خبرها درجنگ رسانه مثابه گلوله‌های تفنگ هستند

صف آرایی دشمنان نظام اسلامی با ابزار رسانه امروز بیشتر از جنگ مسلحانه در ایام دفاع مقدس بروز و ظهور داردکه لازمه خروج این جنگ استفاده از همه ظرفیت هنر و رسانه جبهه انقلاب است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از سمنان، عصمت سالار:

 

امروز با قدرت گرفتن فضای مجازی خاکریزهای فرهنگی در تمامی خانه ها آماده هجوم به باورها و اعتقادات ما هستند و در این میان مسلح شدن به سواد رسانه ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

امروز دشمن وارد جنگ اعتقادی و معنوی با ما شده و به دنبال سست کردن باورها و اعتقادات جوانان ماست. در این شرایط رسانه‌ها می توانند با عمق بخشی به تفکر انقلابی و بصیرت افزایی نقش مهمی دراین مبارزه ایفا کنند.

 

بی شک آسیب های عرصه فرهنگ، عمیق تر و دامنه دار تر از سایر عرصه ها است؛ از این رو شناخت آسیب های این عرصه و بررسی راه کارهای مقابله با هجمه دشمن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این زمینه با هاشم مشیری مدیر کانون غرهنگی هنری مصلی سمنان به گفتگو نشستیم:

 

هاشم مشیری جوان فعال درعرصه رسانه وفضای مجازی است ودرحال حاضر در کنار کار خود در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان سمنان بیش از۱۴سال است در عرصه مجازی واینترنت فعالیت های چشمگیری داشته است وهمچنین به عنوان مدیر کانون فرهنگی هنری مصلی سمنان نیز مشغول فعالیت می باشد.

 

 

 

 

تعریف خود رااز جنگ رسانه ای بیان کنید؟

 

استفاده از رسانه ها برای تضعیف کشور هدف و بهره گیری از توان و ظرفیت رسانه ها،اعم از نوشتاری، دیداری و شنیداری و به کارگیری اصول تبلیغات و عملیات روانی به منظور کسب منافع را جنگ رسانه ای می گویند.

 

جنگ رسانه‌ای اقدامی است که با همکاری و هماهنگی کامل  بخش‌های سیاسی، اطلاعاتی، امنیتی، رسانه‌ای و عملیات روانی و تبلیغی یک کشور صوت می گیرد وهرچه این هماهنگی بیشتر و بهتر باشد موفقیت جنگ رسانه ای نیز بیشتر خواهد شد.

 

در جنگ رسانه ای خبرها به مثابه گلوله های تفنگ بوده ولی بسیار کم هزینه تر .به عبارتی دیگر متقاعد ساختن افراد جهت تغییر رفتار و تمایل وی به خود، بسیار به صرفه تر از  کشتن است.

 

جنگ رسانه ای، تلاطم دار بوده و در گوشی ها، صفحات روزنامه ها و میکروفن رادیوها، صفحات مونیتورها و تلویزیون ها و عدسی دوربین ها، جریان دارد.

 

 

با توجه به اینکه امروزه در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه فرهنگ با تهاجم شدید دشمن مواجه هستیم، ارزیابی شما از صحنه هجوم دشمن چیست؟

 

یادآور می شوم که دشمن ما بیدار است و با محاسبه کار می کند، از امکانات فراوانی هم چه از جهت مالی و چه از جهات دیگر برخوردار است. پس در این جنگ ناجوان مردانه ای که دشمن علیه فرهنگ و جوانان ما راه انداخته چاره ای جز دفاع و محافظت از فرهنگ و ارزش ها نداریم.

 

رسانه ها از کاربردترین ابزارهای فرهنگی برای غلبه برفکرواندیشه مخاطبان به شمار می روند وبسياري از كارشناسان معتقدند با توجه به گستردگي و در هم تنیدگی دنياي ارتباطات، امروزه با جنگ رسانه ای، به عنوان یکی از ابعاد جنگ نرم نيز روبه رویيم؛ در این راه وظیفه رسانه های ما چندین برابر می شود چرا که ماهواره ها با شبکه های متعدد و متنوع، سعی در تغییر ذائقه مردم دارند که اگر هوشیار نباشیم این تاثیر و صدمه اش بسیار جبران ناپذیر خواهد بود.

 

لازمه خروج از نابرابری در جنگ نامتوازنی که الان در عرصه فرنگی وجود دارد، برخورداری از همه ظرفیت هنر و رسانه جبهه انقلاب است.

 

باید به فضای مجازی به عنوان انعکاس دهنده تولیدات هنری و رسانه‌ای توجه ویژه کنیم و باید برای اثرگذاری مطلوب به ابزارهای تأثیرگذار در این فضا مسلح شویم.

 

در چنین شرایطی ما نیز باید از همان جهتی که دشمن اقدام می کند مقابله کنیم. امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: رُدَّ الحَجَر مِن حَیثُ جاء؛ یعنی سنگ را برگردانید از هر طرف که آمد.

 

طبق این فرمایش، دشمن از هر طرف که سنگ زده باید از همان طرف با آن مقابله کرد، طبیعتا وقتی دشمن از طریق رسانه هجوم آورده پاسخش هم باید از همین طریق داده شود. رسانه های ما باید تمامی فعالیت های آنان را رصد کنند و به عنوان پدافند از همان نقطه‌ای که آنان تمرکز کردند ضد ضربه را وارد کنند.

 

این کار نیازمند محاسبات دقیق و اقدام به موقع است چراکه تاخیر در اقدام به موقع موجب از دست رفتن تاثیر آن عملکرد می شود. بنابراین رسانه ها در جنگ فعلی که جنگ فرهنگ هاست نقش اساسی را ایفا می کنند.

 

سلاح و تجهیزات جنگ های رسانه ای ابزارهایی چون رادیو، تلویزیون، اینترنت، ماهواره، خبرگزاری‌ها، دوربین‌ها، کاغذ و قلم و دستگاه‌های چاپ و نشر می‌باشد.

 

 

 

 

چه افراد و تشکل هایی هدف جنگ رسانه ای هستند؟

 

با توجه به اینکه در جنگ نرم از ابزارهای رسانه ای، فرهنگی و علمی استفاده می شود پوشش آن برای طبقات مختلف بیشتر و متفاوت تر است.

 

جنگ رسانه ای می تواند توده های مردم را تحت تأثیر قرار بدهد. به طور کلی  افراد مورد نظر جنگ های نرم وابسته به هدف جنگ های نرم نیستند بلکه به دلیل اینکه در جنگ نرم ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد در نتیجه افراد بیشتری درگیر می شوند اما در جنگ سخت که تنها ابزار مورد استفاده ابزار نظامی است تنها گروه های نظامی (و در موارد معدودی غیر نظامیان) در طرف مقابله قرارمی گیرند.

 

 

برای مصونیت بخشی خانواده ها در مقابل هجمه فرهنگی دشمن چه باید کرد؟

 

بهترین راهکار برای مقابله با تهاجم دشمن از نظر بنده این است که تلاش کنیم در عرصه هنر خود را تقویت کنیم و برنامه های جذاب تر و بهتری را که متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی است را در قالب های متنوع ارائه دهیم؛ همچنین باید ریشه ها و منابع ترویج فساد در داخل و خارج شناسایی شده و قطع  شوند.

 

همچنین باید کار فرهنگی در خانواده از دوران حضور فرزندان در خانه باید آغاز شودو، والدین باید در رابطه با تربیت فرزندان خود حساس باشند؛ به این معنا که باید برنامه ای داشته باشند که فرزندان همزمان با تحصیلاتشان با مهارت های زندگی آشنا شوند.

 

با توجه به اینکه امروز جنگ نابرابر رسانه‌ای علیه نظام و آرمان‌های انقلاب اسلامی شکل گرفته و در این جنگ نابرابر، دشمن با ابزار رسانه صف‌آرایی کرده وبرای تأثیرگذاری با تمام ظرفیت علمی، هنری و رسانه‌ای خود وارد میدان شده است باید تولید محتوای عمیق و اثربخش که مهمات جنگ فرهنگی است، روز به روز تخصصی‌تر شود در اختیار فعالان فرهنگی و کسانی که دارند در وسط میدان می‌جنگند، قرار بگیرد.

 

 

به نظر شما که یک فعال فضای مجازی هستید نقش وکارکردهای شبکه های اجتماعی در جنگ رسانه ای چیست؟

 

یکی از مهمترین ابزارهای جنگ رسانه ای دشمن استفاده از شبکه های اجتماعی است وامکان سلب حاکمیت سیاسی، امنیتی، اقتصادی و قضائی کشور بر شهروندان، امکان استفاده گروه‌های تروریستی، معاند و ضد انقلاب از پوشش امنیتی شبکه‌های اجتماعی جهت راهبری عملیات‌های میدانی، امکان راهبری افکار عمومی و تغییر هویت و ارزش‌های جامعه اسلامی ایرانی، امکان ترویج مفاسد اخلاقی، الگوهای مصرف، ترویج سبک زندگی غربی، امکان اختلال در فرایند اطلاع‌رسانی عمومی و رسمی کشور با انتشار اخبار کذب، محرمانه و ... امکان پیاده‌سازی عملیات‌های روانی، ترویج یاس و ناکارآمدی نظام در سطح عموم جامعه، مکان راهبری و مدیریت شورش‌های شهری و امکان تشدید درگیری‌های قومی، اختلافات استانی بر سر مسائلی همچون آب و ... با نفوذ خبری را می توان از جمله کارکردهای شبکه های اجتماعی در جنگ رسانه ای برشمرد.

 

برخی از مهمترین اقداماتی که دشمن در جنگ رسانه ای علیه نظام جمهوری اسلامی انجام داده می توان به ارائه تصویری سیاه و نامطلوب از کشور و اداره آن در اذهان مردم با استفاده از تکنیک های رسانه ای و تاکتیک های اقناع سازی، تخریب و ترور شخصیت چهره‌های موجه و دلسوز کشور با انواع و اقسام تهمت‌ها و برچسب‌ها، تحریف گذشته با هدف پشیمان‌سازی ملت از انقلاب علیه حکومت فاسد پهلوی اشاره کرد.

 

اختلاف‌افکنی و قرار دادن گروه‌های مختلف از مردم در مقابل نظام و نهادهای انقلابی، زمینه‌سازی برای نافرمانی های مدنی و ایجاد آشوب و شورش، ارائه راه‌حل‌های منحرف کننده در قالب راه‌های میانبر و سهل‌الوصول به نخبگان و افراد نفوذی خود، به منظور منحرف کردن مسیر انقلاب و کشور را می توان از دیگر اقدامات دشمن در جنگ رسانه ای علیه مردم ایران دانست.

 

 

راه‌کارهای مقابله با جنگ رسانه ای دشمن را بیان کنید؟

 

آگاه سازی عمومی و اطلاع رسانی به مردم در قالب فیلم سینمایی، مقاله، مستند، مصاحبه و... رصد طرح‌ها و عملکرد دشمنان داخلی و خارجی در جنگ رسانه ای از طریق شناسایی عوامل و امکانات داخلی و منطقه‌ای مرتبط و امکانات و تجهیزات مورد نیاز، آموزش، توجیه و تربیت متخصصان مورد نیاز جهت مقابله با جنگ رسانه‌ای، برگزاری همایش ها، نشست‌های تخصصی و هم‌اندیشی، جهت شناسایی ومقابله با جنگ رسانه‌ای، بهره‌گیری از فناوری برتر رسانه‌ای و امکانات نوین ارتباطی در جهت مقابله با جنگ رسانه‌ای را می توان به عنوان برخی از راهکارهای مقابله با جنگ رسانه ای دشمن برشمرد.

 

برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت در خصوص مقابله با جنگ رسانه‌ای نظام سلطه و اجرای جنگ رسانه‌ای متقابل، ترویج فرهنگ گفت و گو در بین اقشار مختلف جامعه، افزایش سواد رسانه ای و فعال سازی فرهنگ پرسش‌گری و پاسخگویی محققانه، اطلاع‌رسانی شفاف ، مستند و بیطرفانه، عملیات روانی رسانه ای و متقابل و حملات رسانه ای آفندی نیز از دیگر راهکارهای مقابله با جنگ رسانه ای دشمن هستند.

 

 

 

 

درخصوص فعالیت خود در عرصه فضای مجازی وکانون فرهنگی هنری مساجد بگویید:

 

با توجه به اینکه دشمنان انقلاب اسلامی عرصه تبلیغی گسترده‌ای را به ویژه در فضای مجازی با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در اختیار گرفته اند تا سخن باطل خود را با هدف شبهه افکنی، تغییر باورهای مردم در بخشهای مختلف دینی، اخلاقی، سیاسی و اجتماعی منتقل کند ما می توانیم با بهروری درست از شبکه های فضای مجازی واینترنت بعنوان یک ابزار بسیار قوی در راستای تبلیغ وگسترش اعتقادات وآموزه های دینی استفاده کنیم .

 

بایدجریان سازی های فرهنگی، جایگزین کردن ارزش ها، تغییر ذائقه، نوع نگاه و دیدگاه ها، ایجاد نیازها و خواسته های جدید متناسب با عصر تکنولوژی، تغییر ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی از جمله اهداف و برنامه های فضای مجازی مورد توجه ویژه باشد.

 

کانون فرهنگی هنری مصلی سمنان با مشارکت وهمکاری با مرکز فضای مجازی قافله سمنان سعی کرده دربستر فضای مجازی به مناسبت های مختلف مذهبی، ملی فعالیتهایی از قبیلراه اندازی پویش، ساخت کلیپ با گوشی همراه،ساخت فیلم کوتاه،پاکدست، موشن گرافی،طراحی پوستر، ساخت کلیپ، بارگذاری مطالب مذهبی ودینی ،تولید نماآهنگ و ... راانجام دهدو به سمتی حرکت کند که فعالیت های مجازی در مساجد رونق بگیرد.

 

تربیت جوانان وکادرسازی دربحث رسانه وفضای مجازی از برنامه های کانون فرهنگی هنری مصلی سمنان و مرکز فضای مجازی قافله سمنان می باشد که در این دوره های آموزشی به مدت چهار تا پنج سال بچه ها با ما همراه هستند چراکه کار تشکیلاتی باید بصورت مداوم واصولی انجام شود وکارهای بلند مدت وتربیت نیرو برای مقابله با هجمه های دشمنان درهر زمان مورد نیاز است.

 

کانون فرهنگی هنری مصلی سمنان و مرکز فضای مجازی قافله سمنان درکنار رشته های نویسندگی،فیلمبرداری،عکاسی،فتوشاپ ،تصویربرداری و کار با رایانه  اتاق های فکر با حضور جوانان را تشکیل می دهد که با توجه به اتفاقات اخیر کارهای قوی از جمله نماهنگ های سرو سرخ،ساعت عاشقی،مادرکه باشی ورمضان اتحاد با موضوع ایران وپرچم ایران وشهدا تولید واز شبکه ملی واستانی پخش شده است.

 

نشست تبیینی با موضوع سیر مطالعاتی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» نوشته رهبر معظم انقلاب در دو بخش دانش آموزی ودانشجویی با همت کانون فرهنگی هنری مصلی سمنان و مرکز فضای مجازی قافله سمنان درحال برگزاری است.

 

همچنین کانون فرهنگی هنری مصلی و مرکز فضای مجازی قافله سمنان با توجه به اینکه سرود یکی از ابزارهای هنری مهم و تاثیرگذاردر حوزه دین بوده ومی توان در قالب اجرای سرود، پیام‌ها و آرمان‌های انقلاب را به نسل نو انتقال داد اقدام به تشکیل گروه سرودنسل ظهور در بخش دختران وپسران ۶ تا ۱۵ سال کرده که شرکت درآن برای عموم علاقمندان آزاد است اعضای این گروه سرود به مناسب تهای مختلف در حال حاضر ۳۰ نفردختر و۵۰ نفر پسر عضو گروه سرود نسل ظهور هستند که سعی براین است تا پایان سال این تعدادبه ۱۰۰نفر برسد.

 

 

 

کلام پایانی؟

 

دشمنان اسلام با تلاش‌های ناموفقی که در هشت سال دفاع مقدس انجام داده‌اند، از جنگ نظامی ناامید شده‌اند و در حال حاضر در تلاش برای پیروزی در جنگ نرم هستند و ابزار و امکانات خود را به صورت کامل در این عرصه قرار داده‌اند.

 

هدف دشمن از این جنگ ایجاد محیطی مملو از یأس و ترویج نامیدی در جامعه به خصوص در میان قشر جوان است و با اقداماتی همچون سیاه‌نمایی و بزرگ‌نمایی مشکلات کشور و کم‌ارزش دانستن دستاوردهای انقلاب اسلامی سعی در آسیب زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران دارند، در حالی که ملت ایران در هر فتنه‌ای پشتیبان نظام و ولایت است.

 

تمام ابزارهای جنگ رسانه‌ای دشمن در تلاش است که مردم را از ولایت دور کند، در حالی که بصیرت بالای ملت شریف ایران این توطئه را همچون سایر توطئه‌ها خنثی می‌کند.

 

جهاد تبیین بهترین راهکار برای موفقیت در جنگ رسانه‌ای دشمن است و به این وسیله می‌توان به سوالات و ابهامات جوانانی که تحت تأثیر دشمنان اسلام قرار گرفته‌اند، پاسخ داد.

 

همان طور که دشمنان برای انجام پروژه های خود حدود یک تا دوسال زمان می گذارند وآموزش می دهند بهتر است مسئولان استانی وکشوری نیز به دنبال تربیت وکادرسازی نیروهای انقلابی باشند تا در موقع نیاز از آن بهره بگیرند.

 

کد خبر 1234085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha