چاپ و ترویج کتابهای مذهبی کمتر از ساخت مسجد نیست

نوروزی با بیان اینکه کتاب های مذهبی به نوعی ترویج دهنده معارف اسلام و اهل بیت (ع) هستند، گفت: شایسته است خیرین به سمت حمایت از چاپ و توزیع کتاب های مذهبی سوق پیدا کنند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگ و ادب، مریم داوری: سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ تا ۲۷ آبان با همکاری حدود 60 نهاد و سازمان با ارای برنامه های متنوع و مختلف در سراسر کشور برگزارشد. بدین بهانه گفتگویی با «دکتر مجیدرضا نوروزی»، نویسنده، مترجم و پژوهشگر ترتیب دادیم. عضویت در انجمن خیرین قرآنی،مدیر مسئول هفته نامه های بحرالعلوم و عطرستان و ماهنامه خانواده موفق و مدیریت خانه قرآن الرحمن در کارنامه کاری نوروزی دیده می شود. وی کتابهایی همچون داستان های شیرین نماز و اصول مدیریت اسلامی از دیدگاه قرآن و احادیث را نوشته و مجموعه دوجلدی مدیران چگونه مدیریت می کنند را ترجمه کرده است. متن گفتگو با وی بدین ترتیب است:

 

مهم ترین مشکلی که در حوزه کتاب وجود دارد، چیست؟

گران بودن کاغذ و هزینه های چاپ مشکل عمده تمام کتاب هاست. قیمت بالای کتاب باعث شده است که در این شرایط اقتصادی افراد به خصوص جوانان نتوانند از عهده هزینه کتاب برآیند.

 

توجه به کتابهای مذهبی را تا چه اندازه ضروری می دانید؟

پرورش فکر مسئله مهمی است که باید مورد توجه مسئولان و خیرین قرار بگیرد و در این زمینه سرمایه گذاری صورت گیرد. یکی از راه های پرورش فکر، کتاب های مذهبی است. جای کار در حوزه مذهبی در قالب کتاب زیاد وجود دارد. ما در برخی از موضوعات مانند غدیر کم کاری کردیم و نیاز است که در قالب های مختلف ادبی به موضوعاتی همچون غدیر پرداخته شود.

 

مسئولان برای حمایت از کتابها باید چه اقداماتی انجام دهند؟

برای ترویج کتاب و کتابخوانی خوب است که دولت یارانه ای برای کتاب های دینی و مذهبی در نظر بگیرد. دولت باید بودجه ای برای چاپ کتاب های مذهبی در نظر بگیرد تا قیمت تمام شده این کتاب ها پایین بیاید و مردم راحت تر بتوانند این کتاب ها را تهیه و مطالعه کنند. خیرین هم می توانند در این زمینه موثر واقع شوند.

 

خیرین چه کارهایی می توانند برای ترویج کتابهای مذهبی انجام دهند؟

  خیرین می توانند در چاپ کتاب های مذهبی مشارکت داشته باشند. گاهی دیده می شود که در یک خیابان یک یا چند مسجد و حسینیه وجود دارد، این بسیار خوب است. ما می توانیم در کنار آن به تهیه و چاپ کتاب های مذهبی هم بپردازیم. مسلما تهیه و انتشار چنین کتاب هایی کاری کمتر از ساخت مسجد نیست چون این کتاب های مذهبی به نوعی ترویج معارف اسلام و اهل بیت (ع) است. شایسته است که خیرین را به سمت چاپ و توزیع کتاب به خصوص کتابهای مذهبی برای کتابخانه ها سوق دهیم.

 

نویسندگانی که کتاب های مذهبی می نویسند باید نکاتی را مد نظر قرار دهند؟

این افراد باید مطالب مذهبی را به زبان ساده و روز بیان کنند و به سبک جدید بنویسند. آنها باید داستان های ثقیل عربی را به زبان ساده تبیین کند مثل شهید دکتر مطهری که با داستان راستان در واقع سبک نگارشی جدیدی ابداعی کردد. هنوز هم می توان با این شیوه نوجوانان و جوانان را با معارف دین آشنا کرد. مخاطبان بیشتری جذب می شوند. اگر کتاب ثقیل باشد، مخاطب جذب نمی شود. نویسنده ای که کتاب مذهبی می نویسد به خصوص برای گروه سنی نوجوان و جوان باید جذابیت های ادبی را لحاظ کند. در این صورت مخاطب راغب به تهیه و خواندن کتاب های مذهبی می شود. بسیار از افراد تشنه معارف اهل بیت (ع) هستند. اگر ما بتوانیم کتاب های روان و سلیسی در دسترس آنها قرار دهیم، این افراد جذب کتاب و کتابخوانی می شوند. از طرفی کتاب ها هم با رکود مواجه نمی شود. دیده شده که گاهی کتاب مذهبی به چاپ رسیده اما به دلیل سنگین بودن مطلب یا قیمت بالا فروش چندانی نداشته است.البته جذابیت های ظاهری هم مساله مهمی است که باید مورد توجه نویسندگان قرار گیرد.

 

اشاره کردید به جذابیت های ظاهری کتاب، در این زمینه چه نکاتی باید مورد توجه قرار گیرد؟

استفاده از تصویرهای جذاب می تواند در جذب مخاطب موثر باشد. بر این اساس لازم است که نویسندگان تصویرگر خوبی برای کتاب های خود انتخاب کنند. هر چقدر متن ساده و تصاویر خوب و جذاب باشد، مخاطب بیشتر جذب می شود. تصاویر در کتاب مخصوص کتاب های کودک و نوجوان نیست البته در این رده سنی استفاده از تصاویر باید بیشتر باشد. برای کتاب های بزرگسال هم می توان از تصاویر در کتاب استفاده کرد، این باعث تنوع بصری می شود هم مخاطب جذب می شود و هم مطالب اثرگذارتر خواهند بود. گاهی یک تصویر از هزاران جمله اثر بیشتری دارد. اثر شکار ضامن آهو از استاد فرشچیان مصداق این حرف است. نویسندگان باید ساده نویسی را مد نظر قرار دهند، به زبان روز بنویسند و از تصاویر خوب و جذاب متناسب با گروه سنی استفاده کنند. طرح جلد مسئله بسیار مهمی در جذب مخاطب است؛ به عنوان نویسنده در این زمینه تجربه دارم. وقتی طرح جلد جذابیت داشته باشد، مخاطب حتی ممکن است بدون توجه به محتوای کتاب آن کتاب را انتخاب کند. بر این اساس لازم است که نویسندگانی که کتاب های مذهبی می نویسند به موضوع طرح جلد کتاب اهمیت بدهند. گاهی یک کتاب جذابیت ندارد اما مخاطب آن را به خاطر ظاهر انتخاب می کند. جذابیت بصری در انتخاب کتاب امری تاثیرگذار است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. به هر حال یک طرح جلد زیبا باعث خودنمایی و در نهایت انتخاب کتاب می شود.عنوان کتاب نیز در جذابیت و میزان فروش آن بسیار موثر است. باید عنوانی برای کتاب انتخاب شود که در عین حال که معرف متن و محتوای کتاب باشد، جذاب هم باشد. این جذابیت می تواند باعث انتخاب کتاب از سوی خریداران شود و در فروش کتاب امری تاثیرگذار باشد.

 

 

کد خبر 1233715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha