باز تولید بی‌سوادی علت عدم ریشه کنی کامل بی‌سوادی است

کرمی‌نیاز با طرح این سئوال که به رغم تداوم نهضت سوادآموزی، علت عدم ریشه کنی کامل بی‌سوادی در چیست؟، باز تولید بی‌سوادی را یکی از مهم‌ترین این علل عنوان کرد.

غلامعلی کرمی‌نیاز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان به تعریف سواد از منظر صاحبنظران پرداخت و با بیان اینکه باسواد کسی است که توانایی یادگیری، باز یادگیری و یادگیری زدایی داشته باشد، اظهار کرد: اگر ما معلمان باز یادگیری نداشته باشیم، نمی‌توانیم اهداف ترسیم شده را محقق کنیم.
 

 

سرپرست معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه رسالت ما در باسوادی  این نیست که صرفاً افراد سواد خواندن و نوشتن را داشته باشند، تصریح کرد: باز کردن دریچه‌ای به روی سوادآموزان، باز یادگیری و یادگیری‌زدایی از مهم اهداف ما است که در دوره‌های سوادآموزی مستتر است.

 

 

وی با اشاره به اهمیت سوادآموزی و سابقه فعالیت آموزش بزرگسالان در جهان و ایران، گفت: علیرغم آغاز آموزش سواد به بزرگسالان در ایران از سال ۱۳۱۵ با عنوان اکابر و..، قبل از انقلاب اقدام چشم گیری در این خصوص صورت نگرفت.

 

 

کرمی‌نیاز افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تشکیل نهضت، در زمینه باسوادی افراد و ریشه کنی بی‌سوادی در سطح جامعه، گام‌های بلندی بر داشته شد که در مقایسه با خیلی از کشورها، اقدامات انجام شده، بسیار قابل توجه و مطلوب است.

 

 

وی با طرح این سئوال که به رغم تداوم نهضت سوادآموزی، علت عدم ریشه کنی کامل بی‌سوادی در چیست؟، باز تولید بی‌سوادی را یکی از مهم‌ترین این علل عنوان کرد.

 

 

معاون آموزش ابتدایی و سرپرست معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش کردستان در بخش دیگری از سخنان خود، از پوشش ۹۸.۸ درصدی دانش‌آموزان دوره ابتدایی استان خبر داد و با بیان اینکه کردستان در این شاخص جزو استان‌های برتر کشور است، گفت: تعدادی از دانش‌آموزان لازم التعلیم، به دلیل عدم برخورداری از شرایط لازم، وارد چرخه آموزش نمی‌شوند و همین موضوع باعث باز تولید بی سوادی می شود.

 

 وی در ادامه تاکید کرد: برای ریشه کنی کامل بی سوادی باید دو کار اساسی انجام بدهیم، اول اینکه آموزش و پرورش، امکان دسترسی همگان برای آموزش را فراهم نماید، که در این راستا آموزش و پرورش استان برای مدارس دارای دانش‌آموزان کم، حتی با یک نفر دانش‌آموز، به جهت جلو گیری از گسترش بی سوادی ،معلم اختصاص داده است.

 

کرمی نیاز اعلام کرد: دومین اقدام لازم برای ریشه کنی بی‌سوادی، ارتقاء کیفیت آموزش است که در این راستا نیز اقداماتی انجام و در دست پیگیری است.

 

 

سرپرست معاونت سوادآموزی استان کردستان همچنین به تشریح و تبیین برنامه‌های سواد آموزی استان در سال جاری پرداخت و از اهتمام و تلاش مسئولان قبلی و دست‌اندرکاران این حوزه در راستای عملیاتی نمودن برنامه‌ها تقدیر کرد.

 

 

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق و اجرای دقیق، سریع و کیفی برنامه‌ها باید تفاهم و گفتمان مشترک داشته باشیم. به تشریح شیوه نامه راهبری و مدیریت برنامه‌های سواد‌آموزی استان پرداخت و گفت: این برنامه‌ها در ۹ گام و مرحله با رویکرد‌های اولویت‌دار پیگیری می‌شود.

 

 

کرمی نیاز شتاب بخشی به ریشه کنی بی‌سوادی در گروه هدف را یکی از مهم‌ترین اقدامات بر شمرد و با بیان اینکه عدالت آموزشی یکی از برنامه‌های محوری وزارت است، از تشکیل قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در راستای عدالت آموزشی برنامه‌هایی در دست پیگیری قرار دارد.

 

 

سرپرست معاونت سواد‌آموزی استان، ایجاد دسترسی آسان برای همگان و کیفیت بخشی به فعالیت‌ها را مبنای تمام اقدامات عنوان کرد و گفت: برای دستیابی بزرگسالان و سواد‌آموزان باید شرایط را فراهم و تسهیل کنیم.  

 

 

وی با تاکید بر اینکه مشکل ما در سواد آموزی، پراکندگی جمعیت است، رسالت اصلی دست‌اندرکاران این حوزه را فراهم کردن زمینه آموزش عنوان کرد.

 

 

به گفته کرمی‌نیاز استفاده از تمام پتانسیل‌ها با بهره گیری از ظرفیت شورای پشتیبانی سواد‌آموزی استان و شهرستان‌ها و مشارکت شرکای برون سازمانی، مدیریت حجم ابلاغی و پوشش سالانه در دوره‌های سواد‌آموزی، تحکیم و انتقال براساس برش شهرستان، تبلیغ و ترویج سوادآموزی، شناسایی و پالایش و جذب و ثبت نام سوادآموزان از دیگر اولویت‌های کاری است.

 

 

سرپرست معاونت سواد‌آموزی کردستان، علت عدم ریشه‌کنی کامل بی‌سوادی گفت: آموزش، ارزشیابی و نظارت بر اقدامات، مدیریت مراکز یادگیری محلی و سامانه سوادآموزی از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار این حوزه در سال جاری است.

کد خبر 1233397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha