نمایش «راه پیموده نشده»؛  فضای متفاوتی از جنگ را نمایش می دهد که از کلیشه های قبلی درباره جنگ جداست

یک نمایش نامه نویس و کارگردان با بیان اینکه در نمایش «راه پیموده نشده» می خواستم فضای متفاوتی از جنگ را نمایش دهم، گفت: در نظر داشتم کار متفاوتی از جنگ انجام دهم که از کلیشه های قبلی درباره جنگ جدا باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایش «راه پیموده نشده» به نویسندگی و کارگردانی غلامحسین دولت آبادی  در بخش صحنه ای هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاترمقاومت به صحنه می رود؛ این نمایشنامه در هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاترمقاومت نیز جایزه دومین نمایشه نامه برتر را از آن خود کرده است؛ درباره تئاتر مقاومت و حضور نمایش «راه پیموده نشده» در این جشنوار با «غلامحسین دولت آبادی» نمایشنامه‌نویس، پژوهشگر، مترجم و مدرس دانشگاه در حوزه تئاتر به گفتگو نشسته ایم که  در زیر می آید:

 

 

چه انگیزهای برای پرداختن به موضوع مقاومت و جنگ دارید؟

 

من سال 99 دو کار پیرامون جنگ نوشتم چون تا آن موقع به جنگ نپرداخته بودم ، سی و چهار  روز مقاومت خرمشهر  را خودم از نزدیک دیده بودم، خرمشهر 34 روز گرفتن اش دغدغه ام بود. در نظر داشتم کار متفاوتی از جنگ انجام دهم که از کلیشه های قبلی  درباره جنگ جدا باشد. می خواستم از ابعاد متفاوتی به جنگ بپردازم.

 

چرا پرداختن به واقعیت های جنگ همیشه با مقاومت هایی روبرو می شود و کسی نمی تواند به کمال به جنگ بپردازد؟

ما سعی کردیم در چهارچوب تعیین شده به کار در زمینه جنگ بپردازیم چه در زمینه انتشار  کتاب و چه اجرا ؛ می خواهیم به کاری بپردازیم که هم دست اندرکاران  حوزه دفاع مقدس و کسانی که علاقه مند به این ژانر هستند از دیدن نمایش راضی شوند.  در واقع ما در نمایش «راه پیموده نشده» سعی کردیم فضای متفاوتی از جنگ  را در جشنواره تئاتر مقاومت نشان دهیم و گوشه ای از اتفاقات هشت سال جنگ را برای مخاطبان امروز به نمایش درآوریم.

 

آیا تاکنون در جشنواره تئاتر مقاومت شرکت داشته اید؟

 در هفدهمین دوره  جشنواره تئاتر مقاومت در بخش نمایش نامه نویسی شرکت کردم.

 

 ارزیابی تان از جایگاه جشنواره تئاتر مقاومت در تئاتر کشور چگونه است؟

جایگاه جشنواره مقاومت  جایگاه بسیار مهمی در تئاتر کشور است و بسیاری از کارگردانان از همین جشنواره پای شان به وادی هنر باز شد که من نمی خواهم اسمی از آنها ببرم. در این جشنواره همیشه گروه های مختلف کار می کنند، در واقع  بعد از جشنواره تئاتر فجر مهمترین جشنواره تئاتر مقاومت است.

نمایش «راه پیموده نشده» به موضوع جنگ می پردازد داستان در چه بستری روایت می شود؟

 داستان نمایش «راه پیموده نشده» درباره عکاسی به نام امیر است که در جنگ مجروح شده و به خانه بر می گردد، نامزد امیر به نام نسرین هم در جبهه پرستار بوده؛ او می خواسته که  آنها ازدواج کنند و امیر به جبهه نرود و زندگی کنند. البته اینها تحت تاثیر دوست عکاس شان که از آنها بزرگتر است و دارد ازدواج می کند قرار می گیرند، او آنها را تشویق می کنند که جبهه نروند و بمانند زندگی کنند. امیر، کاراکتر اصلی داستان ازدواج می کند ولی بعد از مدتی متوجه می شود که نمی تواند به زندگی خانوادگی ادامه دهد و باید به جبهه برگردد. او می گوید ایران وسط جنگ است و من نمی توانم در خانه بنشینم و از همسرش جدا می شود و  به جبهه بر می گردد.  در واقع داستان نمایش کشمکش بین  امیر و نسرین است.

 

گروه اجرایی نمایش «راه پیموده نشده»  را معرفی بفرمایید؟

کامبیر بابایی دستیار و برنامه ریز، اصغر شریعتی ،فائقه شلال وند، مرضیه غلامی بازیگران، هلیا شکری، طراح لباس، علیرضا غفارزاده، طراح صحنه ، فرزاد فره وشی،  طراح نور  و هما پورمحمد طراح پوستر این نمایش هستند.

 

 

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاترمقاومت در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی و محیطی، نمایشنامه‌نویسی، رادیوتئاتر، تله‌تئاتر و تئاتر ملل به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری سید وحید فخرموسوی از شهریور تا آذر ۱۴۰۱ و در گستره ایران و کشورهای اسلامی برگزار شده است.

کد خبر 1237094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha