هویت واحد فرهنگی عمومی برای استان البرز با محوریت تجمیع اقوام مختلف ایرانی

مولفه فرهنگ یکی از مسائل مهم اجتماعی به ویژه برای مردم استان البرز است، چرا که از مجموعه ای از اقوام مختلف ایرانی تشکیل شده اند، در این مجال تبیین هویت واحد فرهنگی عمومی برای استان البرز با محوریت تجمیع اقوام مختلف ایرانی اهمیت اساسی پیدا می کند.

خبرگزاری شبستان - البرز:

 

رهبرمعظم انقلاب می فرمایند: « ساختار فرهنگی کشور به بازسازی انقلابی؛ یعنی خردمندانه، عاقلانه و برخاسته‌ از اندیشه و حکمت نیاز دارد. این مهم در قالب نگرش فرهنگ در استان البرز که برگرفته از اقوام مختلف است و از آن به عنوان ایران کوچک نام برده می شود اهمیت اساسی دارد.

 

به واقع مولفه فرهنگ یکی از مسائل مهم اجتماعی به ویژه برای مردم استان البرز است، که تشکیل شده از مجموعه ای از اقوام مختلف ایرانی هستند، در این مجال تبیین هویت واحد فرهنگی هنری برای استان البرز با محوریت تجمیع اقوام مختلف ایرانی اهمیت اساسی پیدا می کند. 

 

از دیگر سو نقش آفرینی امیدآفرینی و اثرگذاری در مقیاس منطقه ای و ملی و آغازی بر امامت امت و مردم سالاری دینی همه جانبه در جمهوری اسلامی ایران با محوریت اصحاب فرهنگ و هنر از جمله چارچوب مهم قابل طرح است.

 

متناسب با این موضوع ضروری است در گام نخست به جریان سازی فرهنگی در استان البرز با توجه به داشته ها و ظرفیت بپردازیم. به همین منظور پای میز مصاحبه با سعید جابری انصاری، می نشینیم. 

 

به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز و عضو ستاد فهما استان البرز بفرمایید، مشکلات فرهنگ، هنری و رسانه ای استان البرز را چطور ارزیابی می فرمایید؟

 

پیش از پرداختن به مشکلات رسانه، فرهنگ و هنر این استان باید به نقش دشمن و نقش متقابل با آن پرداخت. اینکه یکی از ابزارهای جدی دشمنان انقلاب اسلام ایران، بهره مندی از رسانه است و نقطه پیکان آن نیز نوجوانان و جوانان هستند برکسی پوشیده نیست.

 

همچنین ضرورت بهره مندی از نخبگان رسانه ای و فرهنگی با هدف معرفی ابعاد مختلف اهمیت ساختار چارچوبی نظام جمهوری اسلامی در قالب جهاد تبیین ضرورت اساسی دارد.

 

استان البرز از تراکم بالای جمعیت با جغرافیای محدود استانی است. وجود اقوام مختلف و یک دست نبودن مردم این استان را از ظرفیت بهره مندی از اقوام مختلف ایران برخوردار کرده است و این مطلب که باید هویت واحد فرهنگی و هنری برای آن تعریف کرد.

 

تلاش برای حفظ هویت ملی و ارزش های دینی مردم در استان البرز با توجه به این نکته باید لحاظ شود و این در حالی است که پنج زندان بزرگ کشور در شهرستان کرج قرار دارد و ما شاهد رشد جمعیتی با توجه به این نکته در این استان هستیم.

 

نقاط قوت فرهنگی مردم استان البرز را چطور ارزیابی می فرمایید؟

 

مراکز دیدنی، تاریخی و مذهبی استان که در شهرستان نظرآباد، ساوجبلاغ و دیگر شهرستان های استان قدمتی چند صد هزار ساله دارند بخش دیگری از این ظرفیت فرهنگی است.

 

از استان البرز به عنوان استان امیران و لشکریان 10 سیدالشهداء نام برده می شود، متناسب با این مهم تاکنون کمتر به حضور اهل فرهنگ، هنر و رسانه در جبهه‌ها  پرداخته شده است برای همین یکی از ضرورت ها تدوین اطلس شهدای فرهنگ هنر و رسانه استان البرز در ثبت تاریخ  دفاع مقدس بسیار موثر است.

 

باید با جمع آوری، ثبت اطلاعات و تهیه اسناد به صورت دیجیتالی نسبت به ثبت تاریخ دفاع مقدس اقدام شود و به همین سبب انتشار این اطلس می تواند گام بزرگی برای معرفی حماسه دفاع مقدس به آیندگان است.

 

برای این منظور دبیرخانه دائمی و کمیته های تخصصی با هدف جمع آوری اطلاعات شهدای فرهنگ، هنر و رسانه راه اندازی شد. که موظف به جمع آوری اطلاعات هستند.

 

ارزیابی شما در رابطه با دور اول سفرهای استانی رئیس جمهور (با تاکید بر استان و اقدامات و مصوبات حوزه دین، فرهنگ و اندیشه) چیست؟

 

آنچه در اعتبارات فرهنگی مصوب در سفر رییس جمهور محترم به استان، ابلاغ شد، رقمی معادل 20 میلیارد تومان با هدف تکمیل مراکز فرهنگی و هنری است که از سال های گذشته همانطور نیمه کاره مانده اند.

 

بخشی از این بودجه از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین می شود. مبلغ چهار میلیارد تومان نیز برای تکمیل اعتبار خانه مطبوعات، مبلغ 16 میلیارد تومان نیز برای تکمیل کتابخانه های طالقان و ماهدشت همچنین برای تکمیل شهرک سینمایی شهر جدید هشتگر نیز مبلغی معادل 60 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

 

به نظر شما نقاط قوت سفرهای استانی دور اول رئیس جمهور در حوزه دین، فرهنگ و اندیشه چه بود؟

 

امکان فرصت موثر برای بیان مشکلات، مطالبات و دریافت اعتبار لازم برای طرح های نیمه کاره، همچنین هم اندیشی و هم افزایی برای حل مشکلات فرهنگی استان از جمله نکات موثر این دوره از سفر ریاست جمهوری به استان البرز است.

 

سخن پایانی؛ 

 

یکی از شعارهای محوری در خصوص مساجد طی سال جاری عنوان بازگشت نهضت به مساجد است؛ این مهم در حالی است که ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد را نیز شاهد هستیم که به عنوان یکی از محورهای مهم در جریان فعالیت های مسجد محور فعالیت می کنند. 

 

انتظار می رود فعالان مسجدی با توجه به جایگاه و اهمیت فعالیت پرشور فرهنگی هنری خود در نهاد مسجد، نسبت به موضوع های فرهنگی و هنری بیش از پیش تلاش های هدفمندی را با هم اندیشی از مدیر مسجد که امام مسجد است به انجام برسانند. 

 

گفتنی است، فرهنگ به معنای مجموعه ای برگرفته از اندیشه، باور، سنت، آداب و ذخیره های فکری و ذهنی یک ملت است. فرهنگ عمومی یعنی فرهنگی که اکثر جامعه بدون اجبار آن را بپذیرند و مناسبتات و روابط آن را میان یکدیگر رقم زنند. 

 

فرهنگ عمومی امری داری ضمانت اجتماعی ، غیردستوری و غیر رسمی است؛ نهادها و دسگاه های حاکمیتی در آن دخالت مستقیم ندارند. تمامی این محورها در حالتی است که مردم استان البرز با توجه به قومیت های مختلف از اشتراک فرهنگی بالایی برخوردار هستند و به سمت فرهنگ عمومی واحدی با توجه به اصالت های هویتی و فرهنگی خویش پیش می روند. 

 

 

 

 

کد خبر 1237923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha