دانش‌آموزانی که در مسجد  زندگی را مشق می‌کنند

مدرسه مسجدمحور فائق در کنار‌آموزش دروس مرسوم، با ابتکاراتی همچون آموزش کار و پیشه، فعالیت‌های اردویی و ورزشی فرصت تمرین زندگی را برای دانش‌آموزان فراهم کرده‌است؛ این تجربه موفق از سوی بسیاری از مساجد و والدین با استقبال مواجه شده‌است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، طرح «مدرسه در مسجد» از طرح های ابتکاریِ نوپا است که در دوران شیوع کرونا اجرا شد و توانسته اتفاقات مبارکی را در همین مدت کوتاه همچون انس کودکان و نوجوانان با مسجد، رقم بزند؛ مسجد فائق (واقع در تهران، خیابان ۱۷ شهریور، خیابان شهید فیاض‌بخش) از نمونه های موفق در اجرا این طرح است. از این رو، مروری داریم بر آنکه در طرح مدرسه در مسجد در این خانه‌خدا در حال جریان است.

 

گزارش تصویری اجرای این طرح در مسجد فائق را اینجا ببینید.

 

«حیدر متوسلی» درباره اصل و اساس طرح «مدرسه در مسجد» در کشور، اظهار کرد: شکلگیری این طرح پس از توصیه مقام معظم رهبری و بسیاری از بزرگان و دلسوزان نظام جمهوری اسلامی درباره وضعیت آموزش و پرورش در کشور در نقاط مختلف کشور و به اسم طرح مدرسه‌ مسجدمحور آغاز شد.

 

مدیر مدرسه مسجدمحور فائق افزود: مقام معظم رهبری در سند تحول آموزش و پرورش بر این نکات تاکید کردند: نیاز آموزش و پرورش به نوسازی، خارج کردن نظام آموزشی از روند تقلیدی، نیاز به یک برنامه جامع و برنامه‌ریزی عملیاتی.

 

 

 

 

مشکل بزرگ نظام آموزش و پرورش کشور

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات در ساختار آموزش و پرورش ما این است که برنامه واحد برای تمام مدارس در نقاط مختلف کشور اجرا می شود، که قطعا درست نیست. آموزش و پرورش در زمینه مسئولیت محوله به هر دلیلی موفق نبوده که بی توجهی به مشخصات بومی و محلی و اقلیمی از مهم ترین نقاط ضعف آن است.

 

متوسلی اضافه کرد: تحول بنیادین در آموزش و پرورش باید رخ دهد و به این معنا است که طی آن باید زیر نظام ها یعنی والدین و مربیان و معلمان به گونه ای دیگر فکر کنند و والدین در ساختار آموزشی و پرورشی فعال تر شوند. نظام مالی، نظام ارزشیابی و برنامه آموزشی باید به طور کامل اصلاح شوند.

 

 

 

 

تحول بنیادین آموزش و پرورش نیازمند تغییر در مدل فکر کردن اولیا است

وی افزود: وقتی از تحول بنیادین سخن می گوییم صرفا منظور ما تغییر محتوا و اضافه یا کم شدن چند واحد درسی نیست بلکه حتی مدل فکر کردن اولیای دانش آموزان باید تغییر کند. وقتی مدل فکر کردن پدران و مادران و دبیران و مدیران و حتی خود دانش آموز تغییر کند، منشا تحولات بزرگی می شود.

 

مدیر مدرسه مسجدمحور فائق تاکید کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، شش ساحت رشدی مطرح شده است که برای تحقق اینها اولیا در مدرسه باید نقش پر رنگ تری ایفا کنند. مسجد جایی است که می تواند زمینه ساز پر رنگ تر شدن این نقش باشد.

 

وی ادامه داد: بسیاری از امور پروشی مدرسه باید به والدین محول شود زیرا اصولا کار پرورش دانش آموزان با پدران و مادران آنان است و مربیان و معلمان در زمینه نقش کمکی دارند. با توجه به اینکه پدران و مادران دانش آموزانی که در مدارس مسجدمحور ثبت نام و تحصیل می کنند، اهل مسجد هستند بنابراین با انگیزه و رغبت بیشتری نیز در کارهای پرورشی مدرسه مشارکت می کنند.

 

 

 

 

چهار قالب مهم در تحول آموزش و پرورش

متوسلی در ادامه گفت: برای این موضوع یعنی فعال تر شدن والدین در امر آموزش و پرورش باید به چهار مدل اجرایی و قالب اساسی اشاره کنم. قالب اول اجرای طرح دروس نظری است، یعنی علوم قرآنی، احکام شرعی، معارف دینی و دروس رایجی که در مدارس تدریس می شوند. آموزش در این موضوعات باید به شکل نوین ارائه شود به طوری که به کار دانش آموزان در زندگی امروز و فردا بیاید.

 

وی اضافه کرد: قالب دوم کار و پیشه است به این معنا که دانش آموزان باید با انجام کارهای عملی به صورت مشخص برای شروع یک کار آماده شوند. برگزاری سرودهای میدانی و همراه با مخاطبان بسیار، اجرای نمایش روی استیج های بزرگ و هرگونه کار و فعالیت در صحنه عمل.

 

 

 

مدیر مدرسه مسجدمحور فائق تاکید کرد: قالب سوم اجرای این طرح، فعالیت های اردویی است که باید متنوع باشد. اصولا این کارها بسیار انسان‌ساز است. فرض کنید دانش آموزان به یک باغ بروند و در آنجا میوه بچینند، به این صورت به صورت کاملا عملی و ملموس، با فضای باغ، میوه چینی، چینش و بار زدن میوه ها، انبارداری، دپوی میوه ها، و بسیاری از فعالیت های باغداری آشنا می شوند. قطعاً چنین دانش آموزانی خیلی زود یاد می گیرد که کار کردن چه ویژگی هایی دارد. علاوه بر این، این اردوها همکاری و هم افزایی با گروه همسالان را نیز به آنها یاد می دهد.

 

 

 

 

وی ابراز کرد: قالب چهارم در تحول بنیادین آموزش و پرورش، فعالیت های ورزشی است که ما هم ورزش هایی همچون فوتسال و والیبال و فوتبال و هم ورزش هایی همچون کوهنوردی و شنا را دنبال می کنیم.

 

متوسلی اضافه کرد: طرح بزرگ مدرسه مسجدمحور که اکنون دارای ساختار بسیار منسجم در کشور است و دبیرخانه و شورای مرکزی و هیئت نظارت دارد، توسط دکتر دیلم و در شهر قم مدیریت می شود. در تهران نیز در حال حاضر 28 مدرسه در مسجد داریم که دو نمونه آن در مسجد المهدی (عج) خیابان دیالمه و مسجد فائق خیابان فیاض بخش تهران است.

 

آموزش و پروش مدارس مسجدمحور، پیوسته و مستمر است

وی درباره کیفیت اجرای این طرح در مسجد فائق بیان کرد: اکنون ۱۹ دانش آموز در مدرسه در مسجد فائق با حضور دو مربی (من و سیدحسین موسوی) مشغول تحصیل هستند. دوره کار در این مدرسه همچون سایر مدارس واقع در مساجد، ۱۲ ماهه است به این معنا که اصولا چیزی به نام مقطع تحصیلی نداریم. آموزش و پرورش نمی شود که قطع شود. در واقع ما ظرفیتی را اعلام می کنیم و به محض تکمیل این ظرفیت، کار شروع می شود بنابراین ممکن است دانش آموزی در آذر ماه به این مدرسه اضافه شود.

 

مدیر مدرسه مسجدمحور فائق تصریح کرد: هزینه این مدرسه در مسجد فائق، که دوره پیوسته ۱۲ ماهه و بدون توقف است، یک میلیون تومان در هر ماه است، البته با کسانی که توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند، مدارا می شود.

 

وی در ادامه گفت: ما کاملا از ظرفیت و توانایی و مهارت های پدران در برگزاری برخی کلاس ها و مدیریت برخی از حلقه ها استفاده می کنیم. بعضاً تعدادی مربی جهادی نیز به ما کمک می کنند. میزان علاقمندی به مشارکت در برگزاری کلاس ها به گونه ای است که گاهی صف طولانی از پدران و مربیان جهادی داریم که نمی دانیم نوبت به کدام یک از آنان در برگزاری کلاس ها و مدیریت حلقه ها می رسد.

 

 

 

 

متوسلی اضافه کرد: نکته بسیار مهمی که از همین فرصت لازم می دارم تذکر دهم این است که به هیچ وجه روش و محتوا و شیوه ای که در مدرسه در مسجد فائق اجرا می شود نمی تواند به صورت کامل و در واقع نباید به صورت کامل و بدون تغییر در مدرسه در مسجد المهدی (عج) اجرا شود. یعنی این دو مسجد که در فاصله کوتاهی از هم واقع شده اند هم باید روش های منحصر به فرد خود را اجرا کنند.

 

وی ادامه داد: تقاضای بسیار به ما برای اجرای این روش آموزش و پروش در مساجد سایر نقاط تهران و حتی کشور می شود و ما به همه متقاضیان اعلام کرده ایم که می توانند روش مدیریت کلاس ها در مسجد فائق را مشاهده کنند و ما همه تجربیات و دانش اندوخته خود را در اختیار شما قرار می دهیم اما باید از ظرفیت نیروهای هر محله در مدیریت یک مدرسه در مسجد استفاده شود.

 

استقبال از طرح مدرسه در مسجد از اختیاریه تا مقداد

مدیر مدرسه مسجد محور فائق گفت: طی یک هفته گذشته از سه مسجد در مناطق اختیاریه و شهرک شهید محلاتی و خیابان مقداد درخواست اجرای روش مدرسه در مسجد فائق را داشتیم که به آنان نیز تاکید شد که باید دبیران و مربیانی که با شهروندان آن محلات بزرگ شده اند و آشنا هستند برای اجرای این نوع از روش آموزشی و پرورشی در این مساجد استفاده کنید.

 

وی افزود: اگر ما موفق شده ایم مهم ترین دلیل آن است که روش منحصر به فردی در ارائه آموزش و پرورش را برای دانش آموزان خیابان ایران به کار برده ایم. مدرسه جایی برای تمرین زندگی است که این تمرین باید مطابق با مشخصات هر محله و هر منطقه و هر اقلیمی باشد. متاسفانه در نظام آموزش و پرورش ما همه کشور و دانش آموزان سراسر کشور یکسان دیده شده اند و از روش یکسان و مشابهی استفاده می شود.

 

 

 

متوسلی در ادامه ابراز کرد: ما در کشور هزاران هیئت مذهبی داریم که هر کدام روش خاص خود را دنبال می کند و هیچ سازمانی در کشور به مدیران هیئت ها دستورالعمل ثابت و یکسانی را دیکته نمی کند. همین رویکرد باید در ساختار آموزش و پرورش ما دنبال شود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه مدرسه در مسجد فائق با استقبال خوبی از سوی مردم همراه شده است، گفت: کار این مدرسه از مرداد ماه ۱۳۹۹ شروع شد یعنی درست زمانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا مدارس تعطیل بودند. وقتی موضوع آموزش و پرورش باید دائمی و پیوسته باشد، تعطیلی معنا ندارد.

 

اجرای سرود در آستانه رقابت های جام جهانی فوتبال

مدیر مدرسه مسجد محور فائق گفت: دانش آموزان این مدرسه در اجرای سرود نیز فعال هستند آخرین اجرای آنها که از صداوسیما نیز پخش شد درباره وحدت ملی و در آستانه آغاز مسابقات فوتبال جام جهانی بود. تلاش ما این است که در مدرسه مسجدمحور دانش آموزان از وقایع روز مطلع باشند و به موقع و بجا موضع بگیرند.

 

 

 

 

وی درباره سایر دستاوردها و موفقیت های مدرسه در مسجد فائق، گفت: دانش آموزان این مدرسه به مناسبت عید غدیر به مدت پنج شب در برج میلاد و در جمع بسیاری از وزیران و مدیران و مسئولان کشور سرود اجرا کردند.

 

متوسلی در پایان خاطرنشان کرد: مهمترین دستاورد مدرسه در مسجد فائق تمرین زندگی کردن است به این معنا که قاطعانه می توانیم ادعا کنیم که دانش آموزان این مدرسه همچون سایر مدارس مشابه، از آمادگی کاملی برای شروع یک کار و کسب درآمد تا داشتن بهترین روش ارتباط گیری با گروه های هم سال و بزرگ تر و کوچک تر برخوردار می شوند.

 

کد خبر 1232283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha