بی سی مدعی شده ما گزارش روایات می‌کنیم و نه تحلیل و در جریانات ایران روایت‌گر بودیم اما رسانه ایران اینترنشنال تحلیل می‌کند. این اختلاف‌ها هدایت شده است و نباید ما را فریب دهد.

کد خبر 1232272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha