گزارشی از سومین همایش ملی کتاب سال بانوان در قم /تجلیل از ۷ نویسنده برگزیده کتاب در حوزه علوم اسلامی و انسانی

آیین اختتامیه سومین همایش کتاب سال بانوان با تجلیل از ۶ نویسنده برتر کتاب در حوزه علوم اسلامی و علوم انسانی و یک نویسنده در عرصه زن و خانواده به عنوان محور ویژه همایش برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیین اختتامیه سومین همایش ملی کتاب سال بانوان با حضور نمایندگانی از بیوت مراجع عظام، مسئولان حوزه های علمیه، اساتید، طلاب و پژوهشگران در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

 

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین «علی عباسی»، رئیس جامعه المصطفی العالمیه، «سیده زهره برقعی» مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، «ریحانه حقانی»، معاون پژوهش و مسئول دبیرخانه همایش کتاب سال بانوان و «مهدیه سادات مستقیمی»، دبیر علمی همایش به سخنرانی پرداختند و در پایان، برگزیدگان سومین همایش ملی کتاب سال بانوان تجلیل شدند.

 

فعالیت بانوان پژوهشگر در عرصه حقوق زنان یک عرصه تمدنی است / امروز تمدن غربی از ارائه الگوی جدید ایران بیم دارد

 

حجت‌الاسلام والمسلمین «علی عباسی» با بیان اینکه بانوان پژوهشگر نقش اصلی را در ارسال آثار در این همایش داشتند، به ارزیابی اجمالی از جایگاه زن و خانواده پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در مقایسه با آنچه تمدن غربی درباره زن و خانواده ادعا می‌کند، پرداخت و اظهار داشت: یکی از کلیدواژه‌های مهم تمدن جدید، مسئله حقوق زنان است.

 

رئیس جامعه الصطفی العالمیه با بیان اینکه تمدن غرب علیرغم مزایایی که برای بشر داشته، آسیب‌های جدی و اساسی به زندگی بشر وارد کرده است، اظهار داشت: مدعیان این تمدن چندصد سال به بهانه عمران، آبادانی و توسعه کشورهای دیگر به منابع و ثروت‌های کشورهای دیگر دست تطاول دراز کردند و منابع و ثروت‌های کشورهای مختلف را به غارت بردند.

 

وی با اشاره به استعمار آشکار تمدن غرب و با بیان اینکه بدهکارهای به بشریت، امروز طلبکارند، عنوان کرد: انقلاب اسلامی داعیه یک تمدن جدید و نگاه و گفتمان جدیدی برای بشریت دارد، امروز انقلاب اسلامی تنها داعیه دار یک نگاه جدید نسبت به روابط انسانی و بین المللی است و کانون نوری است که در کشورما روشن شده است.

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی یادآور شد: یکی از عرصه‌ها که انقلاب اسلامی با تمدن جدید حرف دارد، مسئله حقوق زن است. ما در اینجا بدهکار نیستیم و پرچم طلبکاری را در باب حقوق زن به عهده داریم.

 

وی با تصریح بر اینکه فعالیت شما بانوان در عرصه حقوق زنان یک عرصه تمدنی است، تأکید کرد: مسئله حقوق زنان یک رویکرد تمدنی است و امروز تمدن غربی از ارائه این الگوی جدید بیم دارد.

 

رئیس جامعه الصطفی العالمیه با بیان اینکه اسلام در عین حفظ کرامت بانوان، مانعی برای حضور زنان فرهیخته توانمند و نقش‌آفرین در عرصه‌های مختلف قائل نشده است، گفت: امروز جریان صهیونی ماسونی با تمام قوا و امکانات و بکارگیری همه ابزرهای خود به میدان آمده و صف آرایی کرده و طراحان و اداره کنندان تمدن غربی جدید پشت صحنه هستند، اما ما باید با سربلندی از همه این خطرات و دشمنی‌ها عبور کنیم و البته تا رسیدن به نقطه‌های مطلوب راه درازی در پیش داریم.

 

وی به موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه بانوان جامعه نسبت به پیش از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: هم اکنون، امید زندگی بانوان از 57 سال در زمان پیش از انقلاب اسلامی به 7 7 سال رسیده، امروز کاهش مرگ و میر زایمان تا 90 درصد رسیده، تحصیلات دانشگاهی خانم‌ها از 6 درصد به 56 درصد رسیده است. میزان پزشکان خانم از 600 نفر با بیش از 30  هزار نفر رسیده، پیش از انقلاب اسلامی، نویسندگان خانم 10 نفر بودند اما امروز در آمار رسمی به بیش از 9 هزار و 500 نفر رسیده اند. پیش از انقلاب اسلامی هیچ ناشر مرتبط با خواهران نداشتیم، اما امروز 840 ناشر مرتبط با خواهران وجود دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در پایان با اشاره به اینکه فرهنگسازی و ارائه دستاوردهای علمی بانوان به ویژه در عرصه گفتمان اسلامی که ضرورت تمدن جدید ما است، تصریح کرد: حضور و نقش آفرینی شما بانوان در عرصه‌های علمی بیش از پیش احساس می‌شود و دفاع عالمانه و بیان حقایق در برابر ادعای دروغین تمدن غرب، رسالت تمدنی شما بانوان است.

 

همایش کتاب سال بانوان گامی در مسیر نیل به تمدن نوین اسلامی است/ نقش کتاب در حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی

 

سرکار خانم «سیده زهره برقعی» از دیگر سخنرانان این مراسم بود که سخنان خود را در سه محور «جایگاه کتاب»، «نقش کتاب در شکل گیری تمدن نوین اسلامی» و« کتاب خوب» با محوریت بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی بیان کرد و اظهار داشت: کتاب سال بانوان قصد دارد مأمنی علمی و البته کیفی و مطابق با استانداردها و نیز زمینه ای برای تقویت پژوهش و نشر یافته‌های علمی بانوان و همه پژوهشگران عرصه زن و خانواده باشد.

 

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی در زمینه‌سازی برای حضور زنان در عرصه‌های علمی-آموزشی و اجتماعی به میزان قابل توجهی موفق بوده است، اما در عرصه علمی – پژوهشی برای «تببین نگرش اسلامی به زن و خانواده، سبک زندگی اسلامی- ایرانی و تبیین آزادی توأم با آزادگی» هنوز جای کار فراوان وجود دارد و ما نیازمند سرمایه گذاری در این زمینه‌ها هستیم.

 

 

برقعی با اشاره به ظرفیت‌های بالفعل پژوهشگران بانو و توانمندی آنان و نیز استعداهای پژوهشی بالقوه و قابل توجه در بانوان طلبه، تصریح کرد: اگر شرایط زمینه ای و تاثیرگذار در پرورش بانوان پژوهشگر فراهم شود، در عرصه‌هایی نشان دادند که پیشتاز بر برادران هستند، البته بحث بنده بحث جنسیتی نیست؛ بلکه دغدغه ما فراهم کردن شرایط عادلانه و تخصیص امکانات به طور منصفانه برای رشد و پرورش همه طلاب مستعد پژوهش برای رشد دینی و علمی کشور اسلامی‌مان است.

 

وی با اشاره به سخنان رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی درباره «نقش کتاب در حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی»، تأکید کرد: حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی، نیازمند کتاب‌های متناسب برای نیل به این تمدن است.

 

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: ما در عرصه‌های مختلف به ویژه در عرصه علوم انسانی اسلامی با سوال‌های مهمی مواجه هستیم که می‌بایست با قلمی استوار، روشمند و گویا به آنها پاسخ دهیم؛ بنابراین پژوهشگران و اهل قلم باید به سوی پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی سوق داده شوند و پژوهش‌های ما در سطوح بنیادی و کاربردی برای پاسخ بدین سوال‌ها باشد.

 

وی تصریح کرد: کتاب سال بانوان زمینه ای برای دیده شدن آثار بانوان اهل قلم و تجلیل از آثاری است که با قلمی روش‌مند، متقن و گویا به پاسخگویی به نیازهای جامعه اسلامی در تمام عرصه‌های علوم انسانی پرداخته و تبیین‌گر نگرش انقلاب اسلامی به زن، زندگی انسانی-اسلامی و آزادی  همراه با آزادگی است.

 

ارسال 288 اثر به دبیرخانه سومین همایش کتاب سال بانوان

 

خانم «ریحانه حقانی»، مسئول دبیرخانه همایش کتاب سال بانوان نیز در این همایش، عنوان کرد: این همایش فرصتی برای ورود ظرفیت‌های پژوهشی بانوان در عرصه‌های دانشی است تا بانوان پژوهشگر در این عرصه توانمندی خود را نشان دهند و جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افتخار دارد که سهم به سزای در این تحول داشته باشد.

 

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به فراخوان سومین همایش کتاب سال بانوان، افزود: در این همایش، 288 اثر در قالب تألیف، ترجمه و تصحیح و تعلیق به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد، 278 اثر تألیفی در قالب کتاب، رساله سطح چهار و دکتری و مقاله علمی پژوهشی بوده است.

 

 

وی ادامه داد: از این تعداد، 180 اثر کتاب‌های تألیفی در حوزه علوم اسلامی و علوم انسانی و عرصه زن و خانواده دریافت شد که پس از ارزیابی، 107 اثر به اررزیابی تفصیلی راه یافت و در ادامه، 35 اثر حائز رتبه بندی شدند و در نهایت 4 اثر به عنوان آثار برگزیده و سه اثر به عنوان آثار شایسته تقدیر انتخاب شدند.

 

حقانی با بیان اینکه آثار در 10 موضوع و گروه علمی مورد ارزیابی قرار گرفت، گفت: آثار در ۱۰ گروه علمی شامل اخلاق و عرفان، منطق، فلسفه و کلام، تاریخ، سیره و تراجم، تفسیر و علوم قرآن، فقه و حقوق، علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم حدیث، ادبیات و هنر و گروه زن و خانواده تقسیم بندی شدند که توسط مدیران هر گروه مورد بررسی قرار گرفتند.

 

وی با بیان اینکه بخش ویژه این همایش به موضوع «مطالعات زن و خانواده» اختصاص داشت، عنوان کرد: در بخش ویژه 36 اثر تألیفی توسط پژوهشگران خانم و آقا دریافت شد که 19 اثر به ارزیابی تفصیلی راه یافت و در نهایت، یک اثر به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد که مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

 

ورود قلم عالمانه و دانشمندانه بانوان در حیطه مطالعات زنان و جنسیت

 

«مهدیه سادات مستقیمی»، دبیر علمی همایش کتاب سال بانوان نیز از دیگر سخنرانان این همایش بود که به عرصه‌های جدی‌تر و مهم‌تری که قلم بانوان می‌تواند در آن جا مفیدتر و مؤثرتر باشد، اشاره کرد اظهار داشت: اولین عرصه ای که آن را مهم و بر همه عرصه‌ها مقدم می‌دانم، عرصه معنویت افزایی است.

 

وی با بیان اینکه ویژگی معنویت افزایی شاید در قلم بانوان بیشتر مشهود باشد، افزود: از آنجا که زنان مظهر جمال الهی هستند، در بحث معنویت افزایی بر قلم بانوان تأکید بیشتری است.

 

دبیر علمی همایش کتاب سال بانوان  در ادامه، دومین عرصه برای قلم فرسایی را بحث اسلامی سازی علوم اسلامی عنوان کرد و گفت: بسیاری از علوم انسانی بر اساس پارادایم‌های غربی تدوین شده است، در بین علوم انسانی نیز، حیطه مطالعات زنان حیطه ویژه ای است.

 

 

وی با تصریح بر اینکه ورود قلم عالمانه و دانشمندانه بانوان به حیطه مطالعات زنان و جنسیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: در این عرصه، موضوعات بسیاری روز زمین مانده و بانوان پژوهشگر می‌توانند در این عرصه ورود پیدا کنند.

 

مستقیمی در ادامه بیان داشت: سومین عرصه ای که ورود قلم‌های بانوان می‌تواند ویژگی خاصی در آن داشته باشد، بحث ساده سازی معارف است، اگر ما بتوانیم معضلات و مباحث سنگین فلسفی و معرفتی را ساده بیان کنیم و به کودکان، نوجوانان و جوانان خود انتقال دهیم، یک کار عظیم و مهم است.

 

وی اضافه کرد: عرصه چهارم که قلم بانوان می‌تواند در آنجا مهم باشد، عرصه جذاب‌سازی سخن است، اگر با رویکرد جنسیتی و نگاه تکوینی به بانوان نگاه کنیم کارکردهای قوه خیال در بانوان قوی تر است و برای به استخدام کشیدن مقام جمال پروری می‌توان از آن بهره برد.

 

دبیر علمی همایش کتاب سال بانوان اظهار داشت: یکی از عرصه‌هایی که همه قلم‌ها باید در این زمینه جدیت بیشتری داشته باشند بحث اخلاق است؛ ما با سبک و سیاق مباحث سنتی اخلاق آشنا هستیم و انواع و عرصه‌های اخلاق را می‌دانیم از جمله اخلاق عرفانی که متأسفانه در عرصه اخلاق غریب مانده است، اما بحث اخلاق کاربردی بسیار حائز اهمیت است، به این معنا که کلیات و پارادایم‌های اخلاقی را در ساحت‌ها و عرصه‌های خاص کاربردی و ناظر به مسئله ورود پیدا کنیم و تعارضات اخلاقی را پاسخگو باشیم.

 

وی با بیان اینکه جوهر قلم می‌تواند از خون شهید ارزشمندتر باشد، تصریح کرد: قلم‌ها باید در این عرصه‌ها جدی تر ورود پیداکنند و با اجتهاد مجتهدانه و با روش تفکر استدلالی حکم اخلاقیات ناظر به مسئله را در جزئیات اصطیاد کنند.

 

تجلیل از برگزیدگان سومین همایش کتاب سال بانوان

 

سومین همایش کتاب سال بانوان با تجلیل از 6 اثر برگزیده و شایسته تقدیر در حوزه علوم اسلامی و انسانی و یک اثر در عرصه زن و خانواده به کار خود پایان داد. در این همایش، «فاطمه فیاض» با ارائه کتاب «اصول و مهارت‌های شادکامی مبتنی بر آیات و روایات» در گروه علمی علوم تربیتی و روانشناسی مورد تجلیل قرار گرفت.

 

در گروه علمی فلسفه و کلام، «رقیه یوسفی سوته» با نگارش کتاب «بررسی تحلیلی نقش قوه خیال در تعالی انسان بر مبنای حکمت متعالیه» و در گروه علمی ادبیات و هنر، «مریم راهی» نویسنده کتاب «به امین بگو دوستش دارم» تجلیل شدند.

 

در گروه علمی «زن و خانواده» که محور ویژه این همایش بود، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین بستان» نویسنده کتاب «سیاست پژوهی عفاف و حجاب در ایران» مورد تجلیل قرار گرفت. همچنین در این همایش، نویسندگان سه کتاب عنوان شایسته تقدیر را کسب کردند، از جمله «ریحانه هاشمی» نویسنده کتاب «نقش زنان در تحولات صدر اسلام» در گروه علمی تاریخ و سیره، و «هدیه شریفی»  نویسنده کتاب «نیمه» و «نسرین رجب‌پور» مؤلف کتاب «بابا رجب» در گروه علمی ادبیات و هنر شایسته تقدیر شدند.

 

 

کد خبر 1236228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha