مدارس حج، الگوی ایجاد فرهیختگی در روحانیون کاروان های اهل سنت

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: مدارس حج با برنامه ریزی های صورت گرفته و شوق و رغبتی که درمیان خادمان فرهنگی کاروان ها ایجاد کرده به الگوی ایجاد توانمندی در میان روحانیون کاروان های اهل سنت تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب که عصرروزیکشنبه(29 ابان ماه) در گردهمایی دبیران مدارس حج اهل سنت در تهران سخن می گفت، افزود: هر چه روحانیون کاروان ها از نظر علمی توانمند تر باشند به زائران پاسخگوترخواهند بود.
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به تغییرات روز افزون علمی در جامعه و ارتقای سطح اطلاعات اقشارمختلف مردم اظهارداشت: درذهن برخی از افراد که به زیارت خانه خدا مشرف می شوند شبهه هایی ایجاد می شود که باید به آنها پاسخ داد لذا روحانیون کاروان ها باید برای رشد و پیشرفت علمی خود تلاش کنند و به این مهم توجه داشته باشند.


وی شرایط کرونایی در سال های اخیر را یادآور شد و به برنامه ریزی های انجام شده دربعثه مقام معظم رهبری برای بررسی توانایی و صلاحیت روحانیونی که به حج مشرف می شوند، اشاره کرد و یکی از راهکارهای احراز توانایی روحانیون درابعاد علمی، مناسکی، جسمی، روحی و... برای اداره کاروان ها را مصاحبه عنوان کرد .
حجت الاسلام والمسلمین نواب تصریح کرد: با توجه به هزینه های اعزام به حج تمتع و سالهای انتظار زائران و از طرفی تعطیلی دو ساله حج، باید توانائی های مختلف همه روحانیون احراز شود.


وی به راه اندازی سامانه های کتابخوانی و کتاب های الکترونیکی برای استفاده به موقع و بهتر روحانیون کاروان های حج و عتبات عالیات به معارف و دانش های مورد نیاز اشاره کرد و این اقدام را گامی سازنده در مسیر دستیابی به دانش روز دانست.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ارتباط با حج آینده به اعلام عربستان مبنی بر اینکه ۲۵ درصد زائران اعزامی به حج 1402 را افراد بالای ۶۵ تشکیل خواهند داد، اشاره کرد و گفت: البته بر طبق آیه شریفه: " مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا- استطاعت شرط وجوب حج است".
حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه هنوز برای گفتگو درباره حج آینده از هیئت های کشورهای اسلامی دعوتی بعمل نیامده است به افزایش هزینه های جنبی حج توسط کشور میزبان اشاره کرد و گفت: سازمان حج و زیارت در جهت دفاع از حقوق زائران درمکاتبات خود به طرف مقابل اعلام کرده است که برخی ازاین هزینه ها را که با عنوان خدمات مطرح می شود باید برابر درخواست کشورها انجام گیرد.

 

 


وی با اشاره به اینکه علاوه براین موارد 15 درصد نیز بر مالیات بر ارزش افزوده اضافه شده است، گفت: اینگونه اقدامات کشورمیزبان به افزایش هزینه های حج منتهی می گردد.
وی تصریح کرد: درچنین شرایطی روحانیون اعزامی به حج باید برای بهره بردن زائر از هر لحظه این سفر معنوی برنامه ریزی کنند و با تلاش بیشتر ضمن بروز کردن دانش و اطلاعات خود رسیدگی به خواسته های زائر را هرچه بیشتر مورد اهتمام قرار دهند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به شرایط و وضعیت امروز کشور اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد آنچه را که در تاریخ برای پیامبر اسلام(ص) اتفاق افتاده است امروز هم در جامعه شاهد نمونه ای از آنها هستیم.
وی افزود: هرکدام از اتفاقات تاریخ زندگی آن حضرت را می توان با وقایع امروز جامعه مقایسه کرد. یکسری حوادثی که برای پیامبراتفاق افتاد و نحوه تعامل آن حضرت با این حوادث می تواند برای زمان های دیگر الگو و اسوه باشد همانگونه که پیامبر اکرم الگو و اسوه برای دیگران بود.


سرپرست حجاج ایرانی وضعیت امروزجامعه را مشابه غزوه احزاب دانست که در آن جنگ، دشمنان جنگ ترکیبی علیه اسلام براه انداخته و پیامبر نیز این دفاع مقدس را رهبری می کردند.
وی ترکیب یاران پیامبر و گروههای مخالف آن حضرت در غزوه احزاب را یادآور شد و با اشاره به آیات سوره احزاب گفت: در اتفاقات امروز هم مردم شریف و مومن ایران چه شیعه و چه سنی در یک صف از حیثیت اسلامی کشور دفاع می کنند و در مقابل افرادی نیز هستند که مسجد، قرآن ویا پرچم امام حسین و ایران را آتش می زنند و به مدارس علمیه و مظاهر دینی حمله می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین نواب اظهار داشت: اگر بخواهید بدانید چه کسی به پیامبر نزدیک تر و چه کسی دورتر است باید به عملکردها بنگرید. فردی که به دفاع از اسلام می پردازد اگر زمان پیامبر هم بود در همان جبهه قرار می گرفت ولی فردی که درجبهه مخالفین اسلام است اگر روز عاشورا هم بود خیمه امام حسین (ع) را آتش می زد.

 

 

 


وی با بیان اینکه تاریخ درحال تکرار شدن است، افزود: فردی که از انقلاب، اسلام، رهبری و ولایت دفاع می کند اگر درجنگ احزاب هم بود همانطورکه حضرت علی (ع) در دفاع از اسلام به جنگ عمرو بن عبدود رفت او نیز این راه را برمی گزید .
سرپرست حجاج ایرانی به
نمونه هایی از برخورد اغتشاشگران با شهدای بیسجی اشاره کرد و به مقایسه گروههایی که امروز درجنگ ترکیبی علیه اسلام و نظام اسلامی مشارکت دارند، پرداخت و گفت: امروز نیز با مشرکین در قالب استکبار جهانی و غرب، صهیونیست ها و همپیمانان آنان به مانند یهود بنی قریظه، منافقین در نقش افرادی که به دشمن خدمت می کنند، شایعه سازان که در فضای مجازی شایع پردازی می کنند و افرد بی بصیرت که عمق مسایل را نمی بینند، مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه انسان در این قضایا باید جایگاه خود را بداند و اجازه ندهد دین تضعیف و دل دشمن شاد شود، بر لزوم روشنگری و بصیرت افزایی تاکید کرد و گفت: وقتی مردم بصیرت پیدا کنند مسیر را درست خواهند رفت و ما موظفیم که مسیر درست را برای مردم بیان کنیم.


وی افزود: امروز هم برخی افراد در جبهه مقابله با جنگ ترکیبی علی وار به میدان آمده و رضایت پیامبر رحمت را بدست می آورند و برخی هم رد می شوند.
بر پایه این گزارش، در این گردهمایی، حجت الاسلام والمسلمین هادی اکبری مدیر اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری با بیان انتظارت بعثه و این مدیریت ازمدارس حج، بر لزوم ارتباط بیشتر این مدارس با شورای افتای اهل سنت تاکید و تصریح کرد: با توجه به طرح هایی در حوزه خدمات هوشمند حج لازم است که رصد لازم توسط مدارس حج صورت گیرد و هر چه سریعتر با ورود به عرصه های جدید در این حوزه ، خود را مطابق با شرایط بروز کنیم.
این گزارش حاکیست، در این گردهمایی چند تن از حاضران سوالاتی را در خصوص نحوه نقل و انتقال فیش های حج در استان ها و برنامه های حج 1402 مطرح کردند و نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با بیان توضیحاتی اظهار داشت: بیش از یک میلیون و صد هزار نفر در صف اعزام به سرزمین وحی قرار دارند و مجموعه حج و زیارت تلاش دارد که سهمیه کشورمان افزایش یافته و تعداد بیشتری به سرزمین وحی مشرف شوند.
 

کد خبر 1234099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha